اضافه وزن باعث مرگ زودرس می‌شود

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد افزایش وزن و چاقی در سال‌های بین 20 تا 30 سالگی بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ ناگهانی را بسیار بیشتر می‌کند. از سوی دیگر کاهش ناگهانی وزن در سنین پیری نیز به همین میزان خطرناک است.

اضافه وزن باعث مرگ زودرس می‌شود

در گزارش نهایی این تحقیقات عنوان‌شده است: «بر اساس تحقیقات انجام‌شده؛ مشخص شد تنظیم وزن در دوران جوانی و پیشگیری از افزایش وزن در این دوره، اهمیت زیادی در پیشگیری از وقوع مرگ زودرس دارد.»

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی به بررسی ارتباط بین اضافه‌وزن و آمار مرگ و میر در سنین مختلف پرداخته و برای انجام آنالیزهای خود از داده‌های تحقیق ملی مرکز بهداشت و تغذیه ایالات‌متحده آمریکا (NHANES) استفاده کردند، این تحقیقات بر اساس آمارهای رسمی اخذ شده در سال‌های حدفاصل 1988 تا 1994 و سال‌های 1999 تا 2014 انجام شد که شامل مصاحبه‌ها، معاینات جسمی و نمونه‌های خون برای ارزیابی سلامت شهروندان آمریکایی بود.

تجزیه‌وتحلیل آن‌ها شامل بررسی اطلاعات بیش از 36 هزار نفر در سنین 40 سال و بالاتر و از طریق اندازه‌گیری وزن و قد بدن در شروع مطالعات و فراخوانی وزن در بزرگ‌سالی همین افراد (25 سال) و میان‌سالی آن‌ها (با میانگین سنی 47 سال) بود. به‌این‌ترتیب وزن و شاخص توده بدنی تمامی این افراد از سال‌های کودکی تا میان‌سالی موردبررسی قرار گرفت.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد حدود 10 هزار و پانصد مورد مرگ‌ومیر ناشی از عوامل مختلف و به‌طور خاص بیماری‌های قلبی برای افراد موردمطالعه در طول سال‌های تحقیق رخ داد. محققان همچنین دریافتند، افرادی که در طول سال‌های جوانی و به‌طور خاص در فاصله 20 تا 30 سالگی اضافه‌وزن را تجربه کرده و چاق می‌شوند، به میزان بیشتری درخطر مرگ‌های ناگهانی هستند.

از سوی دیگر این یافته‌ها نشان می‌دهد کاهش ناگهانی وزن در سال‌های بعد از میان‌سالی نیز برای بدن مناسب نبوده و می‌تواند خطر مرگ‌های پیش‌بینی‌نشده و ناگهانی را به میزان زیادی افزایش دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد./سیناپرس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها