چهارشنبه‌سوری در مسکو

چهارشنبه‌سوری در مسکو

احمد قویدل

 فعال مدنی

 

زردی من از تو سرخی تو از من، آیا وزیر خارجه ما در دیدار با پوتین این شعر را زمزمه خواهد کرد، یا قبل از غروب آفتاب به تهران باز می‌گردد.‌

 

بی تردید این سفر در هر صورت مثبت است. ایرانیان امیدوارند که این سفر منجر به تصمیم مستقل ایران در چارچوب منافع ملی کشور گردد. 

در آشوب اخبار جنگ اوکراین که غرب با تمام قوای رسانه‌ای خود در بستر تحریم‌های گسترده و همه جانبه روسیه، در جهان به راه انداخته است و غول‌های رسانه‌ای جهان از جمله متاورس از آن‌ پشتیبانی می‌نماید، در سپهر رسانه‌ای ایران نیز چنان تاثیر تعیین‌کننده‌ای گذاشته است که ایرانیان چهارشنبه را بجای سوری، روسی برگزار خواهند کرد.

 

 

خبر سفر وزیر خارجه ایران به مسکو آخرین خبری است که در آسمان رسانه‌ای ایران در شب چهارشنبه سوری اذهان را به سمت روس‌ها معطوف و کلکسیون اخبار را تکمیل کرد. 

آیا چهارشنبه "سور" خواهد شد؟

 

 گمانه‌ها آنقدر متنوع و در تضاد با هم است که با هیچ روش علمی نمی‌توان به استنتاج معینی از آن‌ها رسید.  

غبار مذاکرات وین که نشست نتیجه جز برجام نبود و مخالفان تیم ظریف و مخالفان برجام آنچنان غافلگیر شدند که ابتدا خواستند نامش را به وین، تغییر دهند، اما توافق وین آنقدر برجام بود که امکان‌پذیر نشد. 

آن‌ها با معرفی تک تک تیم مذاکره‌کننده و مقایسه با تیم ظریف آهنگ مخالفت‌ها را با آن کوک‌تر کردند. 

 

هنوز این مخالف‌ها همسو نشده بودند و به موضع‌گیری‌های پراکنده و برخی پیگیری جناح‌های خاص مجلس خلاصه می‌شد که لشکرکشی پوتین به اوکراین مانند یک امداد غیبی از راه رسید.‌ مخالفین برجام فرصت لازم را پیدا کردند که بسادگی بتوانند بر بستر تحلیل شرایط ژئوپلتیک منطقه ترمز مذاکرات وین را بکشند. 

 

یهودی بودن رئیس جمهور اوکراین و اهل لهو لعب بودن هم چاشنی آن شد که ایران خارج از عرف دیپلماتیک به عنوان‌ عضوی از سازمان ملل تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکرد. اینکه روسیه در گره زدن نتیجه کنفرانس وین به موضوع تحریم‌های گسترده روسیه به سهم خود نقشی در توقف مذاکرات داشته است، اما نقش تعیین کننده را جریان مخالف برجام در کشور ایفا نموده است. 

 

به نظر می‌رسد منتقدین روسیه یا شجاعت کافی برای نقد مخالفین برجام ندارند و یا اساسا رندانه می‌خواهند سوار بر جریان پوپولیستی ضدروسی شوند و خود و جریان خود را به سطح معادلات سیاسی قدرت در ایران نزدیک کنند.

 

 مخالفین برجام هم با تشکر از روسیه از آنطرف شیپور می‌دمند. این کار راحت‌تر از مخالفت با برجام است. ایرانیان چه بخواهند چه نخواهند سرنوشتشان به سرنوشت روسیه به عنوان همسایه شمالی و دشمنِ دشمن گره خورده است. تحریک احساسات ضدروسی فقط حرکتی در مسیر سیاست‌گذاری رسانه‌ای غربی برای هجمه به روسیه است. سیاست انزوای روسیه و حتی تغییر رژیم ‌استراتژی آشکار آمریکا و متحدین آن منتهی به سال ۲۰۲۵ است. 

 

نگارنده بر این اعتقاد است که تجاوز روسیه به خاک اوکراین بی‌تردید محکوم است. 

متاسفانه برخی از دولتمردان و سیاستمداران در تشریح شرایط خطیر ایران، بی‌تدبیرانه و با ادبیات غلط درباره اشتراک منافع ملی ایران و روسیه حرف می‌زنند که مواضعشان هیزم آوردن برای آتشی است که رسانه‌های غربی در ستیز با روسیه برپا کرده‌اند. تردیدی نیست حضور ناتو در اوکراین مخاطرات زیادی برای ایران دارد. تردیدی نیست مادامیکه آمریکا و متحدین آن یکی از نیروهای رسمی نظامی کشور ما را تروریست می‌خوانند نمی‌توانیم بدون یارگیری بین المللی در یک مذاکره بین المللی موفق باشیم.‌

اما ظریف‌ترین موضوع حدود و ثغور این یارگیری است. واقعیت این است که ما ایرانی هستیم. ایرانی که ملتش از دولتش این توقع منطقی را دارد که هوشمندانه در زمین روسیه بازی کند و خدای ناکرده این عقد اخوت که سخنگوی وزیر خارجه از آن سخن گفت از چارچوب منافع ملی خارج نشود. 

ترش شدن روی روسیه بر ما اگر به قیمت حفظ منافع ملی باشد هم ارزش ملی دارد و هم در عرصه بین المللی می‌تواند اثر تعیین کننده‌ای در موقعیت ایران داشته باشد. موفقیت مذاکرات وین بی‌تردید منجر به بهبود معیشت مردم می‌شود. ارتباط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه که با تابوشکنی ترامپ آغاز شد به همه کشورهای عربی سرایت یافته است. بی‌تعارف هنوز بازی در زمین دشمنِ دشمن با جدیت از طرف اکثریت سیاستگذاران کشور حمایت می‌شود. مخالفین این بازی چون در حوزه‌های دیگر هم‌ با دولت فعلی و برخی سیاست‌ها که به سیاست نظام معروف است زاویه دارند درست شنیده نشده و یا به حساب شکاف‌های قبلی با برخوردهای تقابلی پاسخ داده می‌شود.‌ 

در این فرآیند روسیه ستیزی که کلید آن را غرب زده است و موافقین و مخالفین برجام به ترتیب یکی با تحسین روسیه و دیگری با روسیه ستیزی به آن دامن می‌زنند ایرانیان را در شرایطی قرار داده که نمی‌توانند گریبان خود را از اخبار روسیه رها کنند.‌

آیا زور روس به سور چهارشنبه خواهد رسید؟ منتطر شامگاه و نتیجه سفر وزیر امور خارجه به روسیه خواهیم ماند.‌

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها