کریمانه رمضان 

مستقل آنلاین، حیدر ضیغمی، مشاور مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران/

برای هر کس که دردمندانه بخواهد و بطلبد، رمضان رهایی‌بخش و هدایتگر است.

کسب فیض از این چشمه‌ی خروشان و متوالی، به سهولت و سادگی میسر نمی‌شود.

در میانه دنیای دلفریب و محشون از امتعه و اشربه، مملو از برکت و ثروت، بتوانی چشم و گوش و زبان و شکم و روح و روان را پاکیزه و مستغنی کنی هنر است، وگرنه در دل کوه و کنج خانه، کناره گرفته از ابنای بشر پاکیزگی چشم و زبان، و روح و روان سهل و آسان است.

رمضان اما این فرصت را به ما عرضه می‌کند که سالی یک ماه را با خود به صلح درونی برسیم. از دنیا ببُریم و چشم بر هر آنچه عزیز و گرانبهاست ببندیم، تا روح‌مان آهسته آهسته به فطرت الهی خویش بازگردد. تعالیم بشری نیز با همین الگو وجود دارد که روح و جسم را هماهنگ ساخته و آرامش می‌آورد؛ همچون یوگا و ریلکسیشن یا تمرین‌های تن‌آرامی.

توسعه‌ی روزافزون این مهارت‌ها و افزایش هزینه این تمرین‌ها نشان می‌دهد بشر بشدت و فوریتاً نیازمند بازگشت به خویش است و برای رسیدن به آرامش حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای و گذراندن هر مقدار زمانی برای درک و دریافت این موهبت الهی است. در حالیکه بشر دربدر مکاتب و فلاسفه تعالیم آرام‌بخشی است، ادیان الهی همگی ایامی خاص برای روزه و صیام پیش‌بینی کرده‌اند.

بقول مولانا:

چند خوردی چرب و شیرین از طعام

امتحان کن چند روزی در صیام

گویا گام اولِ بازگشت، تهی کردن اندرون از طعام است و سپس گام به گام پاکیزگی اندام و قوای درونی و بیرونی و عاقبت دیدن نور معرفت.

راه ادیان راهی کم هزینه‌تر و مُتیقن‌تر برای رسیدن به روانی آرام و پاک است. بلکه میان‌بُری به سوی خویشتن خویش، و تمرین صلح با جهان و با خویشتن.

گرچه روزه‌داری هزینه مالی کمتری دارد اما در میانه کشاکش دنیا و عُقبی، روح و جسم، آنکه تعب را می‌پذیرد و از میانه راه بازنمی‌گردد، در میان خلق خدا زندگی می‌کند و طناب رابطه با پروردگار را حفظ می‌کند، در انتهای راه به عید می‌رسد و عید همان عودت است، بازگشت به خود و خدای خود.

در این زمانه‌ی پرآشوب که از فردای خود بی‌خبریم و بشریت گرفتار رنج ویروسی که حتی معلوم نیست هدیه طبیعت است یا تحفه‌ی شیطنت آمیز قدرت‌ها، بیش از همه‌ی دوران نیازمند بازگشت به خویشتن و صلح درونی هستیم شاید که راهمان روشن شود و قافله بشر به مقصود برسد.

دعا میکنیم رب الرحمان به ما توفقی دهد که در سفره کریمانه رمضان علی‌وار خوشه چین کرمش باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها