اعتیاد به شیرینی؛

رایج ترین نوع اعتیاد

میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متاسفانه بدتر از آن اینکه خود آن‌ها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند.اعتیاد به شیرینی همچون اعتیاد به الکل و نیکوتین، بدن را وابسته می کند؛ به طوری که حتی اگر مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه کم شود، فرد انرژی خود را از دست می دهد و احساس ضعف می کند.

رایج ترین نوع اعتیاد

شاید تعجب کنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است. 

مصرف بیش از حد مواد شیرین کم کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متاسفانه بدتر از آن اینکه خود آن‌ها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند. پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی آزاد می‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند.

 پژوهشگران بر این باورند که هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌کند.

 

اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. به علاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قند خون، پوسیدگی دندان و سوء تغذیه.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

 

حالا چطوری این قضیه را درمان کنیم؟

خوشبختانه، با راهکارهای ساده می‌توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد؛ اگرچه این راهکارها در عین سادگی برای افراد وابسته می‌تواند بسیار سخت باشد.

 

اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی ها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نکنید.

غذاهای طبیعی بخورید

بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات شیرین و ناسالم حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل، غلات و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید.

پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌رسند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها