کشف توالی ژنوم کووید-۱۹ به گفته محققان ترکیه

کشف توالی ژنوم هر موجود، من جمله ویروسها، به شناخت رفتار و عوامل موثر بر آنها کمک میکند. شناخت توالی ژنوم ویروس کووید-۱۹ کمک خواهد کرد تا پژوهشهای ساخت واکسن و دارو با شتاب بیشتری صورت بگیرد.

کشف توالی ژنوم کووید-۱۹ به گفته محققان ترکیه

تحقیق و ترجمه: سحر فرخی_خبرنگار سرویس اجتماعی/ روزنامه حریت ترکیه منتشر شده در 

۸آوریل ۲۰۲۰

ترکیه در این راستا قدمهایی برداشته و به گفته سلجوق کیلیچ مدیر بهداشت عمومی دانشگاه پزشکی سلامت ترکیه، که از محققین و دست اندرکاران این پروژه میباشد موفق به کشف توالی ژنوم ویروس کووید-۱۹ گردیده است. اولین قدم برای این کار جداسازی و ایزولاسیون ویروس بوده است. ایزولاسیون ویروس، فرایندی پژوهشی است که طی آن دانشمندان موفق‌ میشوند به نوع خالصی از ویروس دسترسی پیدا کنند که در خارج از بدن انسان و در شرایط آزمایشگاهی زنده می ماند و امکان تحقیق بر روی آن فراهم است.

اولین بار دانشمندان چینی موفق به ایزولاسیون ویروس کرونا شدند و در پی آن دانشمندان استرالیایی، ایتالیایی و کانادایی نیز به این موفقیت دست یافتند.

آنچه در پی میخوانید ترجمه مقاله‌ایست از روزنامه حریت ترکیه در خصوص‌ایزولاسیون و کشف توالی ژنوم انواعی از ویروس کرونا و نوع اخیر مرگبار آن کووید-۱۹ که در آزمایشگاههای وزارت سلامتی عمومی ترکیه انجام شده است. 

ایزولاسیون coronavirus نوع جدید (Kovid-19) توسط گروه آزمایشگاه های مرجع میکروبیولوژی و محصولات بیولوژیکی وزارت بهداشت ترکیه، زیر نظر اداره کل بهداشت عمومی انجام شد. به گفته سلجوق کیلیچ، با نمونه برداری از یک بیمار، تمامی توالی ژنوم ویروس مشخص شد. وی گفت: "این توالی به منزله اثر انگشت ویروس است و برای این تحقیقات بسیار با ارزش است." 

رئیس کل اداره بهداشت عمومی، پروفسور دکتر Selçuk Kılıç اظهار داشت: این آزمایشگاه ها که در وزارت بهداشت فعالیت می کنند، از نظر تجهیزات فنی از تکنولوژی برتر برخوردار هستند و متخصصان بهداشتی مجهز در این زمینه فعالیت می کنند.

کلیچ با بیان اینکه سطح ایمنی آزمایشگاههای مرجع میکروبیولوژی در 3 سطح است، یادآور شد که بسیاری از افراد به دلیل وجود ویروس جدید در سراسر جهان جان خود را از دست دادند. کلیچ تأکید کرد که پس از آنفولانزای اسپانیا، Kovid-19 به دلیل همه گیری سریع، بزرگترین بیماری همه گیر دنیا است که تاکنون دیده شده است.

تعداد زیادی از دانشمندان داخلی و خارجی برای تعیین ساختار این ویروس تلاش میکنند تا بتوانند فرایندهای تولید واکسن و دارو را تسریع ببخشند. وی توضیح داد که انجام مطالعات ما در هفته اول ژانویه آغاز شده و ابتدا بر روی بهبود کیت های تشخیصی کار کردیم. در گام دوم و پس از رویت موارد ابتلا در ترکیه، روی ایزولاسیون ویروس متمرکز شدیم." 

کیلیچ با بیان اینکه ایزولاسیون نقش اساسی در شناخت ساختار ویروس دارد، ادامه داد: مطالعات جداسازی ویروس از نمونه های بالینی در طی اپیدمی آغاز شد. در نتیجه مطالعاتی که از حدود یک ماه پیش آغاز شد در گام اول، 18 ویروس شناسایی شد که SARS-COV-2 نیز جزو آنها بود. ایزولاسیون‌ ویروس پیش درآمد ساخت واکسن، سرم، دارو و کیت های تشخیصی موثرتر خواهد بود. اساتید ما از دانشگاه های Erciyes و آنکارا نیز مطالعات بسیار مهمی را در این زمینه ارائه داده اند و زمینه ایزوله سازی ویروس را فراهم کرده اند. این مطالعات بسیار مهم هستند.

ما به عنوان گروه آزمایشگاه میکروب شناسی و مرجع، از کارهایی که همکاران ارزنده ما از دانشگاه های مختلف انجام می دهند، صمیمانه حمایت خواهیم کرد.

کلیچ همچنین بیان داشت:

“ما این توالی ژنوم را در سایت خاصی بارگذاری کردیم که این داده ها در خارج از کشور جمع می شود. این اطلاعات را به کسانی که می خواهند واکسن تولید کنند تحویل می دهیم. سپس برای تولید واکسن با هم همکاری خواهیم کرد." 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها