"وفا در تمدن‌ها" از نگاه مولانا

ششمین همایش بین المللی مولانا با محور "مولانا و وفا در تمدنها" برگزار شد.

 "وفا در تمدن‌ها" از نگاه مولانا

این همایش با همکاری مرکز مطالعات اوراسیای دانشگاه نیر ایست قبرس و انستیتو مطالعات مولانا وابسته به دانشگاه سلجوق قونیه از دهم دسامبر به مدت دو روز در محل سالن همایش‌های دانشگاه سلجوق قونیه برگزار شد. حضور ادبا، اندیشمندان در علم عرفان و فلسفه و همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش چشمگیر بود.

IMG_20191211_233317_633

این همایش در چهار بخش اعم از معرفت شناسی، مفهوم شناسی، جامعه شناسی و فلسفه به کار خود ادامه داد که بیش از 40 شرکت کننده از کشورهای ایران، ترکیه، قبرس، آذربایجان، عراق، بوسنی و هرزگوین، پاکستان و هندوستان در 8 پانل جداگانه به ارائه مقالات پرداختند. هدف از انتخاب عبارت "وفا در تمدن‌ها" از نگاه مولانا پرداخت عمیق به مفاهیم موجود در مثنوی معنوی و تفسیر آنها با شرایط جهان پر از تنش بوده است. چرا که چالش‌های کنونی در جوامع مختلف اجتماعی حاصل عدم درک اصالت فردی و اجتماعی در برابر پذیرش و انجام مسئولیتهاست.

لزوم پرداخت به تمدن‌ها و بستر سازی برای سازگاری و گفتمان میان جوامع مختلف با توسل به اندیشه مولانا که وی نیز با تمسک جستن به آیات الهی و فرامین پیامبر اسلام، اصول چگونه زیستن و بودن را به صراحت در کتاب خود بیان داشته، از مهمترین اهداف این همایش بوده است.

IMG_20191211_233328_984

براساس بیانیه اختتامیه هفتمین دوره این همایش در سال 2020 در قبرس با میزبانی دانشگاه نییر ایست و سازماندهی مرکز مطالعات اوراسیا برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها