نا آرامی‌های مردمی در عراق بررسی می‌شود؛

آرامش، پاسخ اعتراض

از آنجایی که حکومت عراق، حکومتی پارلمان محور است و نمایندگان مردم از هر مذهب و مشربی، کمونیست گرفته تا مذهبی ؛ بدون هیچ مانع قانونی یا فراقانونی می‌توانند راهی پارلمان شوند، نشان از وجود "دموکراسی" در این کشور دارد.

آرامش، پاسخ اعتراض
مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - اعتراض‌های مردمی در عراق امروز وارد پنجمین روز خود می‌شود. این اعتراض‌ها متاسفانه در حالی شکل خونین به خود گرفت که مقام‌های دولت عراق که در نوک پیکان اعتراض‌ها بودند، طی روزهای نخست، سکوت اختیار کردند. اساس این اعتراض‌ها به نابرابری‌های شغلی، ضعف خدمات رسانی و سایر مواردی بود که رفع آن بر عهده دولت است. مختصات تظاهرکنندگان آنان را به مذهب و قومیت تفکیک نمی‌کند و آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که این اعتراض‌ها همگانی است.
با گسترش اعتراض‌ها در شهرهای مختلف عراق، "مقتدی صدر"، روحانی پرنفوذ شیعه، خواستار استعفای دولت این کشور و برگزاری انتخابات زودرس شد.
صدر روز جمعه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای عنوان کرد، برای اجتناب از خشونت‌های بیشتر که طی چهار روز گذشته ده‌ها کشته بر جای گذاشته است، «دولت باید استعفا دهد و انتخابات زودرس تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود».
بغداد روز جمعه صحنه رویارویی نیروهای امنیتی با گروه‌های مختلف معترضانی بود که تلاش می‌کردند خود را به میدان تحریر برسانند.
موج اعتراض‌های عراقی‌ها از روز سه‌شنبه در واکنش به رشد بی‌کاری، فساد و ضعف دولت در خدمات دولتی شکل گرفت و به سرعت شهرهای مختلف را نیز در بر گرفت.
بر اساس گزارش رسانه‌ ارتش عراق، دو افسر پلیس و دو شهروند غیرنظامی روز جمعه بر اثر تیراندازی افراد ناشناسی در بغداد کشته شده‌اند. اما از شواهد برمی‌آید که شمار کشته‌ها در این روز بسیار بیشتر این بوده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی نوشته که شمار قربانیان این اعتراضات در روز جمعه به ۶۵ نفر رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تعداد کشته‌ها را ۵۳ نفر عنوان کرده است.
در همین روز "عادل عبدالمهدی"، نخست وزیر عراق، طی یک سخنرانی تلویزیونی وعده داد که به «خواسته‌های مشروع» معترضان پاسخ خواهد داد. وی اما در عین حال تاکید کرد که هیچ «راه‌حل جادویی» برای مشکلات عراق وجود ندارد.
رسانه‌های دولتی عراق همچنین از فرمان عادل عبدالمهدی برای پایان دادن به حکومت نظامی در بغداد خبر دادند.
طبق این فرمان از ساعت پنج صبح روز شنبه امروز حکومت نظامی در پایتخت پایان خواهد پذیرفت، اما هنوز مشخص نیست که این فرمان آیا شامل دیگر شهرها نیز خواهد شد یا نه؟
این تحولات در حالی است که "آیت‌الله العظمی علی سیستانی"، مرجع عالیقدر و با نفوذ شیعیان، از همه طرف‌ها خواسته است «قبل از آن که خیلی دیر بشود» به خشونت‌ها پایان دهند.
آیت‌الله سیستانی همچنین دولت عراق را به خاطر ناکامی در اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد نکوهش کرد و از آن خواست که «وظایف خود را به درستی انجام دهد» تا رنج و مشقت مردم کاهش یابد.

این اعتراض‌ها در شبکه‌های مجازی نیز بازتابی گسترده دارد. ویدئوهایی از این نا‌آرامی‌ها دیده می‌شود که بعضی معترضان، "حشدالشعبی" یا همان نیروی بسیج مردمی را عامل سرکوب معترضان معرفی می‌کند.
حشدالشعبی همان نیرویی است که ۳ سال پیش و همزمان با حضور "داعش" در عراق و با فتوای آیت‌الله سیستانی برای مقابله با این گروه تروریستی تشکیل و موفق شد داعش را از عراق بیرون براند.
این نیرو عموما از نیروهای عراقی تشکیل شده و از سوی نیروی قدس سپاه نیز از لحاظ لجستیکی و تجهیراتی حمایت می‌شود.
این نیرو مورد حمایت مردم عراق و محبوب آن‌ها است چرا که نه‌تنها از نفوذ داعش به بخش‌های مرکزی و جنوبی عراق جلوگیری کرد بلکه این گروه تروریستی را از عراق بیرون راند و ریشه‌کن کرد.
هنوز هیچ گزارش یا سندی تایید نکرده که حشدالشعبی در سرکوب معترضان عراقی نقش دارند.
ضمن اینکه باید تاکید کرد که هیچ کشوری در همسایگان عراق موافق تنش و درگیری در عراق نیست آن‌هم در آستانه برگزاری مراسم اربعین اباعبدالله(ع) که سالانه صدها هزار زائر ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آن به عراق سفر می‌کنند.

اما نکته‌ای که در میان این اعتراض‌ها حائز اهمیت بود، برخورد عاقلانه‌ی دولت عراق با این اعتراض‌های مردمی است.
از آنجایی که حکومت عراق، حکومتی پارلمان محور است و نمایندگان مردم از هر مذهب و مشربی، کمونیست گرفته تا مذهبی ؛ بدون هیچ مانع قانونی یا فراقانونی می‌توانند راهی پارلمان شوند، نشان از وجود "دموکراسی" در این کشور دارد.
همین دموکراسی نوپا باعث می‌شود که دستگاه مدیریت اجرایی کشور به دور از "فردمحوری" با بررسی درست اوضاع و مشورت با سایر نهادها، دست به تصمیم گیری بزند و آن‌هایی که تاخیر دولت عراق در پاسخ به اعتراض‌ها را نشان از ضعف دولت می‌دانند، احتمالا آشنایی کمی با سیستم‌ حکومت‌های دموکرات دارند.
مردم عراق از دوران "صدام حسین" همواره در وضعیت سخت جنگی زندگی کرده و بابت آن بهای سنگینی پرداخت کرده‌اند.
برای همین دولت این کشور و سایر کشورها باید تلاش کنند تا راه حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز برای کاهش آلام و سختی‌های این مردم و رفع این بحران، پیدا و آن را اجرا کنند
در چنین وضعیتی بهتر است به‌جای پیدا کردن مقصر، تلاش شود تا آرامش و امنیت به این کشور بازگردد و مردم سختی کشیده عراق در شرایطی مطلوب قرار گیرند.
در شرایط آرامش که عقلانیت و حکمت بیشتر فرصت تصمیم گیری دارند، مقصرها هم زودتر شناخته می‌شوند.
مردم‌ معترض عراق نیز بهتر است در صورت ادامه اعتراض‌ها به صورت مسالمت‌آمیز و آرام آن را ادامه دهند و هوشیار باشند که در این روزها چه کسانی آنان را دعوت به آرامش و چه کسانی آنان را به نا آرامی‌های بیشتر دعوت می‌کنند.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها