این ویتامین میکروب های روده تان را نابود می کند

محققان دریافتند ساختار میکروبیوم های روده فرد با میزان ویتامین D فعال وی مرتبط است.

این ویتامین میکروب های روده تان را نابود می کند

میکروبیوم های روده که متشکل از باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند، نقش مهمی در سلامتی و خطر بیماری دارند. محققان دانشگاه کالیفرنیا اثبات کردند ساختار میکروبیوم های روده با میزان ویتامین بدن مرتبط است. ویتامین D هورمونی مهم برای سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن است.

ویتامین D به چندین شکل مختلف وجود دارد اما تنها نوع غیرفعال آنکه قابل ذخیره شدن در بدن است از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است. برای استفاده از ویتامین D بدن باید نوع غیرفعال را به فعال تبدیل نماید.

«دیبورا کادو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما در مطالعات مان مشاهده کردیم تنوع میکروبیوم ها ی روده ارتباط نزدیکی با ویتامین D فعال دارد. این ارتبط در رابطه با ویتامین D غیرفعال مشاهده نشد.» وی در ادامه می‌افزاید: «تنوع بیشتر میکروبیم های روده با سلامت عمومی بدن مرتبط است.»

 

بیشتر بخوانید : 

 

مطالعات متعدد نشان داده است که افراد با میزان ویتامین D کم در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، عفونت شدیدتر کووید ۱۹ و سایر بیماری‌ها قرار دارند. کادو عنوان می‌کند: «ارزیابی تشکیل و تجزیه ویتامین D ممکن است شاخص بهتری برای بیماری‌های زمینه‌ای باشد.»

محققان در این مطالعه، نمونه مدفوع و خون ۵۶۷ مرد با رده سنی ۸۴ سال را بررسی کردند. آنها با آزمایش‌های مختلف، انواع باکتری‌های روده و همچنین نوع متابولیت های ویتامین D را بررسی کردند.

آنها مشاهده کردند در بین مردان دارای میزان زیاد ویتامین D فعال، ۱۲ نوع باکتری خاص در میکروبیوم های روده شان وجود داشت. اکثر این ۱۲ باکتری، بوتیرات، یک اسید چرب مفید که به حفظ سلامت مخاط روده کمک می‌کند، تولید می‌کنند. محققان معتقدند باید مطالعات بیشتری برای فهم بهتر نقش باکتری‌ها در متابولیسم ویتامین D انجام شود.

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها