فروش اسلحه در داخل آمریکا 

فروش اسلحه در داخل آمریکا 

سیف الرضا شهابی

تحلیلگر سیاسی

 

موضوع آزادی و نگهداری و حمل سلاح در جامعه آمریکا در سال‌های اخیر مخصوصا بعد از کشتارهایی که در مدارس و فروشگاه‌ها رخ داده به یکی از معضلات بزرگ و اساسی جامعه مزبور تبدیل شده است. از یک سو، دمکرات‌ها موافق محدودسازی حمل سلاح می‌باشند، در مقابل جمهوریخواهان (که از تولیدکنندگان سلاح نیز در جمعشان فعالند) از آزادی حمل سلاح دفاع می‌کنند. لابی‌هایی نظیر "ان آر ای" از طرفداران جدی آزادی سلاح می‌باشند و هر زمان بحث محدودیت در کنگره آمریکا مطرح می‌شود لابی فوق تلاش می‌کند تا آرای سناتورها و نمایندگان مجلس به سمت محدودیت سلاح سوق پیدا نکند.

در حادثه‌ای که چندی قبل در فروشگاهی در شهر "بوفالو" در ایالت نیویورک و مدرسه "راب" در ایالت تگزاس رخ داد و تعدادی از افراد بیگناه کشته شدند سبب برخاستن موجی در آمریکا شد و افکار عمومی از سناتورها و نمایندگان خواستند در قوانین مربوطه تجدید نظر کنند. به این خاطر در روز پنجشنبه دوم تیر ۱۴۰۱ با پیوستن ۱۵ تن از سناتورهای جمهوریخواه به ۵۰ سناتور دمکرات، مختصر تغییراتی در قوانین مربوطه از جمله بالا بردن سن متقاضیان از ۱۸ سال به ۲۱ سال به تصویب رساندند. عنقریب مصوبه مزبور به مجلس نمایندگان خواهد رفت. از آنجایی که دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان از اکثریت آرا برخوردارند، احتمال تایید مصوبه سنا در مجلس نمایندگان زیاد است و بعد از امضای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل خواهد شد.

اگر در مقطعی از تاریخ آمریکا بنا به مصالحی قانون‌گذاران در متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده از حق نگهداری و حمل سلاح محافظت کردند و حمل سلاح را برای جامعه آمریکا لازم تلقی کردند، اکنون در قرن بیست و یکم وجود اسلحه در دست افراد غیر نظامی به نفع مردم و جامعه هر کشوری از جمله آمریکا نمی‌باشد. حمل سلاح می‌تواند فاجعه بیافریند و موجب کشته شدن تعدادی افراد بیگناه خصوصا اطفال در مدارس بشود. در سال ۲۰۲۰ شهروندان آمریکایی ۲۱ میلیون قبضه سلاح خریداری کردند در حالیکه در سال ۲۰۱۶ تعداد اسلحه خریداری شده ۱۶/۶ میلیون قبضه بود. افزایش اسلحه در دست شهروندان آمریکائی سبب شد در سال ۲۰۲۰ به خاطر خشونت‌های ناشی از استفاده از اسلحه چهل هزار نفر جان باختند. 

از آنجایی که بخش عمده از در آمد در نظام سرمایه‌داری آمریکا بر محور فروش اسلحه و جنگ‌افزارهای نظامی در خارج و داخل آمریکا در گردش است، لذا هر زمان موضوع مهم و محوری محدویت حمل سلاح مطرح می‌شود مخالفت‌ها هم شروع می‌شود. بعد از دو جنگ جهانی و ده‌ها جنگ منطقه‌ای جامعه بشری از ابرقدرت‌ها انتظار دارد برای استقرار صلح و دوری از جنگ، تولید سلاح را کنترل و محدود کنند. آنچه که امروز در اوکراین شاهد آن هستیم بخشی از آن به خاطر فروش جنگ افزارهای کشورهای قدرتمند به دیگر کشورها است.

همه صلح‌دوستان جهان باید با راه‌اندازی کمپین در هر کشوری و در سطح جهانی به مقابله با فروش اسلحه در داخل کشورها و از سوی کشورهای قدرتمند به دیگر کشورها اقدام کنند تا از کشته شدن انسان‌ها جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها