مستقل آنلاین به بررسی دلایل افزایش گرایش به فضای مجازی می‌پردازد

جذابیت بیشتر شبکه‌های اجتماعی در سایه نبود قوانین سختگیرانه

شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم پیروی از قواعد سخت باب میل افراد بیشتری است.

جذابیت بیشتر شبکه‌های اجتماعی در سایه نبود قوانین سختگیرانه

مستقل آنلاین_سرویس اجتماعی/ الهام صمدزاده

امروزه بسیاری از افراد به خصوص جوانان و نوجوانان تمایل دارند تا زمان بیشتری از وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری و در مقابل کمتر در دنیای واقعی و گروه همسالان خود وقت بگذارند که این خود می‌تواند نشان از تغییرات اصلی در فرهنگ و باورهای مردم جامعه باشد.

با توجه به اینکه در شرایط موجود پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده کردن از آن بسیار حائز اهمیت است نمی‌توان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود یا منع کرد اما این در حالی است که باید درباره چگونگی و میزان استفاده تجدید نظر یا برنامه‌ریزی خاصی صورت بگیرد در غیر این صورت آثار منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مراتب بیشتر از پیامدهای مثبت آن خواهد بود. چرا که بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته امروزه به دلیل استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی شاهد الگوبرداری های نامناسب یا تغییر باورهای نوجوانان و جوانان هستیم که این مهم در بلندمدت می‌تواند سلامت جامعه یا حتی مردم را به خطر بیاندازد. به گونه‌ای که بنا به گفته برخی از صاحب نظران در حال حاضر متاسفانه بسیاری از جوانان و نوجوانان هنجارها و باورهای حاکم بر جامعه را قبول ندارند که این مهم نشان از جای خالی فرهنگ سازی، آموزش و همچنین استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی دارد. هر چند در این مجال باید یادآور شد که  نمی‌توان بنا به دلایل واهی تنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی در دسترس عموم مردم قرار داد چرا که در این صورت آمار استفاده از شبکه های اجتماعی بین المللی به طرز معناداری افزایش پیدا خواهد کرد. علت اصلی این امر را می‌توان در محدود کردن و نبود زیرساخت های لازم برای شبکه‌های اجتماعی داخلی عنوان کرد.

شاد بودن در دنیای مجازی

جالب است بدانیم که بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته امروزه بسیاری از افراد در دنیای مجازی بسیار شادتر از زندگی واقعی هستند که این خود می تواند حاکی از پایبند نبودن به قواعد و یا چارچوب ها و همچنین عدم نشان دادن احساسات واقعی افراد باشد. به عنوان مثال امروزه در شبکه های مجازی افراد پست های شاد منتشر می‌کنند اما این در حالی است که در اکثر موارد زندگی واقعی آن ها بدین گونه نیست. بنابراین عدم همخوانی میان زندگی در شبکه‌های اجتماعی و زندگی واقعی خود می‌تواند از نظر روحی و روانی پیامدهای منفی بسیاری را با خود همراه کند.

خودنمایی در شبکه های اجتماعی

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی دیگر از دلایل جذابیت هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی برای افراد به خصوص جوانان و نوجوانان، خودنمایی یا نشان دادن خود است. چرا که امروزه بسیاری از افراد تنها برای مطرح کردن خود به شبکه‌های اجتماعی روی می آورند که این مسئله در صورت عدم رصد و نظارت والدین می‌تواند آسیب‌زا باشد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که دور بودن از چهارچوب اداری و بروکراسی اداری پیچیده خود در زمره دیگر دلایل گرایش هرچه بیشتر افراد به شبکه‌های اجتماعی می‌باشد چرا که امروزه بسیاری از افراد برای معرفی کسب و کار خود از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که از این طریق نه تنها هزینه چندانی برای معرفی خود صرف نمی کنند بلکه به راحتی بازار فعالیت های بیشتری را نیز از آن خود خواهند کرد.

در کل می‌توان گفت که شبکه های اجتماعی به دلیل عدم پیروی از قواعد سخت باب میل افراد بیشتری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها