شوک بنزینی 

شوک بنزینی 

احسان دری

روزنامه‌نگار

 

معاون سازمان برنامه و بودجه گفته: "قیمت بنزین ۲۰ هزار تومان است؛ آدم‌های متمول که چند ماشین دارند آن را ۳ هزار تومان می‌خرند."

 

این چندمین بار است که حرف از نرخ بنزین نجومی زده می‌شود. پیشتر از بنزین ۲۷ هزارتومانی حرف‌هایی شنیده شد و اکنون شاهد رونمایی از بنزین ۲۰ هزارتومانی هستیم. درست است که معاون سازمان برنامه و بودجه نگفته قرار است بنزین لیتری ۲۰ هزارتومان شود و بطور کلی معلوم نیست دولت پیرامون بحث بنزین چه در سر دارد و چه خوابی دیده اما اینکه جدیدا گلایه‌هایی از سوی دولت و مجلس درباره ارزان و به صرفه نبودن قیمت بنزین شنیده می‌شود نشان از این دارد که قرار است به احتمال زیاد پیرامون بنزین اتفاقاتی رخ دهد.

 

هر بار که از سوی مسئولی حرف از افزایش نرخ بنزین به میان می‌آید جامعه‌ی تا گردن گرفتار، دچار ترس و نگرانی می‌شود، ماشالله اشتهای دولت که کم نیست، راضی به افزایش ده درصد یا بیست درصد نمی‌شود بلکه حرف از چندصد درصد است.

 

در اینکه در کشور یک اقلیت ده، پانزده درصدی در رفاه مناسبی قرار داشته و هرطور که دوست دارند، زندگی می‌کنند شکی نیست. اما دولت باید متوجه آمارها از خط فقر و وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی مردم باشد. آن دسته از سیاست‌های اقتصادی دولت که با توجیه عدالت تدوین شده اکثرا به ضرر اقشار ضعیف شده است، بنزین ۲۰ هزارتومانی در حرف هم ترسناک است چه برسد بخواهد به اجرا دربیاید.

 

دولت گمان نبرد می‌تواند مبلغی بر یارانه نقدی بگذارد بعد هرکاری خواست انجام دهد، تصمیمات اقتصادی راه و روش خود را دارد.

 

مسئولان دولتی متوجه آثار روانی اظهارات خود بر جامعه باشند، تا طرحی قطعی نشده از خودشان حرف و رقم تحویل رسانه‌ها ندهند. در دنیا مدل‌های اقتصادی موفق زیادی پیاده شده است. در کشور ما که از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است هر بار ایده‌ای مطرح می‌شود که پشت آن خروارها نگرانی خوابیده است. طی این چهار دهه منابع زیادی را بخاطر طرح‌های غلط هدر دادیم هنوز هم عبرت نگرفته‌ایم. 

 

جامعه تاب شوک دیگری ندارد، امیدواریم دولت در تعریف و اجرای برنامه‌های خود تامل بیشتری به خرج دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها