خلاقیت در هنجارشکنی به سبک هنرمندان ایرانی

هنرمندان زیرزمینی و بعضا طبقات همکف(!) جامعه ایرانی جاده صاف کن مسیر هنجارشکنی‌ها شده‌اند. شمارش معکوس فروپاشی فرهنگی_اجتماعی آغاز شده است؟

خلاقیت در هنجارشکنی به سبک هنرمندان ایرانی

مستقل آنلاین/سرویس اجتماعی: دنیای هنر و موسیقی همیشه در حال تجربه حواشی عجیب و متنوع است. حاشیه‌هایی که خود به تنهایی می‌توانند یک دنیای سرگرم‌کننده و بی‌انتها باشند. و این حواشی بیشتر از آنکه دارای جنبه‌های مثبت باشند دارای جنبه‌های منفی هستند. 

اما موسیقی و هنر در ایران جدای از حواشی خاص خود ضعف‌های بیشمار دیگری دارد؛ از نبودن قانون کپی‌رایت گرفته تا ممنوع‌الکار شدن اسطوره‌ها و الگو بودن خواننده‌های زیرزمینی که محتوای آهنگ‌هایشان بسیار مبتذل و زننده است. هنرمندانی که نه دغدغه اجتماعی و فرهنگی دارند و نه بخاطر عقایدشان زندان رفتند و مجبور به کوچ از وطن شده‌اند. هنرمندانی که نان به نرخ روزخور محسوب می‌شوند.

اما بپردازیم به یک حاشیه جدید که ضعف فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ایران در آن کاملا مشهود و تاسف‌بار است؛ جنگ لفظی بین دخترانی که از افتخارات بی تی اس می‌گویند و پسرانی که در طرف دیگر زمین برای طرفداری از رپر زیرزمینی خود فحاشی می‌کنند. 

چند روز پیش بود که دعوا و جنجالی از ایران شروع شد اما به کره جنوبی، ترکیه، اسپانیا و... برخی کشورهای دیگر نیز رسید. دعوایی بین طرفداران یک رپر ایرانی زیرزمینی ساکن انگلیس و معروف‌ترین و موفق‌ترین گروه کره‌ای در صنعت موسیقی: بی تی اس!

تلاش کردم تا در این ماجرا صحبت‌های هر دو طرف این درگیری را بازگو کنم اما طرفداران رپر زیرزمینی داستان ما از الفاظ مناسبی استفاده نکردند و حتی خود بنده را نیز مورد عنایت قرار دادند! 

نکته جالب ماجرا این بود که طرفداران وطن‌فروش آن گروه اجنبی (مودبانه‌ترین لفظی که طرفداران رپر زیرزمینی از آن استفاده کردند) بدون هیچ فحش و ابتذالی از دید خودشان داستان را شرح دادند و عجیب‌تر آنکه در میانشان پرستار و دانشجوی پزشکی، حقوق، هنر و... هم به چشم می‌خورد!

و اما طرفداران ایرانی گروه کره‌ای بی تی اس ماجرا را اینگونه شرح می‌دهند:

این رپر زیرزمینی برای آهنگ جدید خود از کاور گروه بی تی اس کپی برداری کرد و طرفداران این گروه بعد از پی بردن به این قضیه خواهان عدم انتشار این کاور و عذرخواهی او شدند.

(ناگفته نماند که هفته گذشته نیز یک دی‌جی آلمانی در یک برنامه رادیویی توهینی نژادپرستانه کرد که بعد از واکنش شدید طرفداران بی تی اس و چند هنرمند خارجی مجبور به عذرخواهی و ماجرا فیصله داده شد.) 

اما در مقابل این رپر زیرزمینی در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که نه کپی کردنی در کار بوده و نه حتی این گروه را می‌شناسد آن هم با لحنی کاملا زننده و بعد از آن توهینی نژادپرستانه. و این نقطه درگیری طرفداران و آغاز ماجرایی وحشتناک بود.

طرفداران این رپر زیرزمینی عموما از پسرهای نوجوان و طرفداران گروه بی تی اس عموما دختران نوجوان هستند. طی صحبتم با طرفداران بی تی اس اسکرین‌شات‌های زیادی از حرف‌های رکیکی که در این بین رد و بدل شده به دستم رسید. اما متاسفانه چنان مبتذل بودند که اجازه انتشار نیافتند (آنهایی که قابل انتشار بودند را در این عکس می‌بینید) از فحاشی رکیک و فرستادن عکس‌های مبتذل تا تهدید به تجاوز! (عجیب آنکه 90 درصد آنها متعلق به طرفداران رپر ایرانی بود.) حتا در این میان چند نفری بخاطر شوک عصبی راهی بیمارستان شدند. 

  • اما چرا یک حاشیه که شاید در دنیای موسیقی و هنر متداول است به تهدید به تجاوز می‌رسد؟
  • چرا موسیقی مورد علاقه نوجوانان و جوانان ما مشتی آهنگ زیرزمینی که فاقد محتواست و از مواد مخدر و ناهنجاری‌ها می‌گوید، است؟
  • چرا هنرمندان و سلبریتی‌های نان به نرخ روزخور محبوبیت عوام را دارند؟ 
  • چرا همیشه در مقابل ناهنجاری‌ها سکوت می‌شود و زمانی که موضوعی بیخ پیدا می‌کند همه به فکر چاره می‌افتند؟
  • مگر نه اینکه پیشگیری بهتر از درمان است پس چرا حتا بعد از اینگونه اتفاقات هم کسی به دنبال درمان نمی‌گردد؟
  • این حجم از خشم نهفته در نوجوانان و جوانان جامعه ایرانی از کجا نشات می‌گیرد؟

اگر برای این سوال‌ها پاسخی ندارید پس باید گفت که جامعه ما در خطر فروپاشی فرهنگی و اجتماعی است و باید کاری کرد...

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • Nargs

    خیلی ممنون بابت گزارشتون.
    امیدوارم یه روزی بشه که کپی رایت مجازاتی در ایران داشته باشه تا به این آسونی این گونه مشکلات پیس نیاد 🙃

  • saba

    سلام من ۴۰ سال سن دارم متاهل هستم وفرزند دارم ولی طرفدار بی تی اس هستم ،چون چیزی که دیدم ترویج امید شادی واعتماد به نفس بود ،تور جهانی از(( خودت بگو)) و((خودت رو دست داشته باش ))که توسط بی تی اس در اروپا وآمریکا حتی خاورمیانه اجرا شد باعث زیادتر شدن طرفدارن این گروه شد، درمورد رپر زیر زمینی هم فقط در کامنت و دایرگت ازایشون سوال شد که طراح لوگو چه کسی است ، این لو گو کپی برداری شده ،خود ایشون تا یک هفته هیچ حرفی نزدند در عوض طرفداراشون در فن پیج ها وگروه های تلگرامی طرفدارن به فحاشی پرداختند از مثال نژاد پرستانه تا القاب والفاظی درمورد گی بود و...، بعد ازیک هفته جناب ایشون با یک استوری توهین آمیز خودشون رو نشون دادن ،وکاملامشخصه که قصد تحریک هواداران خودشون وآرمی رو دارن ،فندوم ایرانی هم تویت زدن رو برعلیه ایشون شروع کردندتا جایی که به فندوم اسپانیا وکره هم رسید، وحالا این جناب افتادند بین طرفداران دیگر گروه های کیپاپ مثل اکسو و دارن برعلیه بی تی اس تحریکشون میکنند،متاسفانه کپی رایت توی ایران معنی نداره ولی گروه بزرگی مثل بنگتن به این راحتی از حق خودش نمیگذره ،ایشون فقط میتونست با یک جواب ساده ازاین فاجعه جلوگیری کنه ولی باسکوت اولیه واستوری توهین آمیز باعث تحریک فن های خودش وآرمی شد،

  • Vivien

    برای این مقاله متشکریم
    اون ادم ارزش دو تا مقاله (هر چند هر دوش نقد ازش بود و هیچ نکته مثبتی توش نبود )نداشت
    بازنده ای که تنها ابرو و وجهه شو توی جهان، نه تنها ایران... باخت ولی تو پیجش ک حسابی احساس برنده بودن میکنه.
    متاسفانه این رپرای زیر زمینی تا کم میارن ترک به اصطلاح دیس منتشر میکنن که توش به جای ثابت کردن خودشون به بقیه توهین میکنن و ما شاهد ترک دیس ایشون بودیم
    اون ک بیدار نمیشه اما امیدوارم طرفداراش بیدار شن

  • یک آرمی

    ممنون از شما.... واقعا غیر قابل تحمل شده وضعیت و مثل اینکه طرفداران اون رپر زیرزمینی پا فراتر گذاشتن و به تعرض به آرمی ها و کیپاپر ها اقدام کردن...باید یه نفر جلوشونو بگیره...گویا هیکدوم خانواده ای ندارن که بهشون یاد بده یک زن و یک خانوم حقوق خودش رو داره و می‌تونه شکایت کنه

  • sita



    یک توضیح جامع و کامل ابتدا اول هیدن اومد و لگو جدید اهنگش رو گذاشت ما ارمیا خیلی محترمانه خواستار دونستن مفهوم و طراح لگو بودیم چون شبیه لگو ارمی ها یعنی طرفدارای بی تی اس بود بعد ایشون سکوت کردن و در کمال تعجب استوری گذاشتن و گفتن این کونیا کین که توهین به طرفدار های بی تی اس و بی تی اس و به دلیل پسر بودنشون توهین غیر مستقیم به ال جی بی تی ها بود و یک رفتار نژاد پرستانه هست. بعد این اتفاق ارمی ها عصبانی شدن و جنگ بین طرفدارا شروع شد که بعد از پاک شدن پست هیدن هیدن برگشت و در متنش به اینستاگرام به طرفدارای بی تی اس گفت بچه و همچنین جای دیگه ایی گفتن وطن فروش. اول اینکه وقتی گروهی معروف هست معلومه اشخاص زیادی دنبالش میکنن و استثنا هایی هم هست همشون بچه نیستن من به طور مثال بیست و خورده ایی سن دارم و درباره وطن فروشی ما سبک موسیقی اونا رو دوس داریم اجباری نیست که حتما ایرانی یا هیدن گوش بدیم و قرار نیست اونا به اجبار کره ایی گوش بدن هر کسی سلیقه ایی داره و قرار نیست با یک اهنگ گوش دادن وطن فروش شد شمایی که یخچال خونتون سامسونگه تلویزیونتون ال جی هست گوشیتون هوآوی و سامسونگ و اپله شما چی هستید همین هیدن از فونت انگلیسی استفاده میکنه و در انگستان اقامت داره در حالی که بی تی اس هم انگلیسی صحبت میکنه ولی از فونت کره ایی و زبان کره ایی استفاده میکنن. بعد طرفدارای هیدن اومدن و تو گپ های فارسی زبان تلگرام و خارجی گیف تجاوز به بچه رو فرستادن شما که میگید ما بچه اییم ایا این کار درستی هست.
    بعد اقای هیدن اومدن و پای لگو بی تی اس رو اوردن وسط که اره اونم کپی هست از isuzu اگه زبانتون خوب باشه لازمش یه سرچ توی گوگل هست که میبینید از اون شرکت اجازه گرفته شده متن هاش رو بخونید. سلیقه موسیقی چیزی نیست که جبهه بگیرن که اره شما غرب پسندید و شما الید شما بلید. ماشالله انقدر بی تی اس بازدید داره و روز به روز بیشتر میشه ما دلمون خوشه. شمایی که میگید بی تی اس خارجه و ما رو نمیشناسن و بهمون اهمیت نمیدن اونا تا به حال چندین بار اسم ما ها رو اوردن و ازمون یاد کردن همین برای ما بسه مگه جهان فقط ایرانه معلومه که نه. اونا اجازه هر کاری ندارن و نمی تونن جواب هر خبرنگاری رو که میپره روشون رو بدن که مگه بیکارن. و در اخر هیدن اومد و بی تی اس رو به چالش خوندن کشید بی تی اس بالای صد و پنجاه تا اهنگ گروهی و تکی و کاور داره میتونه گوش کنه مگه بی تی اس ارتیست دم دستی هستن که بیان با این کلکل موسیقی بزارن بی تی اس با افراد معروف زیادی کار دادن که هیدن حتی تا به حال ندیده اونا رو چه در بیداری چه در خواب. بی تی اس از کمپانی خیلی کوچیک و زیر صفر شروع کرد و به مرتبه ایی رسید که معروف ترین گروه پسر جهان شدم با اینکه زبانشون کره ایی بود و جون خیلی ها رو نجات دادن و به خیلی از سازمانای خیریه پول دادن و همچین توی سازمان ملل مصاحبه داشتن. چیز جالب دیگه ایی که نظرم رو گرفت این بود که بیشتر خواننده ها قبل اهنگشون دنبال حاشیه هستن. و لطفا بین ما و طرفدارای گروه های دیگه کیپاپ دعوا نندازید ما همشون رو دوس داریم
    الان فن پیج های بی تی اس نه خودشون سه چهار برابر هیدن هست

    گزارشای جدید نشون میده به ارمیا تو دنیای واقعی حمله شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن

  • niloo

    طرفداران بی تی اس از راه قانونی در حال پیگیری هستند

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها