زندگی‌نامه آدولف هیتلر + توضیحات

زندگینامه آدولف هیتلر؛ هیتلر (زاده ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ – درگذشته ۳۰ آوریل ۱۹۴۵) در براونا-آم-این، شهری کوچک در نزدیکی لینتز در ایالت اتریش شمالی، بین مرز اتریش و آلمان چشم به جهان گشود.

زندگی‌نامه آدولف هیتلر + توضیحات

یکی از شخصیت های معروف و دیکتاتور تاریخ آدولف هیتلر می باشد پدر او آلویس هیتلر ( ۱۸۳۷ – ۱۹۰۳)، یک کارمند پائین رتبه گمرک بود، در ادامه مطلب شما را با زندگینامه آدولف هیتلر آشنا خواهیم کرد.

یکی از شخصیت های دیکتاتوری

زندگینامه آدولف هیتلر

مادر هیتلر که کلارا هیتلر نام داشت و دومین دختر عموی آلویس بود شش فرزند به دنیا آورد که تنها آدولف که دومین فرزندش بود و خواهر کوچکش در دوران کودکی زنده ماندند، سرانجام پدرش در سال ۱۹۰۳ ژانویه درگذشت.

جوانی هیتلر

هیتلر با پولی که مادرش به او داده بود و همچنین ارثیه پدرش تصمیم گرفت که در مدرسه هنر ثبت نام کند که از سال ۱۹۰۵ به بعد هیتلر در یک پرورشگاه یتیمان بوهامایی زندگی می‌کرد و مادرش را تحت حمایت خود داشت او به دلیل عدم صلاحیت در نقاشی دو بار از موسسه هنرهای زیبای وین مطرود شد و به او گفته بودند که بیشتر در زمینه معماری توانایی دارد و در خاطراتش که بیانگر مجذوبیتش به همین موضوع است میگوید:

«هدف من از این سفر بررسی گالری موزهٔ کرت بود. اما کمی بعد از اینکه به تابلویی دقت می‌کردم متوجه میشدم چیز دیگریست که توجه مرا به خود جلب می‌کند، خود موزه. از صبح تا نیمه شب، توجهم از موضوعی به موضوع دیگر عوض میشد اما این ساختمان موزه بود که بیشترین توجه من روی آن متمرکز شده بود.» (نبرد من، بخش ۲، بند سوم)

بنا به سفارش رئیس آموزشگاه، وی متقاعد شد که مسیر تحصیلیش را تغییر دهد. ولی وی تحصیلات لازم برای معماری را نگذرانده بود:

«ظرف چند روز من خودم متوجه شدم که بهتر است من روزی یک معمار شوم. مسلماً این راه واقعاً مشکل است. برای رشته‌ای که من از سر لجبازی به ریلشوله (Realschule) که شدیداً لازم بود بی توجهی کردم. کسی نمیتواند بدون گذراندن دورهٔ مقدماتی عمران، تحصیلان آکادمیک معماری را پی بگیرد و این دومی مدرک دبیرستانی لازم دارد. من هیچکدامش را ندارم. تحقق آمال‌های هنری من در عمل غیر ممکن است.» (نبرد من، بخش۲ ، بند ۵٬۶)

سرانجام مادرش در سال ۱۹۰۷ به دلیل سرطان سینه در سن ۴۷ سالگی فوت کرد و از طریق دادگاهی در لینز، هیتلر تمامی سهمی یتیمی خود را به خواهرش پائولا واگذار نمود و در سن ۲۱ سالگی ثروت یکی از عمه هایش به او به ارث رسید و به عنوان یک نقاش در وین مشغول کار نقاشی شد به این صورت که از روی کارت پستال‌ها طرح می کشید و به کاسب‌ها و توریست ‌ها می فروخت و تا قبل از شروع جنگ جهانی اول او تقریبا ۲۰۰۰ تابلوی اینچنینی را نقاشی کرد و در سال ۱۹۱۳ به منظور نرفتن به خدمت سربازی در اریش – مجارستان به مونیخ رفت ارتش اتریش بعد ها هیتلر را بازداشت کردند و به دلیل اینکه برای خدمت سربازی نامناسب تشخیص داده شد مجاز به بازگشت به مونیخ شد و زمانی  که در اوت ۱۹۱۴ امپراتوری آلمان جنگ جهانی اول را آغاز کرد به منظور لشکر باوارین داوطلب شد و به عنوان پیغام آور در فرانسه و بلژیک در معرض دید آتش دشمن خدمت می کرد و به دلیل اینکه تابعیت آلمانی او مفقود شده بود به بالاتر از سرجوخه رتبه بالاتری  پیدا نکرد، او دوبار برای شجاعت در جنگ نشان صلیب آهنی، درجه دو، در دسامبر ۱۹۱۵، و صلیب آهنی، درجه یک (به ندرت به سرجوخه‌ها اعطا می‌شود)، در اوت ۱۹۱۸ را دریافت نمود.

یکی از شخصیت های تاریخی

حزب نازی

هیتلر پس از جنگ در ارتش ماند و وظیفه سرکوبی شورش سوسیالیست‌ها را برعهده گرفت در همین زمان فعالیت ها سیاسی هیتلر شروع شد و به عنوان مأمور مخفی سازمان ضد اطلاعات ارتش آلمان و در رابطه با برخی رهبران افراطی نظامی چون ژنرال لودندروف گروهی تاسیس کرد و همان گروه سپس به حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان (حزب نازی) بدل شد و در سال نوامبر ۱۹۲۳ ژنرال لودندروف و هیتلر کودتای نافرجامی را ایجاد کردند که این کودتا به کودتای مونیخ معروف شد(این کودتا را با نام کودتای آبجوفروشی نیز می شناسند.) نتیجه جنگ جهانی اول برای آلمان شکست را به همراه آورد و کشورهای پیروز مند شرایط سختی را به این کشور تحمیل کردند، هیتلر نیز مانند بسیاری از هم نسلان خود تسلیم آلمان را رد می کرد و شکست آلمان را نتیجه اتحاد یهودیان و کمونیست‌ها می‌دانست و خواهان جبران آن بود، در سن سی سالگی به فعالیت های تشکیلاتی تمایل پیدا کرد که در سال ۱۹۱۹ به جریان فاشیستی حزب کارگری آلمان پیوست در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی استعداد بی نظیر خود را در ایراد سخنرانی‌های پرهیجان و تحریک آمیز نشان داد و به دلیل اینکه شعار های ساده را با لحت تند و آتشین بیان می کرد نفرت را به جان هواداران می انداخت، در سال ۱۹۲۱ هواداران افراطی او حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان با نام اختصاری (حزب نازی) تشکیل دادند که در سال ۱۹۲۳ این حزب دست به شورش مسلحانه زدند و اقدام نازی ها به شکست خورد سرانجام هیتلر دستگیر و به نه ماه زندان گرفتار شد.

هیتلر مرام سیاسی خود را به روشنی در کتاب «نبرد من» تشریح کرده‌است. به عقیده او

عناصر «بیگانه» یا «غیر آریایی» باید از میان ملت آلمان زدوده شود، تا پاکی و اصالت خون ژرمن تأمین گردد. ملت آلمان باید خود را برای سروری جهان آماده کند. نازی‌ها حق خود می‌دانند که برای رسیدن به این هدف از هر وسیله‌ای استفاده کنند و تمام اقوام و ملت‌های «پست و غیر اصیل» را از سر راه خود بردارند. ناسیونال سوسیالیسم بیان ایدئولوژیک ساده و در عین حال کاملی برای یک نظام تام گرا (توتالیتر) است، که سلطه مطلق و انحصاری شالوده آن است، با شعارهایی از قبیل: ملت واحد، رهبر واحد، ایدئولوژی واحد، حزب واحد. حزب نازی از سال ۱۹۲۵ سیاست تازه‌ای در پیش گرفت . هیتلر در نطق‌های آتشین خود وعده می‌داد که با تشکیل رایش سوم مردم آلمان به پیشرفت و بهروزی کامل دست خواهند یافت و تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد. با شکست «رایش دوم» در جنگ جهانی اول، در آلمان «جمهوری وایمار» تشکیل شده بود، که در بحران غرقه بود. در جامعه‌ای که لایه‌های گسترده مردم با بی کاری و فقر روبرو بودند، سخنان هیتلر برای برخی جذابیت داشت.

مسیر قدرت هیتلر

حزب نازی در انتخابات سال ۱۹۳۲، سی درصد آرا را کسب کرد و این نشان دهنده ی این بود که این حزب به مهم ترین نیروی کشور تبدیل شده است و در سال ۱۸۳۳ بحران سیاسی شدیدی آلمان را فرا گرفت، حاکمیت راست گرای کشور بر آن شد که با استفاده از هیتلر به بن بست سیاسی خاتمه دهد و از قدرت روزافزون نیروهای چپ جلوگیری کند و در آن سال بود که هیتلر در رأس دولتی ائتلافی صدر اعظم آلمان شد، ادامه زندگینامه آدولف هیتلر با رژیم نازی آشنا خواهید شد.

رژیم نازی

در سال ۱۹۳۵ مارس هیتلر در ارتش با اعلام سربازگیری مجدد قرارداد ورسای را زیر پا گذاشت و با اراده نیروی نظامی جدیدی که شامل نیروی دریایی و هوایی بود را ساخت بسیاری از زنان و مردان در ارتش جدید نام نویسی کردند که به منظور حل مشکل بیکاری مناسب بود و به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی آلمان بسیار جدی بود در مارس سال ۱۹۳۶ او مجددا با اشتغال دوباره مناطق غیرنظامی راین لند به مفاد قرارداد ورسای تجاوز کرد و به خاطر اینکه بریتانیا و فرانسه برای توقفش هیچ اقدامی انجام ندادند هیتلر جسورتر شده بود سرانجام در ژوئیه سال ۱۹۳۶ جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد که در آن زمان ارتش اسپانیا تحت فرماندهی ژنرال فرانچسکو فرانکو بود سرانجام هیتلر در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۳۶ با دیکتاتور فاشیست ایتالیا بنیتو موسولینی پیمان اتحاد بست که این اتحاد سال ها بعد توسط کشورهایی مانند ژاپن، مجارستان، رومانی و بلغارستان گسترش پیدا کرد، در سال ۱۹۳۷ هیتلرجلسه ای سری با رایش داشت که در این جلسه سری به دست آوردن فضای حیاتی برای ملت آلمان را مطرح کرد و سرانجام در سال ۱۹۳۸ رژیم نازی ملحق شدن اتریش را به آلمان اعلام کردند و در اول سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله برق آسای پیاده نظام مجهز آلمان (ورماخت) به لهستان، جنگ جهانی دوم آغاز شد.

آدولف هیتلر

کشتار و سوزاندن جمعی

طبق آنچه از سرویس های خبری متفقین نقل شده است :

بین سال های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، اِس اِس، با همکاری حکومت و نیروهای جدیدی که از کشورهای اشغالی بودند، با روشی معین در حدود سه و نیم میلیون یهودی را در اردوگاه‌های ایرا کشتند. گروهی دیگر نیز به دلیل گرسنگی و بیماری در حین کار اجباری جان می‌دادند.علاوه بر یهودی‌ها، کمونیستها، همجنس‌گرایان، پروتستانها، عقب ماندگان ذهنی، اسیران جنگی شوروی،، پیروان یهوه، بیماران روانی، نیز جزو قربانیان بودند. این کشتارها که توسط نازی‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر به طور کلی کشتار و سوزاندن جمعی گفته می‌شوند. امروزه ، برخی از محققین واقع گرایانه بودن این ادعا ها را به شدت به چالش کشیده اند که به این واقعه انکار هولوکاست گفته می شود.

جنگ جهانی دوم

حمله آلمان به روسیه برای نازی ها پیروزی چشمگیری را به ارمغان آورد، سازمان هواشناسی آلمان زمستان گرمی را پیش بینی کرده بود اما اینطور نشد و زمستان پیش رو سخت و سوزان بود شهر استالینگراد انرژی سربازان آلمان را گرفت، استالین که از سوی ژاپن احساس آرامش کرده بود نیروهای شرقی شوروی را به جبهه غربی کشاند. حمله به ایران نیز آذوقه و سوخت و مهمات و جنگ‌افزار غربی‌ها و البته انبارهای آرد و گندم و سوخت ایران را به روس‌ها فرستاد و سپهبدان آلمانی و فرماندهان تسلیم شدند و روس‌ها به سوی آلمان پیشروی کردند در غرب نیز نیروی های آمریکایی و بریتانیایی و تنی چند فرانسوی در روزی شناخته شده به روز دی(D-Day) در کرانه نرماندی پیاده شدند، هیتلر دستور سیاست جنگی سرزمین سوخته را داد که البته انجام نشد. زمانی که آلمان در جنگ جهانی دوم با شکست مواجهه شد نمادهای فرهنگی و تاریخی هیتلر تا حدودی طبق توافق عمومی در غرب محکوم شده‌اند همچنین نمایش صلیب شکسته نازی یا دیگر نمادهای نازی در آلمان ممنوع شد.

زندگینامه آدولف هیتلر

شکست و مرگ

 در سال ۱۹۴۳ ارتشیان نازی در جبهه اتحاد شوروی و در سال ۱۹۴۴ در جبهه غرب ضربه های سنگینی را متحمل شدند و از آغاز سال ۱۹۴۵ ارتش متفقین به درون سرزمین آلمان راه خود را باز کردند و همچنین ارتش‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از غرب و ارتش سرخ شوروی از شرق به سوی برلین، پایتخت رایش سوم پیشروی کردند که در ماه آوریل ارتش سرخ شوروی شهر برلین را به محاصره خود در آورد در این زمان هیتلر به همراه همسر تازه اش اوا براون اقدام به خودکشی کردند، اوا براون با شکستن کپسول سیانور و هیتلر نیز با سیانور و شلیک هم‌زمان گلوله تپانچه به سرش دست به خودکشی زدند و به خواست هیتلر پیکرش را به دلیل اینکه دست دشمنان نیفتد سوزانده شد.

تحلیل شخصیت هیتلر

والتر لانگر در سال ۱۹۴۳ در گزارشی با عنوان ذهن آدولف هیتلر که برای اداره نیروهای مسلح راهبردی ایالات متحده تهیه کرده بود ویژگی‌های وضع و حال روانی هیتلر را این‌گونه بیان می‌کند :

با توجه به سرشت بیمار بودن هیتلر ,آشکار است که او نمی‌توانست به عنوان یک وکیل مجلس وارد سیاست شود .نوع مداخلهٔ وی در سیاست باید با منش او همخوان می‌بود. موفقیت نهایی او تا حدود زیادی نتیجهٔ این بود که توانایی یادگیری و به‌کارگیری مهارت‌های سیاسی همساز باخلق و خوی خود را داشت و هم‌زمان توانست بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم آلمان را متقاعد سازد که شیوهٔ نگرش و کنش او را در عرصهٔ سیاست ,شیوه‌ای مناسب و موثر بدانند .در این چارچوب استعداد ذاتی او برای سخنوری، توانایی متظاهرانه‌ای که برای بهره‌برداری از جنون خویش در قالب توفان‌های حساب شدهٔ خشم داشت ,استفادهٔ موثری که از روان‌شناسی توده‌ای تبلیغات و نمادها به عمل می‌آورد ,پرورش فره در وجود خویش ,تواناییش برای اقدام و واداشتن دیگران به اقدام و فداکاری و شم سیاسی او جنبه‌هایی از شخصیتش بود که به او یاری می‌رساند .

خانواده هیتلر

  • اوا براون،همسر
  • آلویس هیتلر،پدر
  • کلارا هیتلر، مادر
  • پاولا هیتلر،خواهر
  • آلویس هیتلر (پسر)، برادر ناتنی
  • بریجت داولینگ، زن برادر
  • ویلیام پاتریک هیتلر، برادر زاده
  • آنگلا هیتلر راوبل، خواهر نا تنی
  • جلی روئبل، خواهر زاده
  • ماریا شیکل گروبر، مادربزرگ
  • یوهان گئورگ هیدلر، پدر بزرگ احتمالی
  • یوهان ون نپومبوک هیدلر، جد پدری، عموی بزرگ احتمالی و شاید جد درست پدری

خاستگاه هیتلر

دو نظریه درباره خاستگاه نام «هیتلر» وجود دارد:

  • در آلمانی هاتلر و مشابه آن، «کسی که در کلبه زندگی می‌کند»، «چوپان».
  •  در اسلاوی هایدلر و هایدلرک و مشابه آن

ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان، امیدواریم توانسته باشیم شما را با زندگینامه آدولف هیتلر آشنا کرده باشیم تا اطلاعات کافی درباره این شخصیت شناخته شده به دست آورده باشد، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها