گزارش نشست پیرامون حوادث اخیر درباره نماد ملی ایران؛

سازمان منابع طبیعی شفاف‌سازی کند

سازمان منابع طبیعی در اسرع وقت باید گزارش شفافی از حیطه‌های منابع طبیعی کشور به ویژه مناطق اطراق قله دماوند در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهد تا نسبت به موضوع شفافیت سازی صورت پذیرد. اسناد مربوط به صدور سند برای بخش‌های مختلف دماوند، به‌شکل کاملاً شفاف و همه‌فهم با عکس و توضیح کافی که نشان‌دهندۀ حدود و مساحت باشد، در اختیار همگان قرار گیرد. 

سازمان منابع طبیعی شفاف‌سازی کند

گزارشی از یک نشست

صبح دوشنبه سیزدهم مرداد ماه سال ۱۳۹۹، جنب خانه تاریخی رینه و لاریجان نشست مهمی به دعوت انجمن دوستداران دماوند تشکیل شد. دستور جلسه، نشست پیرامون حوادث اخیر درباره نماد ملی ایران، قله دماوند و موقوفات بود. در کنار حضور پر رنگ و کیفی و کمی انجمن دوستداران دماوند، مهمانان گرانقدر و نمایندگانی از سمنهای مرتبط (مهندس درویش، جناب استاد محمدی فر، اقای عباس محمدی، دکتر منصورنژاد، آقای مولانا، مسچی و....) در این نشست حضور داشتند و به ارائه نقطه نظراتشان پرداختند. این نشست سه ساعته با صدور قطعنامه‌ای به پایان رسید. از جمله نکات مهم این نشست عبارتند از:

۱_ سازمان اوقاف هر جا که انفال را به عنوان موقوفه اعلام می‌کند این وقف، از اساس مشکل دارد و انفال تنها در اختیار دولت بوده و در خدمت ملت و کشور به کار گرفته می‌شود.

۲_ در رابطه با موقوفات ضلع شرقی قله دماوند و روستای ملار، این موقوفات هر چه سریعتر باید ملغی اعلام شود، چون قلل و کوه‌های مرتفع، بلاشک جزو انفال هستند.

۳_ سازمان منابع طبیعی در اسرع وقت باید گزارش شفافی از حیطه‌های منابع طبیعی کشور به ویژه مناطق اطراق قله دماوند در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهد تا نسبت به موضوع شفافیت سازی صورت پذیرد.

۴_ دوستداران قله دماوند و مدافعان زیست محیط ایران، نیاز به ستادی ملی دارند تا در دو سطح عمل کند: اول، تشکیل اطاق فکر مجازی، از نخبگان زیست محیطی و علوم انسانی ایران، مرتبط با مسایل قله دماوند و جنگلها و سایر منابع طبیعی که پیوسته با هم رایزنی و هم افزایی داشته باشند. دوم، اطلاع رسانی وسیع از طریق رسانه‌های مختلف و بویژه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های اجتماعی به دیگران، تا هم برآیند گفتگوهای نخبگان در اتاق فکر را به دیگران منتقل کنند و هم نقطه نظرات همه علاقه مندان به فرهنگ و جغرافیای ایران را گردآوری و به اطلاع نخبگان اتاق فکر برسانند.

۵_ از جمله نکاتی که مورد تاکید قرار گرفت آن بود که با بومیان و ساکنان محلات اطراف قله دماوند در لاریجان ارتباط قوی و نهادینه برقرار شده و نسبت به دستاوردهای فعالان انجمنی، اطلاع رسانی صورت پذیرد.

۶_ در تاسیس و استمرار فعالیت ستادی جهت حفاظت از قله دماوند در سطح ملی، انجمن دوستداران دماوند نقش محوری داشته و سایر انجمنها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی به مشاوره، همراهی و همکاری دعوت شوند.

متن بیانیه همایش دفاع از یک‌پارچگی دماوند

خبر وقف بخش‌هایی از کوهستان دماوند، این نعمت سترگ خداوندی که نماد سرزمین ایران است، موجب نگرانی عمیق کوه‌نوردان، فعالان حوزه‌ی طبیعت، گردشگران، و دیگر قشرهای جامعه شده است. شرکت کنندگان در همایش رینه با توجه به آن‌چه که در چند روز گذشته وسیعاً در رسانه‌ها، فضای مجازی، و محافل گوناگون بیان شده است، از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند:

۱- اسناد مربوط به صدور سند برای بخش‌های مختلف دماوند، به‌شکل کاملاً شفاف و همه‌فهم با عکس و توضیح کافی که نشان‌دهندۀ حدود و مساحت باشد، در اختیار همگان قرار گیرد.

۲_  هرگونه تفاهم‌نامۀ احتمالی میان سازمان ثبت اسناد و دیگر سازمان‌ها و نهادها، انتشار همگانی یابد.

۳_  کل کوهستان دماوند از حدود ارتفاع دوهزار متر به بالا، و نه فقط قله یا چند قسمت از آن، به نام ملت ایران سند زده شود و اقدام‌های عاجل و جدی برای کاهش فشارهایی مانند چرای دام ، ساخت‌وساز، و معدن‌کاوی صورت گیرد.

۴_ همۀ معدن‌های حوزۀ دماوند برای همیشه تعطیل و پروانۀ فعالیت آن‌ها باطل گردد.

۵_ برنامۀ ثبت جهانی دماوند که از چند سال پیش به علت تعلل‌ سازمان‌های مسوول و رفع نشدن موانع به نتیجه نرسیده است، با جدیت پیگیری شود

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها