قدرت سرایت سویه هفتم کرونا افزایش یافته است

رییس انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران با اشاره به پیش‌روی موج هفتم کرونا، گفت: قدرت سرایت سویه ایجاد کننده این موج افزایش یافته، اما به نظر می رسد بستری و مرگ و میر سویه جدید مشابه موج قبلی باشد.

قدرت سرایت سویه هفتم کرونا افزایش یافته است

دکتر فرید نجفی با اشاره به پیش روی موج هفتم کرونا در کشور گفت: موج جدید همانند موج قبلی از نوع امیکرون است و دو زیرسویه B.A.4 و B.A.5 در این موج شایع است.

وی افزود: تفاوت موج جدید نسبت به موج قبلی امیکرون در سرایت پذیری بالای آن است، طوری که قدرت سرایت زیرسویه های جدید بر اساس بعضی از مطالعات می تواند تا 16 برابر افزایش یافته باشد.

نجفی با بیان اینکه شدت و عوارض موج جدید همانند موج قبلی امیکرون است، گفت: دو عامل اصلی موجب شده که تعداد بستری ها و مرگ و میر ناشی از این موج کم باشد که مهمترین آن بحث واکسیناسیون است.

وی افزود: با انجام واکسیناسیون، به مدت پنج تا شش ماه محافظت خوبی در برابر بیماری در بدن ایجاد می شود، اما حتی پس از این مدت نیز ایمنی سلولی وارد عمل می شود، چرا که برخورد با این ویروس در حافظه سلولهای بدن باقی می‌ماند، بنابراین تا حدی مقاومت خوبی در برابر این بیماری در بدن باقی خواهد ماند.

نجفی گفت: عامل مهم بعدی در این زمینه ابتلای قبلی افراد جامعه به این بیماری است که باز هم به نسبت ایمنی خوبی در برابر ابتلای مجدد و البته بستری و مرگ ایجاد می کند، این موضوع خصوصا در کشوری مانند ایران که بر اساس پیش بینی‌ها اکثریت افراد جامعه حداقل یکبار مبتلا به کووید شده‌اند، بسیار حایز اهمیت است.

نجفی گفت: همین دو عامل موجب شده تا حد زیادی از خطرات این موج جدید کاسته شود و توقع ما این است که مرگ و میر این موج نیز در بدترین شرایط همانند موج قبلی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص چگونگی روند آتی این موج نیز گفت: رفتار هر موج جدید در کووید19 به شدت به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد و اگر مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند این موج دیرتر به اوج خود رسیده و با خسارت کمتری به پایان می رسد. منطقی ترین نتیجه چنین روندی این است که نظام سلامت ما بخوبی می تواند با ارائه خدمات با کیفیت از موارد بیشتری از مرگ و میر جلوگیری کند.

نجفی گفت: هرچه دیرتر به اوج یا پیک این موج برسیم نشان دهنده این است که مردم رعایت خوبی در بحث پروتکل های بهداشتی داشته اند و تعداد مبتلایان به تدریج اضافه شده است، اما اگر در زمان کوتاهتری به اوج بیماری در این موج برسیم نشان دهنده این است که احتمالا پروتکل ها به خوبی رعایت نشده و به یکباره تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر شده اند که این امر می تواند بار سنگینی را به نظام درمان ما وارد کند.

وی افزود: به هر حال آنچه مسلم است به اوج رسیدن موج کرونا، روند پیش روی و زمان پایان آن به شدت تابع رفتارهای بهداشتی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی آنهاست./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها