۳ طرز تهیه خوراک واویشکا شمالی با گوشت ، مرغ ، بادمجان یا انواع دل و جگر

خوراک واویشکا از جمله خوشمزه‌ترین و مشهورترین غذاهای شمالی است. واویشکا غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید.


۳ طرز تهیه خوراک واویشکا شمالی با گوشت ، مرغ ، بادمجان یا انواع دل و جگر

طرز تهیه خوراک واویشکا گوشت

 

3 طرز تهیه خوراک واویشکا شمالی با گوشت ، مرغ ، بادمجان یا انواع دل و جگر

 

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

گوجه فرنگی: ۴ عدد متوسط و رنده یا پوره شده

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

سیب زمینی مکعبی خرد شده: ۵ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۱ لیوان

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت چرخکرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش عوض شود. حالا فلفل، نمک و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود و گوشت مزه بگیرد. گوجه فرنگی‌ها را رنده یا پوره کنید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. وقتی که آب گوجه فرنگی کشیده شد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و هم بزنید تا رب تفت بخورد و طعم خامی آن از بین برود. حالا ۱ لیوان آب به این ترکیب اضافه کنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز جا بیفتد. سیب زمینی‌ها را مکعبی خرد کنید و جداگانه تفت دهید. بعد از ۲۰ دقیقه گوشت واویشکا جا می‌افتد و آبش کشیده می‌شود. گوشت و سیب زمینی واویشکا را در ظرف مورد نظر سرو و با نان یا برنج کته میل کنید. در صورت تمایل روی واویشکا را با جعفری یا پیازچه خرد شده تزیین کنید. واویشکا گوشت را با دل و جگر مرغ یا گوسفند و یا گوساله هم می‌توانید دقیقا به همین ترتیب درست کنید.

طرز تهیه واویشکا مرغ

 

3 طرز تهیه خوراک واویشکا شمالی با گوشت ، مرغ ، بادمجان یا انواع دل و جگر

 

مواد لازم برای ۸ نفر

سینه مرغ: ۲ عدد مکعبی خرد شده

پیاز: ۲ عدد متوسط و ریز و نگینی خرد شده

گوجه فرنگی: ۳ عدد پوره یا رنده شده

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد نگینی خرد شده

سیب زمینی: ۵ عدد متوسط

سیر: ۳ حبه

رعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۲ لیوان

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و ۲ سینه مرغ مکعبی خرد شده را به همراه فلفل سیاه، نمک و زعفران دم کرده مقداری تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس مرغ‌های تفت داده شده را از ماهیتابه خارج کنید و پیازهای نگینی خرد شده را در همان ماهیتابه تفت دهید. سیرها را رنده کنید و همراه با پیازها کمی تفت دهید. فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی رنده شده را هم اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوجه کشیده شود. رب را اضافه کنید و تفت دهید. حالا ۲ لیوان آب‌جوش اضافه کنید و اجازه دهید واویشکا مرغ روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد. واویشکا نباید آب‌دار باشد به همین دلیل باید کاملا آب آن کشیده شود و خوب جا بیفتد. در این فاصله سیب زمینی‌ها را مکعبی خرد و سرخ کنید و در کنار واویشکا مرغ همراه با برنج کته یا نان سرو کنید. واویشکا چغور پغور یا واویشکا با انواع دل و جگر را هم می‌توانید دقیقا به همین روش درست کنید.

طرز تهیه واویشکا گوشت و بادمجان

 

3 طرز تهیه خوراک واویشکا شمالی با گوشت ، مرغ ، بادمجان یا انواع دل و جگر

 

مواد لازم برای ۸ نفر

بادمجان قلمی: ۱۰ عدد

گوشت چرخکرده: ۶۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۵ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۱ لیوان

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرد و مکعبی و تقریبا ریز خرد کنید. روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این فاصله پیازها را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شوند. گوشت چرخکرده را هم اضافه کنید و تفت دهید. نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت خوب تفت دهید تا گوشت سرخ شود. گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید. مقداری که آب گوجه‌ها گرفته شد رب را هم اضافه کنید و روی شعله ملایم تفت دهید.

بادمجان‌ها را بشورید و آبکش کنید. آب بادمجان‌ها که گرفته شد آن‌ها را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم و سرخ شوند. بادمجان را به گوشت اضافه کنید و ۱ لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید واویشکا گوشت و بادمجان روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه خوب بپزند و جا بیفتند. زمانی که آب واویشکا حسابی کشیده شد آن را سرو کنید و با نان یا برنج کته و در صورت تمایل سیب زمینی سرخ کرده میل کنید. می‌توانید واویشکا بادمجان را با همین مواد هم درست کنید و گوشت چرخکرده را از مواد آن حذف کنید. می‌توانید روی تمام خوراک‌های واویشکا در پایان پخت یک یا دو عدد تخم مرغ بشکنید و اجازه دهید تا تخم مرغ‌ها سفت شوند و خودشان را بگیرند مثل میرزاقاسمی که روی آن‌ تخم مرغ می‌شکنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها