تنگی نفس‌ِ سلامت

تنگی نفس‌ِ سلامت

هاشم موذن‌زاده

جراح 

 

همانگونه که انتظار می‌رفت افزایش هزینه‌های دولت در بخش بهداشت و درمان بالاخره دولت را در تنگنای شدید قرار داد. 

نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس جمهور حاکی از مضیقه شدید در پرداخت حقوق چهار ماه اخر سال کارکنان خود است. البته اینکه چنین اخطاری در دو روز مانده به پایان آذر ارسال می‌گردد و در آن بیان می‌شود که اعتباری برای آذر ماه نیست از عجایب مدیریت در ایران است. 

 

احاله دادن پرداخت فصل زمستان به فروش اموال دولت و دیگر راه حل‌ها هم حدیثی است که خود نویسنده نامه بیش از هر کسی می‌داند چقدر دور از واقعیت و عقل معاش است، چون دولت نتوانسته است در ۹ ماه اخیر سرفصل‌های بودجه ۱۴۰۰ برای تامین اعتبار از فروش اموال را محقق کند و اینکه چگونه بتواند آنرا تا سه ماه آینده تامین کند کاملا هویداست. 

 

حذف ارز ترجیحی از ابتدای سال و خریدهایی که عملا بر اساس ارز نیمایی و یا حتی ارز آزاد برای امور جاری مراکز درمانی انجام شده است مختصر اندوخته‌های درآمدهای اختصاصی را نیز به تاراج برده است. 

 

اثر منهدم کننده ۶ تا ۷ برابر شدن هزینه‌های تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای هنوز در پشت سر است زیرا فعلا هنوز اثرات قیمت ۴۲۰۰ در بازار هست ولی در چند ماه آینده آن اثرات نیز پایان می‌یابد 

 

از سوی دیگر دولت و شورای عالی بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه متفقا اعلام نموده‌اند که نمی‌توانند در هیچ بخشی تعرفه‌ها را افزایش دهند و حتی سخن از اعداد مسخره‌ای مانند افزایش ۷ درصدی از جانب نمایندگان سازمان برنامه و بودجه به میان آمده است. 

 

از سوی دیگر برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان سلامت حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است تا آنان حداقل رضایت شغلی بیشتری در شرایطی داشته باشند که حدود ۲ سال است بی وقفه تلاش می‌نمایند. 

 

حتی اگر یک دلیل لازم باشد تا حکمرانان در رفتار خود در اداره کشور تجدید نظر نمایند وضع فعلی سلامت و درمان دلیلی کافی است، زیرا امنیت و سلامت در ردیف هم و با یک درجه از اهمیت باید در ذهن حکمرانان باشد. در حالی که این رویه علائم به شماره افتادن نفس درمان و سلامت را پی خواهد داشت که خود یک مشکل امنیتی جدی است. 

 

نگارنده نمی‌تواند از تذکر این نکته بگذرد که بنگاه‌های خصوصی سلامت شرایطی به مراتب سخت‌تر و تنگناهای بیشتری دارند، چون بازار آنان رقابتی‌تر و تنگتر است. همچنین از شروع سال نیز اثرات حذف ارز ترجیحی بر آن‌ها آغاز شده است و نه تنها حمایتی دریافت نکرده‌اند بلکه فشارهای غیرقانونی و پیرامونی رسانه‌های رسمی زرد را نیز تحمل نموده و پاسخ داده‌اند.

 

کاش معنای علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد را کسانی می‌فهمیدند!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها