سرقت پلاک خودرو؛ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ + روش استعلام پلاک سرقتی

 

اگر پلاک خودرو شما به تازگی به‌سرقت رفته است می‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن استعلام پلاک سرقتی را انجام دهید. اگر به‌دنبال راه‌های پیشگیری از سرقت پلاک خودرو هستید، ما در این مقاله ۶ روش برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرو و پلاک را به شما آموزش می‌دهیم؛ زیرا سرقت پلاک در نتیجه سرقت خودرو صورت می‌پذیرد. برای اطلاع از روش‌های جلوگیری از سرقت ماشین و استعلام پلاک سرقتی با ما همراه باشید. 

روش‌های پیشگیری از سرقت خودرو کدام‌اند؟

روش‌های گوناگونی برای پیشگیری از سرقت خودرو وجود دارد که ما در این مقاله به ۶ روش آن اشاره می‌کنیم. از روش‌های ساده و کم‌خرج مانند قفل کردن در خودرو گرفته تا نصب تجهیزات ردیاب به خودرو جزو راه‌های موثر برای پیشگیری از سرقت ماشین و پلاک خودرو هستند. یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کار پس از به سرقت رفتن خودرو، اعلام سرقت خودرو است. ۶ روش پیشگیری از سرقت خودرو عبارت‌اند از:

۱- وسایل گران‌بها و قابل‌سرقت را جلوی چشم نگذارید

قرار دادن کیف مدارک، لپ‌تاپ، طلا، پول نقد یا هر وسیله گرانبها دیگر در داخل خودرو اقدام نادرستی است. هر وسیله‌ای ‌که از دیدگاه سارقین خودرو ارزشمند به نظر برسد، احتمال سرقت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است هیچ وسیله‌ ارزشمندی را در داخل ماشین باقی نگذارید. به سرقت بردن یک کیف خالی برای سارقین ارزشی ندارد، اما برای یک دزد، سرقت مدارک هویتی شما بسیار ارزشمند است؛ بنابراین، با احتیاط عمل کنید و به دزد مجالی برای سرقت خودرو ندهید. 

۲- تجهیزات ایمنی مناسب برای خودرو تهیه کنید

برای خودرویتان دزدگیر و قفل‌ مناسب بخرید. ممکن است گزینه‌های بهتری در بازار برای افزایش امنیت خودرو وجود داشته باشند، اما هزینه اضافی به تنهایی باعث بهبود امنیت خودروی شما نخواهد شد. نصب تجهیزات با کیفیت‌تر به خودرو باعث هرچه ایمن‌تر شدن خودرو در برابر سارقین و حفظ سرمایه شما می‌شود. خرید بهترین جی پی اس خودرو بهترین ابزار برای پیدا‌کردن سریع ماشین پس از سرقت است.

۳- قفل کردن در خودرو را فراموش نکنید

هرگز با این توجیه که فقط مدت کوتاهی در فروشگاه خواهید بود و به سرعت بازمی‌گردید، خودرو را بدون قفل کردن ترک نکنید؛ بنابراین، اعتقاد به این نکته نداشته باشید که قفل کردن خودرو حتی در مواقعی که فکر می‌کنید خیابان یا محله امن و آرام است، ضروری نیست. در هر شرایطی امنیت خودرو و نکات ایمنی را رعایت کنید. تنبلی و سستی در قفل کردن خودرو برای خرید، نتیجه‌ای جز پشیمانی و احساس حسرت برایتان به‌همراه نخواهد داشت.

۴- خودرو را به صورت روشن به حال خود رها نکنید

هرگز خودرو خود را در حالت روشن ترک نکنید؛ زیرا سارقین در کمین چنین لحظاتی هستند. ممکن است به‌این‌ فکر کنید که در مدت زمانی‌که از خودروتان دور هستید و تا زمان بازگشت به آن، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ اما این اقدام ممکن است منجر به سرقت خودرویتان شود. روشن گذاشتن ماشین و ترک آن برای مدتی کوتاه به‌ دلیل انجام کارهای ضروری مانند گرفتن پول از عابربانک یا خرید از سوپرمارکت به هیچ وجه منطقی و درست نیست؛ بنابراین، بهتر است ابتدا خودرو را خاموش کرده و و پس از اطمینان از قفل بودن به سمت عابر بانک و سوپرمارکت بروید تا با این‌کار به بهترین‌شکل‌ممکن از وقوع سرقت جلوگیری کنید.

۵- خودرو را در جای خلوت پارک نکنید

برای پارک کردن خودرو زمان کافی بگذارید. از انتخاب مکان‌های کوچک و تاریک برای پارک کردن اجتناب کنید، زیرا در این مکان‌ها احتمال به‌سرقت ‌رفتن بسیار بالاست. با دقت به محیط اطراف نگاه کنید و خودرو را در مکانی پارک کنید که ترجیحا دوربین‌های مداربسته نصب شده باشند؛ به‌عنوان‌مثال در مقابل مجتمع‌های مسکونی بزرگ، بانک‌ها یا فروشگاه‌های مجهز به دوربین‌های مداربسته. پارک کردن بین دو خودرو دیگر نیز ایده خوبی است. این اقدام باعث بروز سختی برای سارقین می‌شود، زیرا فرصت خارج کردن خودرو در این شرایط برای آن‌ها دشوارتر است.

۶- کلیدهای یدکی را داخل خودرو نگذارید

کلیدهای یدکی که در داخل خودرو نگه داشته می‌شوند، خطر به‌سرقت‌رفتن را افزایش می‌دهند. به منظور پیشگیری از سرقت، به روش‌های دیگری برای نگه‌داری کلیدهای یدکی افکار کنید. قرار دادن آن‌ها در صندوق عقب نیز کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. واقعیت این است که سارقان با شیوه‌های زیرکانه‌تری عمل می‌کنند و می‌دادند که در کجای ماشین به‌دنبال چه‌چیزی بگردند. بنابراین بهتر است از نگه‌داشتن کلیدهای یدکی در داخل خودرو پرهیز کنید.

روش استعلام پلاک سرقتی؛ مراحل پیگیری دزدیده شدن پلاک خودرو

افرادی که با مشکل دزدیده شدن پلاک خودرو مواجه می‌شوند، بسته به محل سکونت خود که مرکز استان یا شهرستان است، باید اقدامات زیر را انجام دهند:

1- اگر مرکز استان یا شهرستان سکونت باشد، باید پس از ثبت شکواییه سرقت، به غرفه مربوطه در اداره آگاهی مستقر در مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و مفقودی پلاک ماشین را اعلام کنند. سپس مفقودی پلاک خود در سامانه اعلام مفقودی پلاک خودرو ثبت گردد.

2- اگر محل سکونت در مرکز استان نباشد، باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و سرقت پلاک خودرو را اعلام کنند. سپس به کلانتری مراجعه کنند و گزارش سرقت و مفقودی پلاک را ارائه دهند. پس از تایید گزارش، پلاک ماشین آن‌ها در لیست سیاه پلیس ثبت می‌شود.

3- در ادامه، فردی که پلاک خودرو وی به سرقت‌رفته است، برای نصب پلاک جدید با همراه داشتن مدارک خودرو، نامه‌های صادره از سوی پلیس و دادسرا، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پلاک با نمره جدید را درخواست کند. 

در انتها برای پیگیری شکایت در مورد دزدیده شدن پلاک که از طریق دفاتر قضایی ثبت شده، فرد باید به سایت ثنا مراجعه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها