آخرین پادشاه قاجار که بود؟

به دلیل سن کم احمد شاه در زمان پادشاهی برای او از ایل قاجار نایب السلطنه هایی را مشخص کردند . اولین آنها از عضد الملک و دومین نایب السلطنه او ناصرالملک قره‌گوزلو بود که بسیار در تربیت احمدشاه تلاش نمود .

آخرین پادشاه قاجار که بود؟

احمد شاه که دومین فرزند محمدعلی شاه قاجار بود اولین فرزند پسر محمدعلی شاه قاجار از ملکه جهان بود که در زمان ولیعهدی پدرش در تبریز در سال ۱۲۷۵ به دنیا آمد.

پس از فتح تهران و عزل محمد علی شاه توسط بزرگ‌مردان دولت و مجلس عالی، احمد شاه در سن دوازده سالگی به پادشاهی رسید و عضد الملک و بعد از آن ابوالقاسم ناصرالملک که از بزرگان ایل قاجار بودن به عنوان نایب السلطنه در کنار احمدشاه حضور پیدا کردند .

احمد شاه به عنوان چهارمین و آخرین پادشاه قاجار توانست نشان لژیون دونر را از دولت فرانسه بگیرد و این در حالی بود که سه پادشاه قبل هم این نشان را دریافت کرده بودند.

دوران قبل از پادشاهی احمد شاه

احمد شاه قبل از آن که به مقام سلطنت برسد به عنوان احمد میرزا خوانده می‌شد و مادرش دختر کامران میرزا نایب السلطنه فرزند ناصرالدین شاه بود. بعد از آنکه پدر بزرگ احمد شاه یعنی مظفرالدین شاه درگذشت آغاز سلطنت پدر او شکل گرفت . احمد شاه به عنوان ولیعهد پدرش شد و بعد از خلع پدرش احمدشاه علاقه چندانی به سلطنت نداشت و این اتفاق به او تحمیل شده بود و پادشاهی خود را ظاهری می دانست و بیشتر اسعد بختیاری و سپهدار تنکابنی را متهم می‌کرد که می‌خواهند با نام او سلطنت را به دست بگیرند .

نایب السلطنه های احمد شاه

به دلیل سن کم احمد شاه در زمان پادشاهی برای او از ایل قاجار نایب السلطنه هایی را مشخص کردند . اولین آنها از عضد الملک و دومین نایب السلطنه او ناصرالملک قره‌گوزلو بود که بسیار در تربیت احمدشاه تلاش نمود .

تاج گذاری احمد شاه

احمد شاه در تیر ۱۲۹۳ تاجگذاری کرد در همان زمان احمد شاه فرمان بی‌طرفی دولت ایران را صادر کرد و چهار سال بعد یعنی در سال ۱۲۹۷ خورشیدی به دنبال پایان جنگ جهانی اول صمصام السلطنه را از نخست وزیری عزل کرد و وثوق الدوله را انتخاب نمود .

در زمان وزارت وثوق‌الدوله امنیت خوبی در کشور برقرار شد.

و در همان زمان ها قرارداد ۱۹۱۹ با دولت بریتانیا منعقد شد که دارای انتقادهای بسیار زیادی بود و بعضی از افراد آن را مخالف استقلال ایران می دانستند. اما وثوق‌الدوله بیان کرد که این کار کمک به استقلال و تمامیت ارضی ایران می کند.

در طی این قراردادی که با دولت انگلیس بسته شد وثوق الدوله بسیار تلاش کرد که سرزمین های قبل، قفقاز و کردستان عراق را بازپس بگیرد اما مخالفت های مردم منجر به توفیق نیافتن قرارداد شد و وثوق الدوله احمد شاه را به اروپا فرستاد.

استعفای وثوق الدوله از وزارت

در تیر ۱۲۹۹ پس از بازگشت احمد شاه از اروپا وثوق الدوله استعفای خود را اعلام کرد و احمدشاه موافقت نمود سپس میرزاحسن خان مشیرالدوله به ریاست دولت برگزیده شد در زمان وزارت مشیرالدوله احمدشاه تلاش بسیار زیادی برای رابطه با روسیه انجام داد و در سال ۱۹۲۱ قرارداد ایران و شوروی را انعقاد کرد.

ازدواج احمد شاه

احمد شاه در سن هفده سالگی یعنی یک سال قبل از تاجگذاری خود با بدرالملوک والا ازدواج نمود. بدرالملوک والا در هنگام ازدواج با احمدشاه تنها ۱۲ سال سن داشت و در مدرسه دخترانه تهران مشغول درس خواندن بود و این ازدواج توسط مادر احمدشاه ترتیب داده شده بود و مراسم عقد با شکوهی را برای آن ها برگزار کردند و حاصل این ازدواج یک دختر به نام ایراندخت بود احمدشاه بعد از بدرالملوک والا ۴ بار دیگر ازدواج نمود و صاحب سه دختر دیگر و یک پسر شد .

مرگ احمد شاه

سرانجام در اسفند 1308 بر اثر ورم کلیه در اطراف پاریس در گذشت و طبق وصیت او جسدش به عتبات عالیات برده شد و در کنار قبر پدرش محمدعلی‌شاه در کربلا به خاک سپرده شد .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها