مردم خواستار برگزاری یک انتخابات واقعاً رقابتی و شفاف هستند

در سه انتخابات، شاهد رقابتی به معنای واقعی نبودیم. مسئولان سخن از رقابتی بودن انتخابات در تمام این سه مورد می‌گفتند ولی در عمل با ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان، مجالی برای رقابت گرایش‌های فکری مختلف باقی نماند و آنچه رقابت نامیده شد در واقع رقابت اصحاب یک گرایش با خودشان بود.

مردم خواستار برگزاری یک انتخابات واقعاً رقابتی و شفاف هستند

راهی غیر از این ندارید که به انتخابات رقابتی واقعی روی بیاورید

 

گروه سیاسی- سیزدهمین رئیس جمهوری کشورمان در پی یک حادثه هوایی که برخی از رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی با دیده ابهام به آن نگاه می‌کنند به همراه وزیر خارجه و سایر مسافران در یکی از بالگردهایی که راهی تبریز شده بودند جان خود را از دست داد و حالا طبق قانون اساسی، وزارت کشور و شورای نگهبان باید مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را در تیرماه سال جاری فراهم کند. یعنی کمتر از 48 روز دیگر.

انتخاباتی که از همان ساعات اولیه انتشار خبر درگذشت ابراهیم رئیسی حواشی بسیاری به همراه داشت و رسانه‌های وابسته به جریان‌ها سوپرانقلابی یا همان طیف نزدیک به دولت سیزدهم و جبهه پایداری، علیه رقیب انتخاباتی خود یعنی اصولگرایان اقدام به افشاگری و خبرپراکنی کردند.

در حالیکه حسین شریعتمداری، به عنوان نماینده آیت‌آلله خامنه‌ای در روزنامه کیهان و اکثر ائمه جمعه کشور خواستار انتخاب فردی شبیه به رئیسی، از سوی مردم برای دولت بعدی شدند، روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار مقاله‌ای خواستار برگزاری انتخاباتی «واقعاً رقابتی» در هشتم تیرماه شد.

این روزنامه نوشت: «در سه انتخابات، شاهد رقابتی به معنای واقعی نبودیم. مسئولان سخن از رقابتی بودن انتخابات در تمام این سه مورد می‌گفتند ولی در عمل با ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان، مجالی برای رقابت گرایش‌های فکری مختلف باقی نماند و آنچه رقابت نامیده شد در واقع رقابت اصحاب یک گرایش با خودشان بود. این وضعیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از دو انتخابات قبل و بعد از آن مشاهده شد. محصول این نوع انتخابات غیررقابتی، شکل گرفتن حکمرانی یکدست است که با روح قانون اساسی سازگاری ندارد.»

جمهوری اسلامی مهم‌ترین عامل بقاء و دوام و قوام حکمرانی را پشتوانه مردمی دانست و اضافه کرد: «مسئولان نظام اگر خواهان خارج شدن انتخابات از سردی و دور شدن از مشارکت حداقلی هستند و می‌خواهند آراء باطله مهم‌ترین رقیب فرد منتخب نباشد، باید به رقابتی کردن آن در عمل و نه در حرف و شعار همت بگمارند. حکمرانان کنونی ما این واقعیت تلخ را بپذیرند که کاهش مستمر مشارکت مردمی در انتخابات‌ها برای کشور، نظام و حتی خود حکمرانان یک تهدید است. اگر آن‌ها می‌خواهند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند، راهی غیر از این ندارند که به انتخابات رقابتی واقعی روی بیاورند.»

اما در مقابل این دیدگاه، روزنامه کیهان مدعی است که دولت آینده باید ادامه دهنده روش و گفتمان و ابراهیم رئیسی باشد چون بنا بر ادعای کیهان طی 3 سال گذشته، دولت سیزدهم توانسته کرونا و تورم را مهار کند، رشد نقدینگی را کاهشی کند، فروش نفت را افزایش دهد و دیپلماسی به گفته این روزنامه التماسی دولت روحانی را به دیپلماسی مقاومتی و قدرت تبدیل کند. کیهان همچنین عضویت ایران در بریکس و شانگهای را هم از جمله موفقیت‌های 1000 روز گذشته ابراهیم رئیسی معرفی کرد.

اظهاراتی که نه تنها بسیاری از مردم آن را در سفره خودشان لمس نکردند بلکه در پاره‌ای از مواقع، عملکرد رئیسی حتی صدای اصوگرایان را هم بلند کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با رویداد24 با اشاره به جان باختن ابراهیم رئیسی گفت: «محصول دولت سیزدهم تا به اینجای کار محصول خوبی نبود و حالا هم یک جریان در داخل کابینه سیزدهم قصد دارد تا از فضای احساسی حاکم بر جامعه و ناراحتی مردم سواستفاده کنند و کسی از همین تیپ و مدل، یعنی از جنس رئیسی را بر کرسی ریاست جمهوری بنشانند.»

نماینده مجلس دهم با ابراز نگرانی از میزان مشارکت کردم در سه انتخابات اخیر اضافه کرد: «انتخابات خفت‌بار مجلس دوازدهم هنوز از اذهان پاک نشده و اگر شورای نگهبان دوباره بخواهد بر فضای بسته خود تاکید کند و دوستداران انقلاب و نظام را با سلیقه خودش از دور انتخابات کنار بگذارد، دیگر مشارکتی وجود نخواهد داشت.»

جعفرزاده‌ همچنین با اسم بردن از افرادی مثل زاکانی، مخبر و بذرپاش به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات پیش‌رو گفت که این آقایان قدرت کشاندن مردم پای صندوق رای را ندارند.

اما علاوه بر سه اسمی که این نماینده اسبق نزدیک به علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هشت تیر نام برد، برخی رسانه‌ها از احمدی‌نژاد، قالیباف، سعد جلیلی، عارف، آذری‌جهرمی، پزشکیان، علی‌اکبر صالحی و.. هم نام برده‌اند که تا اینجای کار اخبار جدی از سوی آنها منتشر نشده اما در این بین صبح روز شنبه 5 خرداد، فیلم کوتاهی از محمود احمدی‌نژاد با پیراهن سفید مقابل منزلش منتشر شد که مدعی بود در حال بررسی‌های لازم برای حضور در انتخابات پیش‌رو است. احمد علیرضا بیگی هم مدعی شد که احمدی‌نژاد برای ثبت نام و شرکت در انتخابات شرط دارد و آن این است که از تاییدصلاحیت خود مطمعن باشد.

حسن روحانی هم از جمله افرادی است که می‌تواند برای آخرین بار شانس خودش در انتخابات را امتحان کند. او آبان ما سال جاری 76 ساله می‌شود و با توجه به ابلاغیه‌ای که شورای نگهبان در بهار سال 1400 منتشر کرد وحداکثر سن نامزدهای ریاست جمهوری در موقع ثبت‌نام را 75 اعلام کرد می‌تواند یکی از گزینه ها باشد اما به این شرط که شورای نگهبان او را تایید کند. حسن روحانی اخیراً با انتشار بیانیه‌ای مفصل خطاب به مردم، شورای نگهبان را به استناد از گزارش‌های غیرواقعی برای ردصلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان متهم کرده بود که با توجه به این موضوع بعید به نظر می‌رسد شورای نگهبان نظر مثبتی روی او داشته باشد.

اما به باور بسیاری از کارشناسان، دولت چهاردهم ادامه دهنده راه دولت رئیسی خواهد بود و نمی‌توان دلخوش به گشاده دستی شورای نگهبان بود تا مردم پس از 7 سال شاهد یک انتخابات رقابتی باشند. آنهم در شرایطی که جبهه پایداری همه تلاش خود را به کار گرفته تا جانشین رئیسی، این‌بار نه دلبسته مصباح‌ یزدی، بلکه شاگرد مکتب او باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها