روحانی را بخاطر خیانت‌ به کشور محاکمه کنید

نماینده خمینی‌شهر پس از اظهارات ظریف گفت: استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید. شنیدن حرف‌های «صدتا یک غاز» وزرا به جایی نمی‌رسد. نه فقط ظریف، بلکه روحانی هم به دلیل خیانت‌ به این مملکت باید محاکمه شود.

روحانی را بخاطر خیانت‌ به کشور محاکمه کنید

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم با اشاره به تدوین طرح سؤال از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، گفت: این طرح بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی تدوین شده و روز یکشنبه ۱۵ تیر برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده‌اند، افزود: براساس اصول ۲۱۰ و ۲۱۱ آیین نامه داخلی مجلس هرگاه ۷۵ تن از نمایندگان طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کنند، می‌توان سؤال از رئیس جمهور را مطرح کرد.

نماینده رشت در مجلس درباره محور‌های طرح سؤال از رئیس جمهور، گفت: نابسامانی در بازار ارز، مسکن و خودرو، اشتباهاتی که در برجام داشته اند، عدم توجه به بخش تولید و همچنین انحراف در هزینه کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله محور‌های سوال از رئیس جمهور است.

وی افزود: جمع آوری امضا از نمایندگان برای این طرح ادامه دارد و پیش بینی می‌شود که تعداد امضا‌های نمایندگان افزایش یابد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: این طرح بعد از امضای نمایندگان تحویل هیأت رئیسه مجلس خواهد شد.

برای طرح سؤال از رئیس جمهور به امضای یک چهارم نمایندگان نیاز است.

متن سوال از روحانی طی ۵ محور منتشر شد 

متن کامل این طرح بدین شرح است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

با عنایت به مفاد اصل ۸۸ قانون اساسی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدین وسیله سؤالات اینجانبان در پنج محور ذیل از آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم برای طی فرایند رسیدگی، ارجاع به کمیسیون تخصصی و ارائه پاسخ در صحن علنی مجلس در اولین فرصت ممکن تقدیم می‌گردد:

چرا و به چه دلیل قیمت ارزهای خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟

علت از هم گسیختگی اوضاع بازار مسکن و خودرو و تورم عجیب و غریب چند صد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی ۷ سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تامین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟

در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل نماید حتی در عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس!

قرار شد دولت بخاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟

از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است. به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده است و چه تاثیری بر کنترل تورم داشته است؟

نماینده خمینی‌شهر پس از اظهارات ظریف: استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید

نماینده خمینی‌شهر در صحن علنی مجلس ضمن تاختن به دولت خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس تصزیح کرد که استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید.

«محمدتقی نقدعلی» نماینده خمینی‌شهر در صحن علنی مجلس و پس از استماع سخنان ظریف، با اشاره به آیه «اشدا علی الکفار رحما بینهم» و شعر «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنجا اگر به جایی نرسد فریاد است» گفت: اخطار اصل ۱۵۲ قانون اساسی می‌دهم. تذکر به آقای ظریف مثنوی هفتادمن خواهد شد و باید قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه آقای حسن روحانی را به دلیل خیانت‌هایی که به این مملکت کردند باید به محاکمه بکشند.

وی ادامه داد:‌ سیاستی که آقای ظریف در پیش گرفته و برجامی که امضا کرد، به شکلی است که سیستم ماشه را بر ما حاکم کرد؛ آیا این مخالف اصل یکصد و ۱۵۲ قانون اساسی نیست که بر سیاست اقتدار و عزت و عدم سلطه قدرت‌های خارجی بر کشور تاکید می‌کند؟

نماینده مجلس یازدهم گفت: آقای ظریف هیچ‌کدام از شرایط مقام معظم رهبری را رعایت نکردند و به همراه آقای بالا سرشان گفتند که در روز اجرای برجام همه تحریم‌ها به کنار می‌روند.

وی با بیان اینکه این راهی که مجلس در پیش گرفته به جایی نمی‌رسد، خطاب به قالیباف و نمایندگان مجلس، گفت: اینکه بنشییم حرف‌های صدتا یک غاز وزرا را بشنویم به جایی نمی‌رسد؛ دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم، دلار ۲۱ هزارتومان، سکه بیش از ۱۰ میلیون و مرغ ۲۰ هزار تومانی نتیجه هفت ساله سیاست های روحانی است.

نقدعلی تصریح کرد: گوش دادن به حرف‌های وزرا بی‌فایده است استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید.

ادعای احمد توکلی درباره رئیس‌جمهوری؛ روحانی در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است

مجلس یازدهم هنوز به دو ماه از آغاز کارش نرسیده که طرح سئوال از رئیس جمهور را کلید زد. بسیاری این اقدام را شتابزده و بی فایده می دانند چراکه فروش نفت بر اثر تحریم های آمریکا به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است اما سیاسیونی همچون احمد توکلی با طرح استدلال هایی از این طرح حمایت می کنند.

مشروح گفتگوی احمد توکلی، رئیس دیدبان شفافیت و عدالت را در ادامه بخوانید:

طرح سئوال از رئیس جمهور را در مقطع کنونی درست می دانید؟

سئوال و استیضاح برای یک جامعه مردم سالار امری عادی است و باید آسان تر از آب خوردن باشد. هر کسی کار اجرایی می کند امکان دارد خطا کند، اگر خطا کرد باید بازخواست شود. منزه بود باید تشویق شود و اگر منزه نبود باید توبیخ شود. متأسفانه ما با تابوکردن برخی مسائل مثل طرح سئوال از رئیس جمهور یا استیضاح، از آنها فرار می کنیم. اشکالی ندارد که رئیس جمهور بیاید مجلس و به سئوالات نمایندگان پاسخ منطقی دهد.

آیا در یک ماه از آغاز کار مجلس یازدهم طرح سئوال از رئیس جمهور موضوعیت دارد؟

بله، صد در صد موضوعیت دارد چون رئیس جمهور در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است. هر کشوری در دنیا به بحران ارزی می خورد کاهش ارزش پول ملی اش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد می شود اما در ایران وضعیت فاجعه است.

کاهش ارزش پول ملی، از هم گسیختگی بازار مسکن و خودرو، اشتباه استراتژیک درباره برجام، عدم پرداخت وام جبران خسارت کرونا و سرنوشت مبهم دلارهای ۴۲۰۰ تومانی، ۵ محور این طرح سئوال هستند، این در حالی است که دولت می گوید بر اثر تحریم ها فروش نفت به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و کاری از دستش بر نمی آید، به نظر شما طرح سئوال از رئیس جمهور نتیجه ای هم خواهد داشت؟

دست دولت اول بسته نبود. ۱۰۰ بار به آقای روحانی گفتند که دستت بسته می شود اما او اعتنا نکرد. وقتی بحران ارزی به وجود می آید تولید به شدت سرکوب می شود. زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد قیمت دلار ۳.۵ برابر و در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی قیمت دلار ۶ برابر شد. در این وضعیت بنگاه های اقتصادی چون نمی توانند برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود تأمین منابع را با ریال انجام دهند، ناگزیر تعطیل می شوند. اگر می خواستند این اتفاق نیفتد باید سریع دلار به بازار تزریق می کردند تا عطش بازار بخوابد و جلوی سوداگری گرفته شود. البته این برای کشورهایی است که حجم قابل توجهی ارز در اختیار برای مداخله در بازار داشته باشند. کاری که مکزیک در زمان پیمان «نفتا» و کره جنوبی در سال ۹۷ کردند. البته اگر کشوری منابع لازم را برای پمپاژ ارز به بازار نداشته باشد باید طرف تقاضا را کنترل کند و اگر نشد باید طرف تقاضای ارز را اداری کنترل کند. کما اینکه این کار در زمان جنگ انجام شد. دولت موضوع را جدی گرفت و با عقل و تدبیر در کنترل بازار موفقیت به دست آورد. حالا در این شرایط که دولت می گوید «دستش بسته است»، سئوال اینجاست که دستش در سال ۹۷ بسته نبود. دولت از ۲۱ فروردین ۹۷ تا اواسط مرداد همان سال ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را با عنوان تهیه کالاهای و نیازهای اولیه جامعه و ۶۵ تن طلا را با تزریق به بازار بر باد داد این کار چه معنایی داشت؟ در واقع خودش دست خودش را خالی کرد. نمی گوییم خیانت کردند اما این کار مصداق بارز خیانت بود.

امروز دولت باید در اخذ مالیات هایی که حق مردم است جدیت به خرج دهد. امسال مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت، مجلس برای جبران کسری بودجه منبع قابل تأمین پیشنهاد کرد. البته با وجود کرونا تأمین این میزان کسری بودجه برای دولت سخت است اما در سختی ها باید دست مردم را گرفت وگرنه در خوشی ها که خود مردم بلد هستند خوشی کنند. دولت باید دست از سیاست کج روانه سیاسی خودش بکشد و جلوی افزایش وحشتناک قیمت ارز را بگیرد.

معتقدم باید مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، ارز، خودرو و سکه وضع شود. قیمت مسکن در دولت های دوازدهم و سیزدهم سه بار جهید، قیمت های امروز اجاره بها به شدت دارد آستانه تحمل مردم را پایین می آورد. من که احمدی توکلی هستم با این همه اعتبارم فشارهای زیادی را برای تهیه پول اجاره مسکن یکی از فرزندانم باید تحمل کنم که هنوز هم توانستم آن را پر کنم، آن کسی که کارمند ساده است چه باید بکند؟

در مجموع شما موافق طرح سئوال از رئیس جمهور در مقطع کنونی هستید؟

با استیضاح رئیس جمهور بیشتر موفق هستم. باید این سئوال انجام شود شاید تنبه پیدا کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها