آیا انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می افتد؟

یک توئیت ترامپ در روز چهارشنبه هفته پیش، باعث شد تا تمام گروه‌ های سیاسی در ایالات متحده بسیج شوند و به او بگویند پایش را از حدش فراتر نگذارد.

آیا انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می افتد؟

آیا قانون اساسی به ترامپ اجازه می‌دهد که انتخابات را به تعویق بیندازد

یک کارشناس مسائل آمریکا می گوید: بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، هیات الکترا کالج، یعنی آن 538 نفری که رئیس جمهور را در نهایت انتخاب می کنند، باید تا ماه دسامبر تشکیل شود. اما هنوز این اتفاق نیافتاده است. اگر این کمیته تشکیل نشده و نتواند رئیس جمهور را انتخاب کند، در آمریکا تا ماه ژانویه رئیس جمهوری وجود نخواهد داشت و در نتیجه نانسی پلوسی رئیس جمهور می شود.

 رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته خواستار به تعویق افتادن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری شد. ترامپ انگشت اتهام را به سوی نحوه رای گیری گرفته و مدت هاست که می گوید با رای گیری پستی مخالف است و آن را دلیلی برای تقلب می داند. او در توئیت خود در روز چهارشنبه نوشت: رای‌گیری از طریق پست، انتخابات ماه نوامبر را به نادرست‌ترین و جعلی‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا که شرمساری بزرگی برای این کشور است، بدل خواهد کرد."

هر چند که ترامپ نارضایتی اش را از نحوه رای گیری که قرار است به دلیل ویروس کرونا، به شکل پستی در ایالات انجام بگیرد، اعلام کرده بود اما ایده او برای به تعویق انداختن اصل رای گیری نخستین بار بود که مطرح می شد. این طرح بلافاصله واکنش هر دو حزب موجود در ایالات متحده را برانگیخت و سیلی از مخالفت ها به سمت رئیس جمهور، روانه شد. به همین دلیل ترامپ یک روز بعد از آن توئیت لحنش را کمی تغییر داد و گفت در پی تعویق انتخابات نبوده و فقط نمی خواهد که در انتخابات تقلب صورت بگیرد. 

به نظر می رسد که ترامپ قصد دارد تا انتخابات را واقعا  به تعویق بیندازد. یا حداقل در انتقاداتی که از نحوه برگزاری انتخابات پستی دارد، جدی است. مشکل او با برگزاری انتخابات چیست؟

حرف ترامپ این است که انتخابات پستی در آمریکا، تقلب و دستکاری و دخالت خارجی می آورد و انتخاباتی که به این شکل برگزار شود، از صحت کافی برخوردار نیست و توصیه کرده تا زمانی که کرونا رفع نشده، این اتفاق به تعویق بیفتد.مخالفین رئیس جمهور آمریکا معتقدند که او نگران مشارکت سیاسی است که به دلیل پستی بودن انتخابات بیشتر خواهد بود و ترامپ می ترسد که شکست بخورد. برخی هم می گویند که او می خواهد دوره ریاست جمهوری خود را طولانی تر بکند. اما از نظر حقوقی این استدلال ها درست نیستند. 

این که چه افکاری در سر ترامپ وجود داشته که آن توئیت را نوشته است، ما نمی دانیم. اما این اولین بار نبود که او چنین موضوعی را پیش می کشید. ترامپ چندین هفته است که می گوید انتخابات پستی انتخابات درستی نیست و اصل آن را زیر سوال می برد. او در توئیتی که زده بود هم علامت سوال گذاشته و به نظر می رسد که می خواهد واکنش دیگران را بسنجد. اما الان مشخص است که کنگره با چنین تصمیمی همراه نیست. بنابراین من قبول ندارم که او ناگهانی چنین توئیتی را از روی ناآگاهی از سیستم سیاسی ایالات متحده انجام داده باشد. البته او به تازگی گفته که از برخی از توئیت هایش پشیمان است ولی به نظر من توئیت های او چک می شود و مشاورانی بالاخره وجود دارند تا در مورد اینکه ترامپ در توئیتر چه بنویسد، او را راهنمایی کنند.

چرا او در صورتی که به غیرعقلانی بودن موضوع واقف است، چنین پیشنهادی را مطرح کرده؟ 

به نظر من او سعی کرده که طرز فکر جامعه را نسبت به چنین اتفاقی محک بزند و ببیند که افکار عمومی چه واکنشی نشان خواهد داد.

 از همان ابتدا مشخص بود که دموکرات ها مخالف هستند. اما ترامپ می خواسته ببیند این حرف در میان جمهوری خواهان طرفدار پیدا می کند یا نه. از همان ابتدا مشخص بود که دموکرات ها هرگز با چنین پیشنهادی موافقت نمی کنند اما او می خواست ببیند که هم حزبی هایش چه نظری در خصوص این اتفاقات دارند؟

جمهوری خواهان هم مخالفت شدیدی از خود نشان داده اند. طبعا آنها باید بیشتر از دموکرات ها طرف ترامپ را می گرفتند اما علت این رفتار چیست؟ 

برای جمهوری خواهان مهم است که هم حزبی شان شکست نخورد. چرا که شکست ترامپ به عنوان یک جمهوری خواه فقط شکست یک فرد نیست بلکه این حزب است که زیر سوال می رود. به جز تعداد معدودی از جمهوری خواهان بقیه آنها ترجیح می دهند که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود. اما اینکه چرا با این پیشنهاد مخالفت کردند چند دلیل دارد:

اول اینکه آنها می دانند که حتی اگر با ترامپ موافقت کنند، نمی توان انتخابات را به تعویق انداخت. کنگره که بخشی از آن در دست دموکرات هاست هرگز اجازه چنین مساله ای را نمی دهند.  پس آنها وارد جنگی که از همین الان شکستشان واضح است، نمی شوند.

دوم اینکه بحث سلامت انتخابات مطرح است که هم برای جمهوری خواهان اهمیت دارد و هم برای دموکرات ها. آنها دلشان نمی خواهد که این تصور ایجاد شود که در انتخابات آمریکا بحث تخلف و تقلب مطرح است. آنها معتقدند هرچند تلاش ها وجود دارد اما آنها منجر به تغییر نتیجه نمی شوند. برای حفظ اصول آمریکایی، آنها نیاز دارند که انتخابات برگزار شود چرا که این کشور مدعی دموکراسی است و انتخابات از ارکان اصلی آن است. هر نوع تخلف یا عقب انداختن این پروسه می تواند پیام بدی به جهان منتقل کند.

از نظر قانونی ترامپ نمی تواند انتخابات را به تعو/یق بیندازد. چه مواردی جلوی او را برای چنین تصمیمی گرفته است؟

 بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، هیات الکترا کالج، یعنی آن 538 نفری که رئیس جمهور را در نهایت انتخاب می کنند، باید تا ماه دسامبر تشکیل شود. اما هنوز این اتفاق نیافتاده است. اگر این کمیته تشکیل نشده و نتواند رئیس جمهور را انتخاب کند، در آمریکا تا ماه ژانویه رئیس جمهوری وجود نخواهد داشت و در نتیجه نانسی پلوسی رئیس جمهور می شود. این اصلا چیزی نیست که جمهوری خواهان بخواهند که اتفاق بیفتد و شانس خود را برای پیروزی در انتخابات از بین ببرند. پس می خواهند هر طور که شده بگذارند انتخابات برگزار شود. اما در صورتی که چنین اختلافاتی وجود نداشت و هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها با این اتفاق موافق بودند و کنگره آن را رد نمی کرد از نظر قانونی مانع دیگری نبود.

در میان منتقدان طرح ترامپ روسای جمهور پیشین هم دیده می شوند. چرا به یکباره چنین صف بندی به وجود آمده؟

روسای جمهور پیشین معمولا در حمایت از نامزدها وارد معرکه نمی شوند، اما این رسوم در چهار، پنج سال گذشته عوض شده اند و سنت ها بهم خورده است. بنابراین دموکرات ها از همه ابزار استفاده می کنند تا ترامپ را از میدان به در کنند و حتی به سراغ روسای جمهور جمهوری خواه می روند و حمایت آنها را هم جلب می کنند. مثلا موضع گیری های خاندان بوش عملا آراء را به سمت بایدن می فرستد. 

یک اتفاقی که در روزهای اخیر افتاده احضار پمپئو به کنگره است. بخشی از اعتراض کنگره به وزیر خارجه این است که در وضعیت انتخاباتی بیش از حد طرف ترامپ را می گیرد. آیا این احضار می تواند رفتار پمپئو را عوض کند؟

این جزو اختیارات کمیته های کنگره است  که مقامات را احضار کند. پمپئو برای موضوعات متفاوتی احضار شده مثلا برای اسناد پرونده اوکراین و ... . این یک روش مرسوم و معمول است و اتفاق خاصی نیست. از آنجایی که او خیلی پیرو ترامپ است و در مقابل خواست کنگره برای حضور در کمیته ها مقاومت کرده، حالا آنها احضارش کرده اند تا در مورد فعالیت هایش و رفتاری که در قبال ترامپ دارد و بسیار طبق فرمان اوست توضیح دهد./خبر انلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها