دفن جوجه‌ها و آشفتگی در بازار مرغ

دفن جوجه‌ها و آشفتگی در بازار مرغ

احسان دری

روزنامه‌نگار 

 

یک دولت متخصص، کاربلد و هوشیار باید ضمن آینده‌نگری از قدرت پیش‌بینی برخوردار باشد. باید قادر باشد طبق داده‌ها و رفتارهای موجود وضعیت بازار در سه یا شش ماه آینده را پیش بینی و آنالیز کند.

 

اخیرا فیلمی از دفن جوجه‌های یک روزه منتشر شده و گفته شده مرغداران فرایند جوجه‌ریزی خود را کاهش داده‌اند. اینکه مسئولان فعلی برای دفن جوجه‌های زنده در دولت قبل چه‌ها می‌گفتند بماند اما این اقدام در حالی که دولت به‌تازگی قیمت مصوب گوشت مرغ را اعلام کرده می‌تواند حاوی این پیام باشد که به زودی و در چند ماه آینده مجددا شاهد نوسان و تزلزل در بازار مرغ باشیم و باز سناریوهای قدیمی، تکرار شود.

 

ظاهرا هیچ قیمتی تولیدکنندگان را راضی نمی‌کند و هربار خواستار اعمال قیمت‌های جدید هستند.

دولت هم حقیقتا تسلیم آنان بوده و هر بار به بهانه حفظ تولید، قیمت‌ها را دستکاری کرده اما این پروسه پایان ندارد.

 

وقتی مسئولان دولتی به صراحت می‌گویند تنها چهار قلم کالا افزایش می‌یابد و قرار نیست کالاهای دیگر گران شود و از قضا هنوز از وعده آنان چند روزی نگذشته همان کالاهای دیگر شروع به افزایش قیمت می‌کنند، نشان می‌دهد مسئولان دولت شناخت درستی از بازار و علم اقتصاد ندارند چه رسد به اینکه قدرت پیش بینی داشته باشند.

 

می‌توان گفت در عمر دولت سیزدهم کالایی نبوده که افزایش قیمت را تجربه نکرده باشد، انتظار جامعه این است حالا که قیمت‌ها همه رشد داشته و ارز ترجیحی هم‌ حذف شده حداقل برای مدتی نرخ‌ها ثابت بماند. این کمترین مطالبه از سوی مردم و ظاهرا سخت‌ترین کار برای دولت است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها