توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

با توجه به تمرکز بر واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹، متخصصان حوزه بهداشت در ایالات متحده آمریکا از مردم خواسته‌اند که تزریق واکسن آنفلوآنزا را نیز کنار نگذارند.

توضیحاتی درباره همزمانیِ واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

متخصصان سلامت می‌گویند که موارد ابتلا به آنفلوآنزا در طول همه‌گیری کرونا به پایین ترین سطح کاهش یافته است.

ایالات متحده و اروپا زمستان گذشته موارد اندک ابتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند و در نیمکره جنوبی که فصل شیوع آنفلوآنزا را به تازگی پشت سر گذاشته‌ نیز مانند نیمکره شمالی موارد اندک ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

اما با بازگشایی مدارس و مشاغل و از سرگیری سفرهای بین‌المللی، آنفلوآنزا می‌تواند بازگردد.

در این مطلب به گزارش یورونیوز و به نقل از آسوشیتدپرس، به برخی از سوالات درباره تزریق واکسن‌ آنفلوآنزا همزمان با واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ پاسخ داده شده است.

- چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده می‌گوید تقریبا همه نیاز به واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا دارند یعنی واکسیناسیون آنفلوآنزا از نوزادان شش ماهه آغاز می‌شود. با این حال بیماری آنفلوآنزا برای بزرگسالان بالای ۶۵ سال، کودکان خردسال، زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی هستند خطرناک است و نیاز به واکسیناسیون در این گروه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

- چرا امسال نیاز به واکسیناسیون آنفلوآنزا داریم در حالیکه این بیماری در طول همه‌گیری، تهدیدکننده نبوده است؟

محدودیت‌های کووید-۱۹ مانند ماسک زدن و ماندن در خانه به ویژه برای کودکان که بزرگترین عامل انتشار آنفلوآنزا هستند به وضوح باعث کاهش شیوع این بیماری شد. اما به محض اینکه ماسک‌ها برداشته شد، ایالات متحده با موجی غیرمعمول از کودکان مبتلا به ویروس دیگری با نام سین‌سیشیال تنفسی در تابستان روبرو شد که در بیمارستان بستری شدند. این بیماری معمولا در زمستان بیشتر دیده می شود. بنابراین، شرایط مشابهی نیز ممکن است برای آنفلوانزا مخصوصا با سرد شدن هوا پیش آید.

- پیش‌بینی آنفلوآنزای زمستانی چیست؟

پیش‌بینی آنفلوآنزا بسیار دشوار است. مدیر مرکز آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: آنفلوآنزا در پاییز امسال کمی بیشتر از گذشته در گردش است، از جمله در چین این بیماری افزایش داشته است.

وی تاکید کرد که ممکن است مردم کمی آسیب‌پذیرتر باشند چراکه قبل از همه‌گیری ۱۵ تا ۳۰ درصد از مردم هر ساله در معرض آنفلوآنزا قرار می‌گرفتند.

وی افزود: اگر آنفلوآنزا شیوع پیدا کند، فرصت بیشتری برای گسترش در این فصل خواهد داشت.

- چه زمانی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنم؟

مقام‌های بهداشتی کشورها معمولا مردم را تشویق می‌کنند که واکسن خود را تا پایان اکتبر (تا یک ماه آینده)‌ دریافت کنند.

- در صورت تزریق واکسن کووید-۱۹ آیا واقعا نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا هم وجود دارد؟

واکسن‌های کووید-۱۹ از ابتلا به ویروس کرونا و واکسن‌های آنفلوآنزا از ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کنند. این دو همپوشانی ندارند اما می‌توانید در یک زمان هم مبتلا به کووید شوید و هم آنفلوآنزا یا پس از ابتلا به یکی از این بیماری ها به بیماری دیگر مبتلا شوید.

کالج پزشکان اورژانس آمریکا توصیه می‌کند که از بیماری مضاعف دوری کنید و هر دو واکسن را بزنید. در حال حاضر واکسن کووید-۱۹ برای افراد بالای ۱۲ سال در دسترس است.

همچنین واکسن‌های آنفلوآنزا به اندازه واکسن‌های دیگر بیماری‌ها قدرتمند نیستند با این حال اگر افراد به آنفلوآنزا مبتلا شوند، در صورت واکسینه شدن در برابر آنفلوآنزا، احتمالا بیماری بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند.

- آیا می‌توانیم همزمان با تزریق واکسن کووید در همان روز واکسن آنفلوانزا را نیز بزنیم؟

پاسخ مثبت است. مقام‌های بهداشتی آمریکا می‌گویند که خوب است که واکسن آنفلوانزا را همزمان با تزریق اولین دُز واکسن کووید-۱۹ یا دُز تقویتی آن دریافت کنید.

- بهترین واکسن آنفلوانزا برای دریافت چیست؟

آنفلوانزا به طور مرتب در حال تکامل است و واکسن سالانه برای مبارزه با این بیماری تولید می‌شود./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها