میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بیماران خاص

حضور در داروخانه‌ها، از خطرات جدی برای بیماران خاص

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ضمن قدردانی از وزارت بهداشت و مراکز درمانی که در صف مقدم قرار گرفته‌اند، وضعیت ابتلای بیماران خاص به کرونا، آمار ابتلای بیماران خاص به ویروس کرونا و وضعیت تولید و واردات داروهای این بیماران را تشریح کرد و گفت: حضور در داروخانه‌ها برای دریافت دارو یکی از خطرات جدی است که بیماران خاص را تهدید می‌کند.

حضور در داروخانه‌ها، از خطرات جدی برای بیماران خاص

 به گزارش روابط عمومی بنیاد امور بیماری‌های خاص، دکتر فاطمه هاشمی رفسنجانی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه، با اشاره به بیست و چهارمین سالگرد بنیاد امور بیماری‌های خاص بیان کرد: فعالیت ما ۲۴ سال است که آغاز شده و اتفاقات مفیدی برای بیماران خاص در کشور رقم خورده است. سال گذشته نشستی را با دکتر نمکی برای گروه‌های دیگری از بیماران و برای اضافه شدن به بیماران خاص داشتیم، اما متاسفانه با شیوع بیماری کرونا در کشور فعلا این مسئله به تعویق افتاده است، زیرا امروز مشکلات زیادی برای رفع این معضل اساسی وجود دارد و امیدوار هستیم که هرچه زودتر بتوانیم این نشست را برای بیماران خاص داشته باشیم.

«قدردانی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص از کادر درمانی»

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ضمن تشکر و قدردانی از وزیر بهداشت و همکارانشان در وزارتخانه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در صف مقدم قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: مسئولیت خطیر و بزرگی بر عهده آن‌ها گذاشته شده است و به خوبی هم آن مسئولیت را جلو می‌برند، البته به تنهایی قادر نخواهند بود که هرچه زودتر این معضل را حل کنند و نیاز به همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارد.

وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از این سازمان‌ها وظایف خودشان را اجرا نمی‌کنند و یا به این مسئله توجه ویژه ندارند که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اما از همه مهم‌تر ما مردم هستیم که برای شرایطی که سلامت را به کشورمان بازگردانیم و محیط خوبی را برای خود ایجاد کنیم، حتی اگه از ما هم نمی‌خواهند، خودمان به مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی توجه کنیم؛ حتی اگر مغازه‌ها و پارک‌ها هم باز شده است، خودمان به مغازه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها نرویم و سعی کنیم بیشتر در خانه بمانیم، مگر برای انجام کارهای ضروریمان. همچنین زمانی که برای کار به اداره می‌رویم سعی کنیم که اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا کمکی برای پرستاران و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان کشورمان که روزهای سختی را می‌گذرانند، باشیم.

«وضعیت بیماران خاص و مشکلات آنها برای دریافت دارو»

هاشمی رفسنجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت بیماران خاص و اینکه وزارت بهداشتی تا چه حدی توانسته امکانات را برای این بیماران فراهم کند، بیان کرد: اوایل اسفندماه تماسی با دکتر سعید نمکی- وزیر بهداشت و همچنین دکتر زالی داشتم و موضوع بیماران خاص مطرح شد که خوشبختانه به این موضوع توجه کرده بودند و در این راستا کمیته‌ای تشکیل و برای آن برنامه‌ریزی کردند.

وی افزود: یکی از مشکل اساسی این بیماران این است که مراکز درمانی بیماران خاص جدای از بیمارستان‌ها نیست و مجبورند برای رفع نیازهای خود به همان مراکز درمانی مراجعه کنند، اما خوشبختانه امکاناتی در اختیار بیماران خاص گذاشته شد که مشکلاتی که ممکن بود برای این بیماران رخ دهد به حداقل برسد.

وی ادامه داد: تهیه دارو و درمان از راه دور امکان‌پذیر نیست؛ زیرا به طور مثال بیمار دیالیزی باید برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه کند یا بیماران تالاسمی باید برای تزریق خون به مراکز درمانی مراجعه کنند، البته برای بیماران هموفیلی‌ها و دیابتی‌ها که گاهی اوقات نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، بحث تهیه دارو وجود دارد که این یکی از مشکلات است. البته قبل از بروز کروناویروس بحثی را با یکی از داروخانه‌هایی که زیرمجموعه بنیاد بیماری‌های خاص است، داشتیم که به صورت اینترنتی داروی این دسته از بیماران تهیه و برای آن‌ها ارسال شود. همچنین جلسانی در وزارت بهداشت داشتیم که خوشبختانه معاونان این وزارتخانه نیز با این کار موافقت کردند، اما این کار با وضعیت کرونا در کشور مصادف شد و هنوز هم این اتفاق رخ نداده است.

به گفته رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، حضور در داروخانه‌ها برای دریافت دارو یکی از خطرات جدی است که بیماران خاص را تهدید می‌کند و آنها چاره‌ای هم ندارند، اما بیماران می‌توانند برای مراجعه به داروخانه در خیابان به صف بایستند و فاصله دو متری را از یکدیگر رعایت کنند، به تعداد زیاد وارد داروخانه‌ها نشوند.

باید توجه کرد که این داروخانه‌ها خاص بیماران خاص نیست و همه بیماران برای دریافت داروهای خود به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و معمولا این داروخانه‌ها جزء داروخانه‌های شلوغ است.

هاشمی تصریح کرد: درخواست کرده بودیم که این داروها در مراکز درمانی به بیماران ارائه شود، اما این موضوع هم نیاز به ایجاد زیرساخت‌های ساختاری برای بیمه‌ها دارد که هنوز آماده نیست. فکر نمی‌کنم در این شرایط کرونا این امکان وجود داشته باشد که بیماران خاص داروهایشان را از طریق شبکه‌های اینترنتی تهیه کنند، اما بیماران باید در هنگام مراجعه به داروخانه‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. از طرفی در حال حاضر مشکل تامین دارو نیز وجود دارد و این امکان وجود ندارد که بتوان داروهای سه یا چهار ماهه بیمار را به او ارائه داد، اما باید برنامه‌ریزی صورت گیرد که بیماران برای دریافت داروهایشان دو- سه ماه یکبار مراجعه کنند، اما برای داروخانه‌ها این امکان وجود ندارد که یکباره داروی چند ماهه بیماران را ارائه دهند.

«وضعیت آماری ابتلای بیماران خاص به کرونا»

وی درباره وضعیت آماری ابتلای بیماران خاص به کرونا نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در رابطه با مرگ و میر به ما آماری داده نمی‌شود. چندین بار تقاضای دریافت آمار را داشتیم، اما گفته شد که محرمانه است. اما اطلاعاتی از مراکز مختلف دریافت کرده‌ایم؛ تعدادی از بیماران خاص به کرونا مبتلا شده‌اند، اما خوشبختانه میزان مرگ و میر در آنها بسیار کم بوده است. به طور مرتب در حال پیگیری هستیم تا زمینه را برای زندگی راحت بیماران فراهم کنیم.

«کمک‌های معیشتی و اقتصادی بنیاد به بیماران خاص»

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در بخش دیگری از این کنفرانس در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک‌های معیشتی و اقتصادی بنیاد به بیماران خاص توضیح داد: در رابطه با سبد کالا، از چند سال گذشته با همکاری که با ستاد یارانه‌ها داشتیم، لیست بیماران خاص‌مان را به آنها ارائه داده‌ایم و بیماران از طریق ستاد در قالب نیازهای سبد کالایی قرار می‌گیرند و سبد کالا به آنها داده می‌شود. 

هاشمی افزود: مواردی نیز وجود داشته که به ما مراجعه کردند و کمک‌هایی را انجام دادیم. هر ساله برای ماه رمضان برای قشر خاصی از بیماران که می‌دانیم نیازمند هستند، کمک‌هایی را ارائه دادیم و امسال نیز این کمک‌ها را انجام می‌دهیم، حتی قرار شده در مراکز خودمان مواد غذایی خشک را به مدت سه ماه در اختیارشان قرار دهیم تا در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: البته بنیاد امور بیماری‌ها خاص نیز جزء گروه‌هایی است که نیاز به کمک دارد. پیش از عید ماسک را ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما در حال حاضر باید یک ماسک را به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان خریداری و در مراکز درمانی‌مان استفاده کنیم که همین موضوع هزینه‌هایمان را افزایش داده است و مرتبا در این زمینه کمک جذب می‌کنیم تا بتوانیم مراکزمان را به گونه‌ای اداره کنیم که بیماران دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در یکی از مراکزمان بیماری نداشتیم، اما در مرکز دیگرمان همان روزهای اول یکی از بیماران به کرونا مبتلا شده بودند که وزارت بهداشت مکان‌هایی را در تهران ایجاد کرده تا اگر بیماری به کرونا مبتلا شد به آنجا معرفی شود و در آن مکان‌ها تحت حمایت و مراقبت قرار گیرد.

رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به اینکه ما وسایل محافظتی اعم از ماسک، گان و دستکش را برای مراکز درمانی‌مان خریداری می‌کنیم، درباره مصرف روزانه ماسک‌ها نیز گفت: از ابتدای فروردین ماه ۱۰ هزار ماسک را تحویل گرفتیم که اکنون تمام شده است. البته به غیر از مراکز درمانی‌مان، دو بیمارستان هم در حال ساخت داریم که کارگرانی در آنجا مشغول ساخت هستند و موظفیم بهداشت کارگران را نیز تامین کنیم که برای آنها مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش‌های مخصوص تهیه کرده‌ایم تا بتوانند در محیط سالم بهداشتی کار کنند.

«وضعیت تولید و واردات داروهای بیماران خاص»

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت تولید و واردات داروهای بیماران خاص، بیان کرد: تامین داروی بیماران خاص بر عهده این بنیاد نیست و وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه داروهای کشور را تولید و یا وارد می‌کنند. خوشبختانه در دوران تحریم، با مدیریت وزارت بهداشت، بیماران خاص دچار مشکل جدی در این زمینه نشده‌اند، البته در برخی مواقع دارو کم شده و سپس پیگیری‌ها برای تامین دارو صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به بیماران دیالیزی گفت: در رابطه با بیماران دیالیزی، خوشبختانه سه صافی و امکانات مورد نیاز از سال‌ها پیش در داخل کشور تولید می‌شود و مشکل اساسی نداریم، گاهی با کمبودهایی مواجه می‌شویم و بلافاصله از خارج تامین می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها