همه آنچه درباره گلوتامین باید بدانید

گلوتامین منبع تامین انرژی

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل شده است و به عنوان یک اسیدآمینه غیرضروری شناخته می شود اما دارای فواید بسیاری است که حتی در بیماران سرطانی نیز از آن استفاده می‌شود.

گلوتامین منبع تامین انرژی

مکمل گلوتامین معمولا پس از یک فعالیت شدید و به عنوان منبعی مهم برای تامین انرژی عمل می‌کند.

غلظت گلوتامین خون در یک فرد سالم ۳ تا ۴ برابر سایر اسید‌های آمینه است، حدوداً ۶۰% اسید آمینه درون سلولی را تشکیل می‌دهد و تقریباً از عضلات به مقدار ۹ گرم در روز به داخل خون ترشح می‌شود.

تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.
این اسید آمینه نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین، حجم سلولی و ضد کاتابولیسم دارد. علاوه بر آن به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می‌شود در افزایش حجم سلول‌ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد.
گفته می‌شود گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است، لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.

فواید مصرف مکمل گلوتامین
گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک تشکیل می‌شود، مصرف مکمل گلوتامین در زمان آسیب یا ضرب دیدگی می‌تواند بهبودی را تسریع بخشیده و عملکرد سیستم ایمنی را بهتر کند. گلوتامین، برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکمل گلوتامین از پوشش داخلی دستگاه گوارش محافظت کرده و به درمان و پیشگیری زخم معده و بیماری‌های التهابی روده کمک کند.
مصرف این مکمل سبب سرعت بخشیدن به بازسازی عضلات پس از تمرین‌ها و مقابله با ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که ترشح آن فرسایش و تحلیل عضلات را در پی دارد.
گلوتامین باعث افزایش سنتز پروتئین در عضله‌های اسکلتی و رشد عضلات می‌شود، رشد عضلانی توان میوفیبر‌ها را برای انقباض افزایش می‌دهد. مصرف این مکمل باعث سرعت بخشیدن به سوختن چربی‌های بدن می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را بهتر جذب کند.
یکی دیگر از فواید گلوتامین حفظ توده عضلانی در مواقع استرس است. مکمل گلوتامین در بیمارانی که عمل جراحی خصوصا شکم داشته‌اند کمک می‌کند که از هدر رفتن نیتروژن جلوگیری شود و از استرس جراحی می‌کاهد.

چرا بدن به گلوتامین نیاز دارد؟
بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ‌های خونی نیازمند استفاده از گلوتامین است. به همین دلیل بدن همیشه سعی می‌کند جریان گلوتامین موجود درون رگ‌های خونی را همیشه ثابت نگه دارد.
دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش هر دو نیازمند گلوتامین هستند، دستگاه گوارش در بعضی موارد که فرد از رژیم با پروتئین بالا استفاده می‌کند به دلیل کمبود گلوتامین می‌تواند دچار مشکلاتی شود.
هنگامی که ورزشکار به صورت منظم و دائمی به تمرینات سنگین فیزیکی مشغول می‌شود، نیازمند مقادیر بیشتری گلوتامین نسبت به آن چیزی است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند.
اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز خود را از طریق رگ‌های خونی دریافت کند، مجبور می‌شود سراغ عضلات برود. در این حالت گلوتامین موجود درون ماهیچه‌ها شکسته شده و به درون جریان خون وارد می‌شود.

مقدار مصرف مکمل گلوتامین
در خصوص میزان مصرف مکمل گلوتامین هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده مشخصی برای بیماری التهابی روده یا زخم معده وجود ندارد، با این حال توصیه عمومی بر این است که بزرگسالان، سه بار در روز به مقدار ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتامین مصرف کنند.
توصیه برای مصرف این مکمل در ورزشکاران خصوصا افرادی که ورزش‌های سنگین می‌کنند معمولا ۵ تا ۱۵ گرم در روز است.

طریقه مصرف مکمل گلوتامین
پودر مکمل گلوتامین را می‌توان با یک لیوان آب، آب میوه و … مخلوط کرد و نوشید. مصرف این مکمل پس از یک هفته نتیجه خود را نشان می‌دهد، از جمله نتایج محسوس مصرف آن، این است که هنگام ورزش انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر دچار خستگی و درد عضلانی می‌شوید.
بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب است، زیرا عضلات شما به مدت چندین ساعت هیچ ماده مغذی دریافت نکرده‌اند. زمان مناسب دیگر، حدود نیم ساعت پس از ورزش است؛ باعث می‌شود عضلات شما ریکاوری شوند.

تاثیر مصرف مکمل گلوتامین
مکمل گلوتامین پس از یک فعالیت شدید به عنوان منبع مهم تامین انرژی عمل می‌کند. معمولا در تمرینات شدید و طولانی مدت سطح گلوتامین پلاسما کاهش پیدا خواهد کرد و علائم عفونت در ورزشکاران دیده می‌شود، بنابراین مصرف این مکمل بعد از ورزش سنگین سبب بهبود سطح ایمونوگلوبولین می‌شود. به همین دلیل بهتر است ورزشکاران حتما مصرف گلوتامین را جزء برنامه رژیمی خود در نظر بگیرند.

تاثیر مکمل گلوتامین بر متابولیسم گلوگز
یکی از تأثیرات مفید مکمل گلوتامین بر روی متابولیسم گلوکز است. این اسید آمینه یکی از تنظیم‌کننده‌های چرخه گلیکوژنسیز یا ساخت گلوکز است و این نقش را بدون هیچ تغییری در انسولین و گلوکاگون که هر دو از هورمون‌های اصلی پایین آورنده سطح گلوکز هستند، بازی می‌کند.

عوارض جانبی و موارد احتیاط
مصرف این مکمل عوارض جانبی خاصی ندارد، اما در موارد نادر می‌تواند سبب سرفه و افزایش فشار بر روده‌ها شود. اگر می‌خواهید از عوارض جانبی بالقوه مصرف مکمل گلوتاتیون جلوگیری کنید، مصرف خود را با یک دوز کم شروع کرده و سپس به تدریج آن را افزایش دهید.
«گلوتامین پگاه» را مانند سایر مکمل‌ها، با آب یا غذا‌های سرد مصرف کنید، زیرا افزودن آن به نوشیدنی‌های گرم سبب از بین رفتن تاثیرگذاری آن می‌شود. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی هستند نباید از این مکمل استفاده کنند.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها