باهر: مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز بروز یاس اجتماعی

صاحبنظران معتقد هستند که یاس اجتماعی زمینه ساز کاهش یا کم رنگ شدن کارکرد نقش خانواده و همچنین افزایش طلاق های عاطفی، اعتیاد، افسردگی، خیانت، کاهش مشارکت های اجتماعی و مواردی از این دست خواهد شد.

باهر: مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز بروز یاس اجتماعی

مستقل آنلاین سرویس اجتماعی: الهام صمدزاده/ یاس اجتماعی یکی از معضلات جامعه امروز به حساب می آید که متاسفانه زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی شده است. بنابراین صاحبنظران معتقد هستند که هرگاه در جامعه ای یاس اجتماعی افزایش یابد شاهد بالا رفتن جرم، جنایت، تنش های اجتماعی اقتصادی یا حتی سیاسی خواهیم بود. طبق تحقیقات به عمل آمده یاس اجتماعی بیشتر به دلیل وجود مشکلات اقتصادی متعدد مانند بیکاری، از دست دادن شغل، تورم و غیره شکل می‌گیرد.

یاس اجتماعی مبین ناامیدی از شرایط آینده

مشاور عالی فرهنگستان علوم پزشکی گروه سلامت اجتماعی در ارتباط با یاس اجتماعی گفت: یاس اجتماعی نشان از ناامیدی از شرایط آینده می باشد. به عبارت ساده تر عدم اطمینان یا امید به آینده احتمال بروز یاس اجتماعی را در افراد جامعه به طرز معناداری افزایش خواهد داد.

حسین باهر در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین دلایل بروز یاس اجتماعی را این گونه برشمرد: یاس اجتماعی می تواند بنا به دلایل مختلفی که ریشه در حال و گذشته دارد، رخ دهد. به عبارت ساده تر شکست در گذشته و حال زمینه ساز بروز یک اشتباه بزرگ تر خواهد ‌شد.

وی ادامه داد: نبود امید به آینده بنا به هر دلیلی نیز از دیگر عوامل موثر در بروز یاس اجتماعی است. ابتلا به استرس یا افسردگی نیز از دیگر دلایل ابتلا به یاس اجتماعی است. بنابراین می توان این ادعا را داشت که  وجود فشارهای روحی و روانی زیاد بر افراد جامعه امروزه نقش بسزایی در بروز یاس اجتماعی برجای گذاشته است.

این جامعه شناس مشکلات اقتصادی را در بروز یاس اجتماعی مثبت ارزیابی کرد و گفت: گرانی، تورم و به عبارت بهتر افزایش مشکلات اقتصادی از دیگر عوامل موثر در بروز یاس اجتماعی است، چرا که بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته اگر در جامعه مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کند یاس اجتماعی به طرز معناداری در آن جامعه بیشتر خواهد شد بنابراین می‌توان گفت که یاس اجتماعی با مشکلات اقتصادی رابطه معناداری دارد.

یاس اجتماعی تحت تاثیر جامعه در حال گذار

باهر تحولات فرهنگی را از دیگر عوامل موثر در بروز یاس اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: تحولات فرهنگی نیز در ایجاد یاس اجتماعی بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه خود عامل موثر در بروز این پدیده به حساب می آید. تا جایی که می توان اجتماعی را یکی از مولفه‌های جامعه در حال گذار نیز نام برد.

وی در ادامه افزود: عبور از سنت ها و مدرنیته شدن بدون برنامه ریزی خود در اجتماعی بسیار موثر می باشد. بدین معنا که استفاده بدون فرهنگ سازی از شبکه های اجتماعی در ایجاد این ناهنجاری بسیار موثر است چرا که در حال حاضر بسیاری از موارد زمانی وارد کشور و مورد استفاده واقع می شوند که فرهنگ سازی های لازم و برنامه ریزی های کارشناسی شده درباره آن صورت نمی گیرد که این خود می تواند بسیار آسیب زا باشد. چرا که باید به خاطر داشت شبکه های اجتماعی به خودی خود آسیب زا نیستند اما زمانی که برنامه‌ریزی صحیح در خصوص افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای مردم صورت نگرفته باشد و به یکباره این ارتباط جمعی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد به یقین آثار منفی آن بیشتر از ابعاد مثبتش خواهد بود.

این جامعه شناس وجود مشکلات اجتماعی را در ایجاد یاس اجتماعی موثر دانست و ادامه داد: در گذشته خانواده به مثابه مثلث متساوی الاضلاع بود اما این در حالی است که امروزه خانواده به مثلث متواری الاضلاع تبدیل شده است بدین معنا که یا خانواده تشکیل نمی شود یا اینکه از دوام و استحکام چندانی برخوردار نیست که این خود می‌تواند در ایجاد یاس یا افزایش آن بسیار موثر باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اغتشاشات موجود در خانواده ها که امروزه باعث عدم تشکیل خانواده یا از هم پاشیدن خانواده شده است می تواند تبعات منفی گسترده ای را بر اعضای خانواده بر جای بگذارد به گونه ای که امروز اعضای خانواده در سایه وجود این معضل با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و افسردگی در بسیاری از افراد خانواده ها به چشم می‌خورد.

افزایش طلاق عاطفی نشانه بارز یاس اجتماعی

باهر ادامه داد: افزایش طلاق عاطفی یکی دیگر از نشانه های وجود مشکلات عدیده در کانون خانواده امروزی است که این خود نقش بسزایی در ابتلا به یاس اجتماعی دارد چرا که فردی که در خانه با مشکلات روحی و روانی متعددی مواجه است به یقین نمی تواند چشم انداز روشنی برای آینده خود ترسیم کند که این عاملی موثر در ابتلا یا افزایش یاس اجتماعی است.

مشاور عالی فرهنگستان علوم پزشکی گروه سلامت اجتماعی در ارتباط با روش های کاهش یاس اجتماعی گفت: به طور حتم تجدیدنظر در نظامات اجتماعی فرهنگی اقتصادی یا حتی سیاسی می تواند عاملی برای کاهش یاس اجتماعی باشد چرا که در وضعیت موجود احتمال این مسئله وجود دارد که افراد سالم نیز به یاس مبتلا شوند.

شایسته سالاری عاملی برای کاهش یاس اجتماعی

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه این نیاز احساس می شود که از دموکراسی باید به سمت شایسته محوری حرکت کنیم که این خود نقش به سزایی در کاهش یاس اجتماعی دارد چراکه استفاده از افراد شایسته و کارشناس در پست ها یا مشاغل مختلف خود می‌توانند انگیزه و امید زندگی در افراد را به طرز معناداری افزایش دهد. به عبارت بهتر باید هر فردی که در هر پستی انتخاب می کنیم خیرالموجودین باشد.

باهر در ارتباط با نقش خانواده در بروز یاس اجتماعی گفت: یک تئوری در علم فیزیک به نام جهان های موازی داریم که بر اساس این تئوری خانواده و جامعه دو روی یک سکه هستند خانواده سنگ زیر بنای جامعه است و جامعه هم بنای ساخته شده بر اساس خانواده می باشد. بنابراین هر یک از این دو نهاد بر دیگری تاثیر گذار است و نمی توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد.

یاس اجتماعی زمینه ساز افزایش مهاجرت

این جامعه شناس بیان کرد: اعضای خانواده سالم نمی توانند در جامعه دارای مشکل، دوام چندانی داشته باشند که این خود می تواند عاملی برای افزایش مهاجرت باشد چراکه باید به خاطر داشت یکی از اصلی ترین انگیزه های مهاجرت دور ماندن از مشکلات اجتماعی است چرا که زندگی در جامعه بدون استرس و با مشکلات کمتر می تواند امنیت روانی بیشتری را به افراد جامعه هدیه دهد.

باهر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که آیا یاس اجتماعی را می‌توان یکی از مولفه های جامعه در حال گذار دانست گفت: شاید یاس اجتماعی را بتوان محصول جامعه در حال گذار دانست که غیر هدفمند حرکت می کند.

باهر در پایان خاطر نشان کرد: نبود و برنامه های شاد امروزه یکی از معضلات جامعه موفق می‌شود چراکه متاسفانه برخی از افراد بر این باور هستند که شادی خلاف شریعت دین است اما این در حالی است که شاد کردن افراد باعث شادی خداوند می شود اما این شادمانی باید حلال باشد مانند خدمت به خلق حل مشکلات مردم ارائه آموزش‌های رایگان در صورت امکان و مواردی از این دست. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها