بایدهای آغاز اصلاحات اقتصادی

بایدهای آغاز اصلاحات اقتصادی

مجتبی خرم آبادی

روزنامه‌نگار 

 

تصمیم سخت دولت مبنی بر جراحی اقتصادی شمشیر دولبه‌ای است که از یک سو با اجرای دقیق و کارشناسی شده می‌تواند سهم واقعی مردم از یارانه‌های کالاها و اقلام مربوطه را به آن‌ها پرداخت کند و دست دلالان و قاچاقچیان و محتکران و‌ رانت‌خواران را کوتاه نماید و از سوی دیگر با اجرای مضطربانه و عدم نظارت، سبب سنگینی بار سخت معیشت بر دوش قشر ضعیف جامعه شود.

رئیس جمهور و‌ تیم اقتصادی راهی جز مردمی‌سازی یارانه‌ها و اصلاح اقتصادی برای کنترل بازار قاچاق و کاهش نفوذ و تسلط واسطه‌گران بر اقتصاد نداشتند و ریسک اجرای آن را در دولت اول خود پذیرفتند.

مردمی‌سازی یارانه‌ها مهمترین بخش از اصلاحات اقتصادی کشور است. یارانه کالاها به مردم پرداخت می‌شود، قیمت‌ها واقعی و به نوعی تثبیت می‌شود و این کار بزرگ در میان‌مدت با اجرای صحیح، کنترل قیمت‌ها را در پی دارد. اما این طرح بزرگ «بایدهای موازی» را می‌طلبد تا بتواند بدنه‌ی اجتماعی جامعه را از فشار روانی حاصل از اجرای این طرح خارج کند. افزایش قیمت‌ها به سبب واقعی‌سازی قیمت کالاها و مردمی‌سازی یارانه‌ها با پرداخت یارانه به مردم خصوصا دهک‌های پایین جامعه جبران می‌شود.

اما چگونه کارگر یا کارمندی یا نیروی شاغل با قراردادهای موقت می‌توانند امنیت و آرامش روانی خود را در هنگامه اجرای این طرح حفظ کنند؟ عدم تضمین یا عدم وجود امنیت شغلی به سبب نداشتن قرارداد یا قراردادهای موقت باعث می‌شود خانواده‌های این اقشار جامعه بیشترین استرس از اجرای این طرح را داشته باشند. لذا در اولین گام موازی با اجرای این طرح دولت و مجلس به قید فوریت می‌بایست «طرح تبدیل وضعیت و ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی و تبدیل وضعیت آن‌ها» را مصوب و اجرایی نماید.

 

دومین گام «ممنوعیت هر گونه فعالیت در شرکت‌های خصوصی بدون قرارداد یا استفاده از کارگران فصلی بدون قرارداد و یا به عبارت دیگر ممنوعیت هرگونه فعالیت بدون قرارداد یا با قراردادهای شفاهی است. الزام ثبت قرارداد در سامانه‌ای ویژه تحت نظارت اداره کار و رفاه اجتماعی» بخش اصلی طرح است.

 

سومین گام موازی با اجرای طرح مذکور را می‌توان «اجرای طرح پوشش حمایتی از خانواده‌های بی‌سرپرست یا خانواده با سرپرست بالای ۷۰ سال بدون دریافتی از سازمان بازنشستگی، یا توسط کمیته امداد با حذف بوروکراسی اداری و تسهیل در پوشش آن‌ها» است. گام‌های بسیاری موازی با اجرای طرح اصلاحات اقتصادی می‌بایست برداشته شود که در آن می‌توان با درک شرایط معیشتی معلمان و پرستاران و بازنشستگان و دیگر کارمندان عملا به تسریع کیفی اجرای طرح با حفظ امنیت شغلی و‌ روانی، رفاه اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی رسید.

مجلس شورای اسلامی و دولت باید با در نظر گرفتن نقش زمان در هنگام اجرای طرح با اولویت دهی به مطالبات جامعه، اصلاحات اقتصادی خود را که با محوریت مردمی‌سازی و عدالت اقتصادی می‌باشد پیاده نماید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها