پل گیشا در آخرین روزهای حضورش در تهران

مستقل آنلاین/ صبا عرب زاده- این پل خاطره انگیز سال 1353 و به دلیل بازی هایی آسیایی که قرار بود کاروانش از ایران گذر کند به صورت موقت و توسط مهندسان بلژیکی در این منطقه ساخته شد. پلی تمام فلزی که قرار بود مدت کمی مهمان غرب تهران باشد.

آخرین بازمانده های پل گیشا در روزهای داغ تابستان در حال جمع آوری است. پلی که یاد آور خاطرات بسیار زیادی برای مردمی است که در شهر تهران به دنیا آمده و بزرگ شده اند. یادم هست ما که بچه های شرق تهران بودیم همیشه غرب تهران را با پل گیشا می شناختیم. این پل به خصوص برای دانشجویان خاطره های زیادی را زنده می کند. دور تا دور این پل که 620 متر طول دارد را دانشکده های مختلفی پر کرده بودند. از دانشکده علوم اجتماعی تا روانشناسی و مدیریت و اقتصاد، این پل از روی بزرگراه چمران می گذشت وبا بزرگراره جلال  نیزسر به سر می شد. زیر پل گیشا همواره تاکسی هایی تجمع داشتند تا مردم را از آن سو به این سوی شهر ببرند ولی تغییرات گسترده بزرگی طی یک دهه اخیر در حول و حوش این پل خاطره انگیز دور دور می زد.

از به وجود آمدن خط های بی آرتی اتوبوس تا پروژه آمدن خط مترو که البته همه این برنامه لازم و ضروری بود اما فضای زیر پل گیشا را به کلی به هم ریخت. این روزها به سختی می توانی از میان آنهمه کارگر و سر و صدا ،و تغییر مسیرها راهت را پیدا کنی.

این پل خاطره انگیز سال 1353 و به دلیل بازی هایی آسیایی که قرار بود کاروانش از ایران گذر کند به صورت موقت و توسط مهندسان بلژیکی در این منطقه ساخته شد. پلی تمام فلزی که قرار بود مدت کمی مهمان غرب تهران باشد. این پل به دلیل کنترل ترافیک آن سال ها و برای آبرو داری شهر داری تهران جلوی مهمانان خارجی تاسیس شد. شاید یکی از دلایلی که موقت بودن آن به فراموشی سپرده شد تحولات و التهابات سال های دهه 50 و جریانات ادامه دار بعد از آن باشد. در هر صورت این پل به فرمان شهردار آن دوره که بعد ها اعدام شد به فوریت هر چه تمامتر ساخته شد. این پل موقت که چهل سال عمر کرد سال ها محل تردد ماشین ها و حتی اتوبوس هایی بود که ترددشان از روی این پل غیر مجاز به شمار می رفت. به همین دلیل این پل به شدت فرسوده شده و باید فکری به حال آن می شد.

این پل یا باید مورد بازسازی قرار می گرفت و یا باید به طور کامل بر چیده می شد. بنا بر تحقیقات مهندسین مربوطه باز سازی این پل به لحاظ مالی به هیچ عنوان به صرف نبود. بنابر این با انجام مشورت های مربوطه قرار بر آن شد تا از اردیبهشت مال سال جاری اقدامات لازم در جهت برداشتن پل  صورت گیرد اما بنا بر دلایل ترافیکی برداشتن پل دو ماه به تعویق افتاد تا بعد از بسته شدن مدارس  و کم شدن بار ترافیک اقدامات لازم آغاز شود. به گفته صفا صبوری دیلمی آخرین تیر آهن این پل به یاد ماندنی در هفته آینده برداشته خواهد شد و گویا قرار است این تیر آهن به پاس چهل سال خاطره  در موزه نگهداری شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران همچنین اظهار امیدورای کرد که  بتوانند هرچه زودتر پروژه را به اتمام برسانند. قرار است به جای این پل هزار خاطره زیر گذری راه اندازی شود. همچنین متولیان شهری گفته اند که قرار است در این منطقه «پل سبز زندگی»  احداث شود.

 هیچ چیز در این دنیا پایدار نخواهد بود و تغییر جز گریز نا پذیر زندگی بشری است که باید آن را پذیرا باشیم و خودمان را برای آن آماده کنیم. خاطره ها اما اگرچه از فضای فیزیکی حذف می شوند اما همواره در ذهن و روح تاریخی بشر باقی خواهند ماند. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها