افشاگری مدیر شبکه من و تو از سرقت آرشیو صداوسیما

مدیر شبکه منوتو: زمانی که شبکه مستند صدا و سیما در ایران راه اندازی شد به برخی از مستندسازان اجازه دسترسی به آرشیو صدا و سیما را داده بودند تا با فیلم های قدیمی مستند بسازند. ️افرادی با ما تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که در قبال پرداخت مبلغی فیلم‌ها را در اختیار ما قرار دهند و ما هم فیلم‌ها را خریدیم و با آن‌ها مستندهای تاریخی ساختیم

افشاگری مدیر شبکه من و تو از سرقت آرشیو صداوسیما

اگر آرشیو به شبکه من و تو فروخته نشده، چرا مدیر کل اسبق آرشیو تا سر حد بازداشت پیش رفت؟ و چرا دو تن از کارشناسان زیرمجموعه ایشان بازداشت شده، در دادگاه حضور یافتند و محکوم به حبس شدند؟

 

امتداد نوشت: راز دسترسی شبکه من و تو به آرشیو صداوسیما، از زبان رئیس این شبکه فاش و مشخص شد که فردی از درون سازمان این تصاویر را به آن‌ها فروخته است. موضوعی که پیشتر عزت الله ضرغامی و مستندساز پرویز ثابتی هر دو آن را رد کرده بودند.

کیوان عباسی، مدیر شبکه منوتو در مستندی که اخیرا به بهانه پایان کار این شبکه منتشر شده، موضوع خرید آرشیو صداوسیما را فاش کرده اما به نظر می‌رسد که عامدانه به دنبال تحریف تاریخ است تقصیر را به گردن شبکه مستند بیاندازد نه مسئولان آرشیو.

او گفته است: «زمانی که شبکه مستند صدا و سیما در ایران راه اندازی شد به برخی از مستندسازان اجازه دسترسی به آرشیو صدا و سیما را داده بودند تا با فیلم های قدیمی مستند بسازند. ️افرادی با ما تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که در قبال پرداخت مبلغی فیلم‌ها را در اختیار ما قرار دهند و ما هم فیلم‌ها را خریدیم و با آن‌ها مستندهای تاریخی ساختیم.»

مساله فروش آرشیو صداوسیما به من و تو پیشتر یک بار در سال 97 از سوی حسام الدین آشنا مورد اشاره قرار گرفته بود که در مقابل واکنش عزت الله ضرغامی تنها یک فرار به جلو بود.

حسام الدین آشنا آن سال‌ها توئیتی منتشر کرد و نوشت: «در این روزها یادی‌کنیم از عزتمندانی که آرشیو تلویزیون ملی ایران را با بودجه‌ای درخور ولی حفاظتی اندک دیجیتال کردند؛ اجنه هم آرشیو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند؛ نه به من و نه به تو بلکه به از ما برترانی که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهای بی‌درمان ملت ایران.»

این توئیت ضرغامی را که آن روزها از صداوسیما رفته بود و این روزها در کسوت وزارت دولت نشسته آشفته کرد و در پاسخ «حسام الدین آشنا» را به پرونده سازی متهم کرد و نوشت: «قرار بود پرونده‌سازی را جمع کنید! شفاف سازی واجای خودتان را قبول دارم. اون از چرخ زندگی، اون از چرخ هسته‌ای. اون از تحمل منتقد، این هم از پرونده‌سازی. ۴چرخ را با هم پایین نیاورید! باید هنوز رانندگی کنید!»

ادعای ضرغامی در واقع متناسب با حرفی است که این روزها کیوان عباسی هم بر زبان رانده و سعی کردند تا مسئول آرشیو صداوسیما را تبرئه و تقصیر را به گردن شبکه مستند بیاندازند.

اما ماجرای مدت ها قبل و در سال 95 بدون اینکه رسانه‌ها چندان به آن توجهی کرده باشند فاش شده بود. زمانی که امیر تاجیک مدیرسابق شبکه مستند خطاب به ضرغامی در یک نامه سرگشاده نوشته بود: «[اگر تصاویر آرشیوی به شبکه من و تو فروخته نشده] چرا مدیر کل اسبق آرشیو تا سر حد بازداشت پیش رفت؟ … و چرا دو تن از کارشناسان زیرمجموعه ایشان بازداشت شده، در دادگاه حضور یافتند و محکوم به حبس شدند؟»

با این حال اگر ادعای مدیر شبکه من و تو درست باشد، شاید محتمل ترین کسی که نامش در این میان به میان می آید، سازنده مستند پرویز ثابتی یعنی «علی حمید» است. کسی که مستند سازی را از ۲۰ سالگی و از ایران شروع کرد و با صداوسیما و حتی بنیاد روایت فتح همکاری داشت.

علی حمید از سال ۱۳۹۷ به صورت علنی با من و تو وارد همکاری شد و مستند «انقلاب ۵۷ » مهم‌ترین مستند تلویزیونی بود که بعد از آن ساخت. او در زمانی که در ایران حضور داشت مستندی با نام «روایت انقلاب» را درباره چهره‌های اصلی انقلاب اسلامی از جمله «شهید مطهری» و «شهید باهنر» ساخته بود.

اگر حرف‌های کیوان عباسی را مدیر شبکه من و تو را صحیح بدانیم و مسئولیت سرقت آرشیو صداوسیما با معاونت آرشیو این سازمان نباشد، طبیعتا ردپای این ماجرا به همین افراد بر می‌گردد که آن سال‌ها با سازمان و شبکه مستند همکاری داشتند.
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها