ماندگاری اثر بوتاکس چقدر است؟

بوتاکس دارویی تزریقی است که از سم بوتولینوم نوع A تهیه می‌شود. باکتری کلستریدیوم بوتولینوم این سم را تولید می‌کند. هرچند سم بوتولینوم همان سمی است که موجب ابتلا به بوتولیسم ـ نوعی مسمومیت غذایی کشنده ـ می‌شود، اما تاثیر این سم بسته به مقدار و نوع تماس با آن تفاوت می‌کند؛ برای مثال بوتاکس فقط در دوزهای پایین و در نقاط مشخص تزریق می‌شود.

ماندگاری اثر بوتاکس چقدر است؟

با تزریق بوتاکس می‌توان چین و چروک‌های ناشی از گذر عمر را کاهش داد. ماندگاری اثر بوتاکس زیبایی به طور متوسط چهار تا شش ماه است. البته بوتاکس کاربردهای درمانی نیز دارد و برای مثال جهت درمان میگرن یا کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن به کار برده می‌شود. اثر درمانی بوتاکس کوتاه‌تر است و معمولاً دو تا سه ماه دوام دارد.

محل و میزان تزریق بوتاکسی که برای اهداف زیبایی تزریق می‌شود، بر ماندگاری آن اثر می‌گذارد. عامل‌های زیر نیز تاحدی تعیین کننده‌ی ماندگاری و کارایی اثر بوتاکس هستند:

  • سن

  • خاصیت کشسانی پوست

  • عمق چین و چروک

برای مثال اگر بوتاکس جهت بهبود ظاهر چین و چروک‌های عمیق تزریق شود، ممکن است این چین و چروک‌های عمیق کاملاً از بین نرود و اثر بوتاکس نیز زودتر محو شود.

عامل‌های تاثیرگذار بر نتیجه‌ی تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس

بسیاری از بانوانی که بوتاکس را برای جوانسازی پوست خود انتخاب می‌کنند، از نتایج تزریق بوتاکس شگفت‌زده می‌شوند. یکی از بهترین مزایای بوتاکس این است که اثر آن تقریباً بلافاصله بعد از تزریق مشخص می‌شود، هرچند برخی بیماران باید برای دیدن اثر کامل تزریق بوتاکس، چند روز منتظر بمانند. بااین حال تمام بیماران از نتایج به دست آمده رضایت ندارند، عوامل مختلفی بر رضایتبخش نبودن نتایج تاثیر می‌گذارد.

انواع چین و چروک

به گفته  متخصصین کلینیک زیبایی رازی  هر نوع چین و چروکی را نمی ‌ توان با بوتاکس از بین برد. چین و چروک ‌ های پوست به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم ‌ بندی می ‌ شود. چروک ‌ های دینامیک چین و چروک ‌ هایی هستند که در اثر حرکت عضله، برای مثال در اثر اخم کردن یا لبخند زدن ایجاد می ‌ شوند و دقیقاً همین نوع چین و چروک را می ‌ توان از طریق تزریق بوتاکس با موفقیت از بین برد. اما چین و چروک ‌ های استاتیک حتی وقتی عضلات صورت حرکت نمی ‌ کند، روی پوست خودنمایی می ‌ کنند و بوتاکس تاثیری بر آنها ندارد.   

چروک ‌ های استاتیک

چروک‌های استاتیک حتی وقتی عضلات صورتتان را حرکت نمی‌دهید، روی پوست به چشم می‌خورند و برای از بین بردن آنها به ژل یا درمان‌های دیگری نیاز دارید، چون بوتاکس تاثیری بر چروک‌های استاتیک ندارد. دلیل بی‌تاثیر بودن بوتاکس بر چروک‌های استاتیک را باید در مکانیسم تاثیرگذاری بوتاکس جستجو کرد. بوتاکس عصبی که دستورها را از مغز به عضلات منتقل می‌کند و آنها را وادار به حرکت می‌کند، فلج می‌کند. در نتیجه عضله دیگر پیام مغز را دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند حرکت کند. در واقع عضله به نوعی فلج می‌شود و با حرکت نکردن عضله دیگر چین و چروکی نیز وجود نخواهد داشت.

اما اگر چین و چروک حتی در صورت ثابت بودن عضله وجود داشته باشد، فلج کردن عضلات طبعاً باعث از بین رفتن چین و چروک نخواهد شد. به همین دلیل است که بوتاکس نمی‌تواند چروک‌های استاتیک را از بین ببرد. برای مثال ژل‌ها یا پرکننده‌های تزریقی فرورفتگی مربوط به چروک را پر می‌کنند و تاثیرگذاری آنها وابسته به متوقف کردن حرکت عضله نیست. فیلر تزریقی فرورفتگی چروک را پر و آن را ناپدید می‌کند. مکانیسم عملکرد ژل‌های تزریقی تقریباً مانند پر کردن حفره یا ترک دیوار قبل از سنباده زدن و صاف کردن آن است، با این تفاوت که پوست شما بعد از تزریق ژل صورت نیازی به سنباده زدن ندارد.

چروک ‌ های دینامیک

همان‌طور که اشاره شد، چروک‌های دینامیک هنگام بی‌حرکت بودن عضلات صورت دیده نمی‌شوند و فقط وقتی روی صورت پدیدار می‌شوند که اخم کنید یا لبخند بزنید. ازآنجایی که بوتاکس از حرکت عضلات جلوگیری می‌کند، تزریق بوتاکس روش ایده‌‍آلی برای از بین بردن چروک‌های دینامیک به شمار می‌آید.

خطوط عمودی و افقی روی پیشانی، خطوط پنجه کلاغی یا خط خنده جزء چروک‌های دینامیک هستند. چروک‌هایی که از گوشه‌ی بینی تا پایین دهان ایجاد می‌شود، نمونه‌ای از چروک‌های استاتیک است که چون وابسته به حرکت عضله نیست، واکنشی به تزریق بوتاکس نشان نمی‌دهد.

ویژگی‌های عضله

چنانچه عضلات صورت بسیار ضخیم باشد، باید بوتاکس بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب تزریق شود. چون تاثیرگذاری بر عضلات ضخیم‌تر و حجیم‌تر از طریق تزریق دشوارتر است. متخصص به جای آن که بوتاکس را در عمق بیشتری از عضله تزریق کند، ترجیح می‌دهد برای رعایت استانداردهای ایمنی یکسان، مقدار بوتاکس بیشتری تزریق کند.

به نقل از کلینیک تزریق ژل رازی نوع عضله‌ای که برای تزریق در نظر گرفته شده نیز عامل دیگری است که در ماندگاری اثر بوتاکس نقش دارد. دوام اثر بوتاکس و دیگر نورومدولاتورها یا تعدیل کننده‌های عصبی بر روی عضلاتی که مکرراً از آنها استفاده می‌شود، کوتاه‌تر است؛ برای مثال ماندگاری بوتاکس برای رفع خط خنده‌ی دور چشم‌ها کمتر است، چون ما در طول روز دائماً چشم‌ها را می‌بندیم و باز می‌کنیم. همچنین اثر تزریق بوتاکس در عضلات بزرگتر سریع‌تر از بین می‌رود.

سبک زندگی

میزان فعالیت بدنی نیز یکی از عامل‌های تعیین کننده‌ی ماندگاری اثر بوتاکس است. ورزشکاران سریع‌تر متوجه از بین رفتن اثر بوتاکس می‌شوند، چون سرعت متابولیسم بدن ورزشکاران بسیار بالاتر از افرادی است که فعالیت بدنی ندارند. بدن‌های فعال سریع‌تر التیام می‌یابند و بوتاکس را زودتر از بدن خارج می‌کنند.

بوتاکس را هر چند وقت یکبار می ‌ توان تزریق کرد؟

ماندگاری بوتاکس

برای این که مطمئن شوید، هر چند وقت یکبار می‌توانید بوتاکس را بدون احتمال بروز خطر تزریق کنید، با پزشک معالجتان مشورت کنید. درهر حال برای این که بدن نسبت به بوتاکس مقاومت پیدا نکند، بین دفعات تزریق بوتاکس باید حداقل سه ماه فاصله باشد. ماندگاری اثر تزریق بوتاکس با تکرار درمان بیشتر می‌شود و می‌توانید زمان بین دفعات تزریق را بیشتر کنید و این وقفه را احتمالاً به شش ماه افزایش دهید.

چگونه می ‌ توانم ماندگاری اثر بوتاکس را بیشتر کنم؟

ماندگاری بوتاکس

این سوال که “چطور می‌توانم ماندگاری اثر بوتاکس را بیشتر کنم؟”، سوال بسیار متداولی است. اگر می‌خواهید نتیجه‌ی تزریق بوتاکس حفظ شود و همواره پوستی صاف و بدون چین و چروک داشته باشید، باید تزریق را هر چهار تا شش ماه یکبار تکرار کنید. هرچند نتیجه‌ی تزریق بوتاکس موقتی است، اما آیا همه می‌توانند دست‌کم شش ماه از داشتن پوستی جوان لذت ببرند؟ آیا اصلاً راهی برای افزایش ماندگاری اثر بوتاکس وجود دارد؟

اگرچه به لحاظ فنی افزایش ماندگاری اثر بوتاکس ممکن نیست، اما روش‌هایی برای بیشتر کردن طول عمر و کارآمدی بوتاکس وجود دارد. نتیجه‌ی نهایی تزریق بوتاکس هفت روز بعد از عمل مشخص می‌شود و بوتاکس از این زمان به بعد به تدریج اثر خود را طی یک بازه‌ی چهار تا شش ماهه از دست می‌دهد. اگر می‌خواهید تزریق بوتاکس ماندگاری شش ماهه‌ی کامل را داشته باشد و فاصله‌ی بین درمان‌ها به حداکثر برسد، توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

مراجعه به پزشک باتجربه

برای این که ماندگاری اثر بوتاکس به حداکثر برسد، بوتاکس باید در دوز مناسب و در محل صحیح تزریق شود، اما این دو عامل برای تمام بیماران یکسان نیست. یک جراح پلاستیک باتجربه تمام موارد لازم را قبل از تزریق بوتاکس به بیماران توضیح می‌دهد، طرح درمان منحصربه فردی را برای هر بیمار تهیه می‌کند و بهترین زمانبندی را پیشنهاد می‌دهد تا دوام اثر بوتاکس به حداکثر برسد.

عضلات ناحیه تزریق را بلافاصله بعد از تزریق حرکت بدهید

بعد از تزریق بوتاکس شکلک دربیاورید تا عضلات تزریق شده حرکت بکند؛ به این ترتیب بوتاکس به طور یکنواخت توزیع می‌شود و دوام اثر آن افزایش می‌یابد. از شکلک درآوردن خجالت نکشید، پس از تزریق می‌توانید اخم کنید و به پهنای صورت بخندید و هر شکلکی که دوست دارید با صورتتان دربیاورید. بعد از آن که بوتاکس تاثیر خود را بر عضلات صورت بگذارد، این حالت‌ها باعث ایجاد چین و چروک روی پوستتان نخواهد شد.

به مدت ۲۴ ـ ۴۸ ساعت بعد از تزریق از مالش دادن صورت، ورزش کردن یا استفاده از فراورده ‌ های آسیب زننده خودداری کنید 

هرچند نقش بستن تمام احساساتتان روی صورت خوب است، اما مراقب باشید که با ماساژ دادن صورت زیاده‌روی نکنید. مالش دادن یا لایه‌برداری صورت، ورزش کردن یا استفاده از فراورده‌های آسیب زننده می‌تواند باعث جابجا شدن بوتاکس و رفتن آن به ناحیه‌های دیگری از صورت شود که قرار نیست وارد آن نقاط شود، این جابجایی گاهی منجر به فلج شدن صورت، افتادگی پلک یا عوارض ناخوشایند دیگر می‌شود. تا چهار ساعت بعد از تزریق نخوابید یا دراز نکشید. همچنین بهتر است دو شب اول بعد از تزریق را به پشت بخوابید و سرتان را کمی بالاتر بگذارید.

از آفتاب دوری کنید

دوری از نور خورشید در هر حالتی، چه بعد از تزریق بوتاکس، چه بدون آن، توصیه‌ی خوبی برای حفظ سلامتی و جوانی پوست است. آسیب ناشی از نور خورشید علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های زودرسی است که چون وجود آنها ارتباطی به عضلات زیر پوست ندارد، بوتاکس هم نمی‌تواند آنها را از بین ببرد. قاعده‌ی کلی این است که هر روز، حتی در روزهای سرد زمستان و روزهای تاریک و ابری، روی پوست صورت، گردن و دستها ضدآفتاب با SPF مناسب بزنید.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک ‌ های جدید 

رعایت توصیه‌های زیر برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های جدید ضروری است.

استفاده از ضدآفتاب

ماندگاری بوتاکس

هر روز روی پوستتان به ویژه روی پوست صورت، ضدآفتاب با SPF 30 بزنید. اشعه‌های UV خورشید به پوست آسیب می‌زند و آن را پیر می‌کند. همچنین بهتر است در روزهای آفتابی از کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده کنید. هر چه کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بهتر می‌توانید از ایجاد چین و چروک‌های جدید جلوگیری کنید.

به سیگار و دخانیات نه بگویید

استعمال دخانیات روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک را تسریع می‌کند. به علاوه دخانیات پوست را نازک‌تر می‌کند. اگر سیگاری هستید، از پزشک بخواهید که برای ترک آن کمکتان کند و اگر سیگاری نیستید، هرگز این عادت مضر و بی‌حاصل را شروع نکنید.

آب مورد نیاز بدن را تامین کنید

ماندگاری بوتاکس

بری سالم نگه داشتن پوست، هر روز آب کافی بنوشید. آب به گوارش، گردش خون و عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند. سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

از مروطب کننده آب‌رسان مناسب نوع پوستتان استفاده کنید. از متخصص پوست یا پزشک معالجتان بخواهید که مرطوب کننده مناسب را به شما معرفی کنند.

تغذیه سالم داشته باشید

تغذیه تاثیر مستقیمی بر پوست دارد. از متخصص تغذیه یا پزشک معالجتان بخواهید که در تهیه‌ی یک برنامه‌ی غذایی سالم به شما کمک کنند.

سوالات متداول

ماندگاری بوتاکس

در این بخش چند پرسش متداول درباره‌ی بوتاکس و پاسخ آنها را از زبان متخصصین می‌خوانید.

آیا تزریق بوتاکس درمان ایمنی است؟

هرچند سم بوتولینوم سم کشنده‌ای است، اما مصرف آن در دوزهای پایین، مانند تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک کاملاً ایمن و بدون خطر است. برخی پژوهشگران معتقدند کاربردهای زیبایی بوتاکس خطر کمتری نسبت به کاربردهای درمانی آن دارد، چون بوتاکس زیبایی معمولاً در مقادیر بسیار کمتری تزریق می‌شود. خطر کلی بسیار ناچیز است و بوتاکس در مجموع درمان ایمنی به شمار می‌آید.

برای تزریق بوتاکس همواره باید به جراح پلاستیک یا متخصص پوست دارای بورد تخصصی مراجعه کنید. چنانچه محلول تزریق مطابق استانداردهای FDA آماده نشده باشد یا توسط پزشک نابلد و بی‌تجربه‌ای تزریق شود، احتمال بروز عوارض جانبی شدید بالاتر خواهد بود. اگر باردار هستید یا به فرزندتان شیر می‌دهید، باید تزریق بوتاکس را به تاخیر بیاندازید.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس کدام است؟

هرچند تزریق بوتاکس کاملاً ایمن است، اما احتمال بروز عوارض جانبی جزئی پس از تزریق وجود دارد. این عوارض عبارت است از:

  • درد، ورم یا کبودی محل تزریق

  • سردرد

  • تب

  • لرز

بعضی عوارض جانبی به محل تزریق بستگی دارد. تزریق دور دهان ممکن است منجر به “کج شدن” لبخند یا ریزش آب دهان شود. اکثر عوارض جانبی معمولاً موقتی است و باید ظرف چند روز برطرف شود.

منبع: ارگا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها