نحسی سیزده‌بدر تخریب طبیعت است

نحسی سیزده‌بدر تخریب طبیعت است

 حسین عبیری گلپایگانی 

فعال محیط‌زیست 

یکی از خاطره انگیزترین روزهای زندگی ما کودکان دهه چهل، پنجاه و حتی دهه شصتی‌ها روزهای سیزده بدر بود. 

روزی که از صبح تا عصرش منتظر بودیم اتفاقی بدی بیفتد و به نحسی سیزده بدر نسبت دهیم.

روزی با دروغ‌هایش و از همه بدتر روزی که فردایش (یعنی چهارده بدر) برای ننوشتن مشق‌های شب عید، برایمان بسیار عذاب آور و وحشتناک بود.

 

 توصیه‌های محیط زیستی برای کسانیکه در روز سیزده‌بدر به دامن طبیعت می‌روند:

با توجه به اینکه بیش از دو سال است که از وجود ویروس ویرانگر کرونا در کشورمان می‌گذرد (و جان بعضی از هموطنان را گرفته و جان بسیاری را تهدید می‌کند) لذا از شهروندان دعوت می‌شود توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا را حتما جدی بگیرند و مراعات کنند.

۱. هموطنان عزیز از رها کردن اضافه مواد غذایی خود در طبیعت برای حیوانات و پرندگان به دو دلیل خودداری کنید: یکی به علت وجود مواد چربی که در غذا ما انسان‌ها وجود دارد و باعث بیماری حیوانات و پرندگان می‌شود و دیگر آنکه، اگر این کار ادامه پیدا کند، جانوران و پرندگان دست آموز شده و دیگر برای بدست آوردن غذا تلاش نخواهند کرد و در نتیجه این کار، باعث تلف شدن زود هنگام آنان خواهد شد.

۲. به ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران توصیه می‌شود به علت ترافیک جاده‌های ورودی و خروجی شهر، بهترین راه برای گذراندن سیزده بدر، استفاده از پارک و بوستان‌های محلی و قابل دسترسی در محل سکونتشان است.

 با توجه به حجم ترافیک صبحگاهی و بعد از ظهر آن روز اگر بتوانیم با پای پیاده و بدون وسیله نقلیه به این مکان ها دسترسی داشته باشیم سیزده بدر دلپذیری خواهیم داشت.

۳. ناکافی بودن سرویس‌های بهداشتی و شست و شو در طبیعت و پارک‌ها یکی از مشکلات در چنین روزهای است؛ به همین دلیل یکی از مزایای استفاده از پارک و بوستان‌های محلی نزدیک به منزل آنست که خانواده‌ها در صورت نیاز به وسایل بهداشتی می‌توانند از سرویس‌های بهداشتی منزل استفاده کنند.

 

۴. قرار است روز سیزده بدر از دامان طبیعت لذت ببریم از همراه بردن وسایلی مانند: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، اره، تفنگ بادی و ساچمه‌ای که باعث تخریب طبیعت می‌شوند جلوگیری کنید.

 

۵. مخرب‌ترین بخش تخریب طبیعت در روز سیزده بدر شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن بوته است.

حتما بخشی از پخت و پز مواد غذایی و همچنین تهیه آب داغ برای چای در منزل انجام شود. زیرا لازمه پخت و پز غذا و تهیه چای در طبیعت، استفاده از چوب درختان و بوته‌ها است همچنین برای تهیه آتش از ذغال یا کپسول‌های گاز استاندارد مسافرتی با مراعات نکات ایمنی استفاده شود.

۶.  برای جلوگیری از آلودگی آب‌های روان، از شستن ظروف در جویبارها، کانال‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها جلوگیری شود و ظروف استفاده شده در روز سیزده بدر را برای شست و شو به منزل بازگردانیم.

۷.با توجه به اینکه کودکان در ایام سال در آپارتمان‌ها و زندگی شهری  محصور هستند، در روز سیزده بدر به کودکان خود اجازه دهید در کنار شما والدین گرامی از زندگی در طبیعت لذت ببرند و زندگی در طبیعت را تجربه کنند لطفا از راه دور و نامحسوس مراقبشان باشید که به خود و طبیعت صدمه نزنند.

۸. در روز طبیعت از بردن مواد غذایی اضافه بر نیاز، جلوگیری شود چون بخش زیادی از این مواد غذایی به زباله تبدیل می‌شود و رها کردن زباله و یا کیسه زباله در طبیعت در این روز باعث تخریب شدید طبیعت می‌شود.

لطفا در روز سیزده بدر با همراه داشتن کیسه‌های زباله و دستکش جمع آوری زباله اضافه بر نیاز خود و با اهدا کردن این کیسه‌ها به دیگران، آن‌ها را تشویق کنیم که از رها سازی زباله‌هایشان در طبیعت خودداری کنند.

۹. لازم به ذکر است شهروندان می‌توانند تخلفات زیست محیطی را به وی‍ژه در روز سیزده بدر  را به سامانه ۱۵۰۴ گزارش دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها