رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس :

کانال مالی ایران-سوئیس باید توسط بانک مرکزی انجام شود

صادرات و ورود ارز به ایران همچنان با چالشهای فراوانی همراه است. از جمله این چالشها بازگشت ارز به داخل و پرداخت برای خریدهای فعالان اقتصادی است. اینستکس و کانال مالی اروپا در ظاهر راه اندازی شده اما برای استفاده و واردات کالا مشکلات زیادی وجود دارد.

کانال مالی ایران-سوئیس باید توسط بانک مرکزی انجام شود

کانال مالی اینستکس در حالی برای ایران فعال شده که هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی محدودیت استفاده از این کانال را گوشزد می‌کنند. مهمترین محدودیت نیز تامین مالی از طریق بانک مرکزی و سپرده‌گذاری این بانک امکان پذیر است. مشکلی که تا به امروز بانک مرکزی چندان در این کار موفق نبوده است.

این در حالی است که شریف نظام مافی‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس معتقد است شرکت‌های سوئیسی غیر از دارو و غلات تقریبا صادراتی به ایران ندارند، مراودات تجاری بسیار پایین آمده است. او دراین‌باره گفت: فعال‌تر شدن کانال مالی ایران-سوئیس در شرایط اضطرار کنونی جهت تامین غذا و دارو لازم است. در اصل کانال مالی ایران و سوئیس راه‌اندازی شده اما نیاز به سرمایه‌ای دارد که شرکت‌ها برای خرید اقلام مورد نیاز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و این موضوع به بانک مرکزی برمی‌گردد که چقدر قصد دارد در این قلک پول بگذارد تا شرکت‌ها بتوانند تبادلات تجاری‌شان را انجام دهند.

او اضافه کرد: دولت سوئیس برای شرکت‌های صادرکننده سوئیسی که در این کانال فعالیت کنند بیمه صادرات صادر می‌کند که این رویه می‌تواند مورد علاقه شرکت‌ها باشد و ریسک‌شان را جهت صادرات پایین می‌آورد. اما در هر حال به میزان ارز موجود برای این کار بستگی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس تاکید کرد: در حال حاضر آمادگی کامل برای فعالیت در این کانال وجود دارد، فقط بستگی به ارز موجود دارد که بانک مرکزی باید به این کانال مالی تزریق کند. در حال حاضر صادرات ایران به شدت کاهش یافته و شرکت‌های سوئیسی غیر از دارو و غلات تقریبا صادراتی به ایران ندارند، مراودات تجاری بسیار پایین آمده است.

مافی‌ درباره پیوستن سوئیس به اینستکس یادآور شد: امکان ندارد سوئیس به اینستکس بپیوندد، این کشور ساز و کار مالی خودش را دارد و با اینستکس ارتباطی ندارد، اینستکس داستان متفاوتی دارد که اتحادیه اروپا پیگیر آن است./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها