بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها درباره‌ی محکومیت سنگین دو خبرنگار بازداشتی

محکومیت دو بانوی جوان و سرشار از انرژی پیام ناخوشایندی را به عمق و متن جامعه مخابره می کند

محکومیت دو بانوی جوان و سرشار از انرژی و کوشایی بعد از حدود بیش از یکسال از بازداشت ناموجه آنان، پیام ناخوشایندی را به عمق و متن جامعه به ویژه نسل جوان مخابره می کند.

محکومیت دو بانوی جوان و سرشار از انرژی پیام ناخوشایندی را به عمق و متن جامعه مخابره می کند

به نام خدا

سرانجام، حکم محکومیت دو بانوی خبرنگار و دو سفیر ابلآغ رسالت آزادی و آگاهی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران مبنی بر مجموعأ ۲۵ سال حبس تعزیری برای آنان صادر گردید. حکم صادره علیرغم اشکالات و ایرادات فنی و حقوقی که دارد پیامدهای منفی زیادی در حریم خبرنگاری و روزنامه نگاری به جای خواهد گذاشت.

حکم صادره علیه دو بانوی خبر رسان و روزنامه نگار بر خلاف تلقی افکار عمومی از سرزنش پذیری رفتار آن‌ها می‌باشد. بی شک، آنان در مسیر اطلاع‌رسانی و وظیفه حرفه‌ای خود از مرگ یک دختر ایرانی قصد و عمدی در راستای برهم افکنی نظام امور نداشته و خبر رسانی آنان ارتباطی با جرم اشد آنان یعنی همکاری با دولت متخاصم نداشته است.

منظور از دولت متخاصم اگر دولت آمریکا باشد بی‌شک، در اسناد دولتی و در استعلام‌هایی که پیشتر در این زمینه از وزارت خارجه صورت گرفته، چنین امری صحیح دانسته نشده است.

با وجود مذاکرات و ارتباطات زیاد و لو غیر مستقیم بین دولت ایران و آمریکا و در برخی موارد همکاری بین دو کشور و سفر مقامات کشورمان به آمریکا و نیز استناد دولت ایران به عهدنامه مودت در دادخواهی در دادگاه های بین المللی، غیر متخاصم بودن دولت آمریکا مبرهن است. بهتر است استعلامات از وزارت خارجه در این زمینه منتشر شود.

علاوه بر آن، نمی‌توان مسئولیت انتشار یک خبر را که مسئولیت مستقیم و بلافصل آن به عهده مدیر مسؤل روزنامه است، به عهده خبرنگار روزنامه گذاشت.

محکومیت دو بانوی جوان و سرشار از انرژی و کوشایی بعد از حدود بیش از یکسال از بازداشت ناموجه آنان، پیام ناخوشایندی را به عمق و متن جامعه به ویژه نسل جوان مخابره می کند. در حالی که دلسوزان این کشور از مهاجرت حجمی و توده ای جوانان این مرز بوم به سرزمین دولت متخاصم سخن می‌گویند، این رای بحران جاگذاشتن سرزمین مادری و در غربت زندگی کردن را تشدید خواهد کرد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ضمن اعتراض شدید نسبت به اینگونه رسیدگی های غیرشفاف و غیرعلنی، امیدوار است دادگاه تجدیدنظر استان تهران در نقض اینگونه احکام سنگین و صدور یک رای عادلانه و منصفانه تردید نکند و با صدور دستور آزادی سریع زندانیان، امید را به جامعه برگرداند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

اول آبان ۱۴۰۲

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • زارعی

    این خانم ها نه تنها به جرم خیانت به مملکت باید محاکمه شوند باید به عنوان مجرمانی که روحیه مردم آزاری دارند و در تضعیف همبستگی ملی نقش ایفا می کنند باید محکوم شوند

  • رضا

    خوب داریم حقوق بشر، آزادی بیان و قلم را در مملکت پیاده می کنیم واقعا جای شرم داره نسبت به احکام صادره نسبت به دو خبرنگار معصوم

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها