اگر به مردم امید دهید، دوام می‌آورند

در شرایطی که امروز ایران در آن قرار دارد، بحران‌های زیادی را پشت سر می‌گذاریم و حال خوشی برای جامعه ما وجود ندارد.

اگر به مردم امید دهید، دوام می‌آورند

محسن هاشمی رفسنجانی در سومین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی ایران در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر این حس در مردم ایجاد نشود که به زودی می‌توان از این بحران‌ها عبور کرد، طاقت خویش را از دست می‌دهند اما اگر امیدوار شوند، طاقت می‌آورند و آن زمان ما به عنوان یک حزب به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. امیدوارم با شرایط کنونی کشور بتوانیم به سمتی برویم که حال خوشی برای مردم ایجاد کنیم. در شرایطی که امروز ایران در آن قرار دارد، بحران‌های زیادی را پشت سر می‌گذاریم و حال خوشی برای جامعه ما وجود ندارد. ایران در چند دهه گذشته شرایط امروز را به خود ندیده است. در واقع ما در شرایطی به سر می‌بریم که در ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: ایران در طول این ۴۰ سال بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در ابتدای انقلاب بحران تثبیت و سپس جنگ تحمیلی را شاهد بودیم و در سال ۶۰ نیز بحران ترورها را پشت سر گذاشتیم. پس از آن ناکامی‌ها و پیروزی‌های جنگ را به چشم دیدیم که شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرد. پس از آتش بس نیز رحلت حضرت امام رقم خورد و بعدها حوادث مختلفی مانند حوادث سال ۸۸ و اخیرا هم ناآرامی‌های آبان ماه امسال را تجربه کردیم.

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هر کدام از این بحران‌ها برای کشور سنگین بوده که کشور ما توانسته از آن عبور کند، گفت: ولی هیچگاه به این صورت بحران‌های همزمان و همزاد با هم را تجربه نکرده‌ایم. بحران اقتصادی، تورم، رکود، تحریم، بحران‌های اجتماعی نظیر حاشیه نشینی، بحران سیاسی و... از جمله این موارد است. در حال حاضر نارضایتی از جریانات سیاسی به اوج رسیده و بحران فرهنگی و شکاف نسلی نیز برای ما پدید آمده است.

وی با طرح این پرسش که امروز چه راهکاری برای عبور از بحران‌های همزاد وجود دارد، گفت: پاسخ‌های مختلفی از طرف گروه‌های سیاسی ارائه شده است. گروه‌های افراطی تا استیضاح دولت پیش رفته‌اند و حتی در موضوع بنزین با ارائه طرحی دوفوریتی دنبال لغو تصمیم سران قوا بودند تا فضا را رادیکال‌تر کنند و نشان دهند با این روش مشکلات را می‌توان حل کرد. طیف دوم کسانی هستند که اصطلاحا تفریطی توصیف می‌شوند. اینها خواستار استعفای دولت بودند تا بار مشکلات را به گردن نظام بیاندازند. این گروه این استدلال را داشت که اگر نهادها و قدرت‌هایی در کشور اجازه نمی‌دهند اصلاح طلبان در کشور کار کنند، با استعفا مسئولیت را به گردن حاکمیت باید انداخت. طیف دیگر نیز رویکردی انفعالی داشت تا جامعه به سردی بگراید و از این طریق به هدف خود برسند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هیچکدام از این سه طیف کشور را به امیدواری نمی‌رسانند. ما هیچ راهی جز ایجاد امیدواری در جامعه نداریم و نقش احزابی مانند کارگزاران نیز همین است. روش عقلانیت و عملگرایی است که می‌تواند ما را از این بحران عبور دهد. این روشی است که مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز از آن بهره می‌برد. مثلا در دوران ترورهای سال ۶۰ و جنگ تحمیلی، ایشان پیشنهاد ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح می‌کند که جوانان را از ناامیدی از تحصیل عبور دهد. در حوادث بعدی نیز وی در اوج جنگ مساله ساخت مترو را مطرح می‌کند. آن زمان همه از این بیانات تعجب می‌کردند و حتی دولت وقت با این حرکت مخالف بود. نمونه دیگر این روش در مشی آیت‌الله دوره زندان ایشان بود که فعالیت‌های زیادی را در حوزه تفسیر قرآن به ثمر نشاند و تفسیر راهنما را نگاشت که بعد از انقلاب نیز این فعالیت را ادامه داد.

وی اضافه کرد: در شرایط مختلفی که منجر به ایجاد ناامیدی در جامعه شده بود، آیت‌الله هاشمی با حضور خود فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی می‌کرد تا امید جدیدی در جامعه ایجاد شود. امروز نیز ما راهی جز صندوق انتخابات برای جاری کردن فکر و ذکر خود در اختیار نداریم. در نتیجه نمی‌توان مساله عدم شرکت در انتخابات را مطرح کرد. لازم است در مساله انتخابات بیش از چیزی فعال شویم. البته در این میان ناامیدانه می‌بینیم که رد صلاحیت‌ها از مرحله شورای نگهبان پایین تر آمده و در هیات‌های اجرایی چنین بلاهایی سر نامزدها می‌آید. با این حال باز هم راهی جز این نداریم و مسئولیت ما این است که همین مسیر را طی ۲ ماه آینده پیش گیریم و با عقلانیت شرایطی فراهم کرده و برنامه‌ای به مردم ارائه دهیم که مردم را جذب انتخابات کند تا از صندوق‌های رای، آنچه که نیاز کشور است را بیرون آوریم.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت اگر همین تعداد از نیروهای انتخابی در کشور نبود، چه وضعیتی بر کشور می‌توانست حاکم باشد. بنابراین می‌توان با همین تعداد نیروها نیز اثرگذاری لازم را داشت. باید دانست وقتی در انتخاباتی پیروز می‌شویم، لازمه آن این است که با عملگرایی فعالیت‌های خود را پیش بریم و از این طریق مردم را بیشتر به سمت ایده‌های خود جذب کنیم. اگر در این مسیر با انفعال پیش رویم که الان برخی از شوراهای شهرها جسارت لازم برای حل مشکلات را ندارند، مردم ناامید می‌شوند. در دوره کنونی اقلیت موثری در مجلس حضور داشت و بخشی از دولت نیز در اختیار اصلاح طلبان و معتدلین بود که با همین فاصله‌ها باید کاری کرد که مردم به صندوق رای امیدوار شوند تا نتیجه آن برای کشور مفید باشد.

هاشمی گفت: امیدوارم با توسعه فعالیت حزب کارگزاران در استان‌ها و با استفاده از روش‌های آزاداندیشانه و عملگرایانه کشور به طرف صلح و صلاح پیش رود و جامعه و حاکمیت ما به این نتیجه برسند که باید کشور را از طریق احزاب اداره کنند. احزابی با برنامه‌های محکم که برای مشارکت در انتخابات لیست حزبی ارائه دهند و مانند ما قبل از ورود به انتخابات ائتلاف نکنند بلکه در مجلس به ائتلاف برسند. متاسفانه چون حاکمیت از احزاب حمایت نمی‌کند، این مساله موجب شده گروه‌های سیاسی جبهه‌ای وارد کار شوند و همین امر موجب می‌شود بعد از ورود به قدرت اختلافات آغاز شود.

محسن هاشمی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا کاملا به احزاب بها داده شده و اینها با برنامه‌ای که در اختیار مردم می‌گذارند تداوم رای خویش را حفظ می‌کنند و به جامعه نیز پاسخگو هستند. این مورد متاسفانه به درستی عمل نمی‌شود و به همین دلیل است که احزاب حال خوشی ندارند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. با این حال باید با این روش کار را پیش برد.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: امیدوارم آقای جهانیگری به حزب بازگردد و این پست را از من پس بگیرد. الان زمان آن است که ایشان بیایند و پست من را بگیرند و من حاضر به نایب رئیسی وی هستم ولی باید انسجام حزب را در تمام استانها حفظ کنیم و به اهداف زمان تاسیس حزب برسیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها