در گفتگو با یک روانشناس مطرح شد

تنش‌های خانوادگی عاملی برای افزایش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

مواد مخدر پای ثابت دورهمی‌های برخی از نوجوانان

متاسفانه برخی از والدین به دلیل مشغله کاری خود فرزندان را در فضای مجازی بدون نظارت رها می کنند که این خود می تواند نقش موثری در افزایش گرایش آنها به مصرف مخدر و یا روی آوردن به برخی از ناهنجاری های اجتماعی نیز شود.

تنش‌های خانوادگی عاملی برای افزایش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

مستقل آنلاین گروه اجتماعی/الهام صمدزاده

 

دسترسی به مواد مخدر در کوتاه‌ترین زمان

یک مشاور خانواده درباره افزایش گرایش دانش آموزان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر گفت: امروزه در سایه افزایش استفاده و حضور در سایت های مجازی و اینترنت مانند فیس بوک،تلگرام و اینستاگرام باعث شده که نوجوانان یا حتی جوانان به دلیل نداشتن برنامه برای اوقات فراغت خود به  سایت ها و کانالهای ترویج و فروش مواد مخدر مراجعه کنند.

علی اصغر کیهان نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: حضور فیزیکی والدین نقش تاثیر گذاری برای کاهش آثار مخرب سایت ها یا پیج های اینستاگرامی مبتذل یا خرید و فروش مواد مخدر دارد. چرا که امروزه متاسفانه برخی از والدین به دلیل مشغله کاری خود فرزندان را در فضای مجازی بدون نظارت رها می کنند که این خود می تواند نقش موثری در افزایش گرایش آنها به مصرف مخدر و یا روی آوردن به برخی از ناهنجاری های اجتماعی نیز شود.

این روانشناس در ارتباط با نقش خانواده در کاهش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر گفت: داشتن روابط مناسب و یا دوستانه میان والدین و نوجوانان و جوانان تاثیر بسزایی در  کاهش گرایش مصرف مواد مخدر دارد  چرا که داشتن روابط دوستانه تعاطی افکار و  همچنین داشتن برنامه های دورهمی می‌تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر والدین از کم و کیف شرایط فرزندان خود باشد.

وی ادامه داد: حضور فیزیکی والدین در دوران بحران هویت به دلیل این که فرزندان در شرایط نامناسبی قرار می گیرد می تواند بسیار راه گشا و تاثیرگذار باشد.

کیهان نیا در ارتباط با نقش دولت در کاهش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر گفت: دولت می‌تواند با تهیه برنامه های شاد و آموزنده و پخش آن از رسانه های عمومی پدرو مادرها، نوجوانان و یا حتی جوانان را با آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر و یا پیج های غیر اخلاقی آشنا کند.

کیهان نیا در رابطه با در دسترس بودن مواد مخدر گفت: متاسفانه امروزه ظرف مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مواد مخدر مانند گل، حشیش و یا گراس را  به راحتی می توان تهیه کرد که این خود انگیزه مصرف مواد مخدر را در میان نوجوانان و یا حتی جوانان افزایش داده است چرا که امروزه در دسترس بودن مواد مخدر عاملی برای سرگرمی دورهمی های نوجوانان و جوانان می باشد.

این مشاوره خانواده در ارتباط با  استفاده از مربیان تربیتی کار آزموده و  آموزش دیده در کاهش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر گفت: باید در نظر داشت که استفاده از  مربیان تربیتی کارآزموده و آموزش‌دیده نیز می‌تواند راهکار موثر دیگری برای کاهش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر باشد. در حال حاضر متاسفانه بسیاری از مربیان تربیتی تنها نصیحت می کنند که این خود نه تنها کارساز نیست بلکه می‌تواند نقش این مربیان را نیز بی تاثیر و یا خنثی کند چرا که نوجوانان متاسفانه گوششان از نصیحت پر است.

وی نقش مشکلات خانوادگی در افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد : در بسیاری از موارد ممکن است منشا گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر و مشکلات خانوادگی مانند چند همسری، طلاق، دعواهای پدر و مادر، اعتیاد در خانواده باشد از این رو مربیان تربیتی با شناخت و شناسایی این دانش آموزان می‌توانند باعث کاهش آسیب پذیری دیگران شوند.

کیهان نیا در خاتمه یادآور شد: شناسایی و ارائه مشاوره و یا کمک‌های فکری روحی و روانی به دانش آموزان آسیب پذیر در بسیاری از موارد می تواند مانع از افزایش گرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر باشد هرچند باید توجه داشت که این شناسایی و ارائه کمک ها باید به صورت غیرمستقیم باشد چراکه در غیر این صورت اثر سوء بر جای می‌گذارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها