بحران‌ها به صف، مسئولان به تماشا

مستقل آنلاین، محسن فیض‌اللهی/

گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که ایران به یکی از کانون‌های گسترش ویروس کرونا تبدیل شده است. در نتیجه ۶ کشور از بین ۷ کشور همسایه، مرزهای خود با ایران را بسته‌اند. ترکیه مرزهای زمینی خود با ایران را بسته و از شامگاه یکشنبه، پروازها از مبدا ایران را لغو کرده است. گرجستان هم پروازهای ایران را لغو کرده و ارمنستان اعلام کرده ارتباط با ایران از طریق گمرک مرزی زمینی که تنها گذرگاه مرزی دو کشور است را تعلیق کرده است. سفارت افغانستان در ایران هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده تا اطلاع ثانوی، دادن خدمات کنسولی رابه حالت تعلیق در آورده است و عراق نیز که پیش از این‌ها مرز خود با ایران را بسته بود. این‌ها در حالی است که موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران به ثبت رسیده است.

از روز شنبه نیز ۱۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران گزارش شده است. براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده تا امروز تائید شده که ۲۶ نفر در قم، ۱۰ نفر در تهران، ۱ نفر در مازندران، ۴ نفر در گیلان و ۲ نفر در استان مرکزی به این ویروس مبتلا شده‌اند. کیانوش جهان‌پور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۳ نفر مبتلای تشخیص داده شده قطعی به بیماری کرونا را در کشور داریم که ۸ تن از آنان جان خود را طی روزهای اخیر از دست داده‌اند.

پای ویروس کرونا به شهرداری هم باز شده. پیروز حناچی شهردار تهران تاکید کرد جواب آزمایش مرتضی رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ که اعلام شده بود مشکوک به کرونا بوده، مثبت است. رحمان‌زاده هفته پیش در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر تهران شرکت کرده بود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که در این جلسه حضور داشت و در کنار شهردار متطقه ۱۳ نشسته بود، مشکوک به کرونا بود که در توئیتی نوشت: پاسخ تست کرونای من، منفی اعلام شد. دیروز و امروز به‌خاطر رعایت دستور‌العمل‌های ایمنی در منزل بودم و فردا (امروز) در شورای شهر حضور پیدا خواهم کرد. او در گفت‌وگو با صدا و سیما درباره قرنطینه تهران هم گفت: تا به‌حال این بحث مطرح نبوده و وزارت بهداشت باید درباره آن نظر دهد. او افزود: از این وزارت‌خانه سوال نکرده‌ام اما اگر به تعداد مبتلایان افزوده شود، احتمالا این کار صورت بگیرد. هرچند مقام‌ها اعلام کرده‌اند که هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که اماکن زیارتی و مذهبی تعطیل شوند، سعید نمکی وزیر بهداشت توصیه کرده که مردم از حضور در زیارتگاه‌ها خودداری کنند. نمکی افزود: "متاسفانه یکی از فوتی‌ها در قم، بازرگانی بوده که طی سفرهایی در همین دوران آلودگی، پروازهای غیر مستقیم به چین داشته است. از روز ۷ بهمن به محض اینکه این خبر جهانی شد، با اصرار بنده و با حمایت عزیزان در دولت و دستور رئیس جمهور، پروازهای مستقیم از چین قطع شد." پیش از این اما ارتباط افرادی که در قم به کرونا مبتلا شده بودند، با چین رد شده بود.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در همین رابطه گفته بود: "تا این ساعت که خدمت شما عرض می‌کنم، اقدامی مبنی‌بر تعلیق پروازها به این مسیر (چین) انجام نشده به‌خاطر اینکه هیچ گزارشی مبنی‌بر مبتلا شدن یا انتشار این ویروس نداشته‌ایم." البته دولت ایران به‌دلیل متوقف نکردن به‌موقع پروازهای ایران - چین، مورد انتقاد قرار گرفته است. از سوی دیگر کمبود ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده از مشکلات این روزهای مردم است. وزیر بهداشت روز یکشنبه وعده داد که ۴ میلیون ماسک رایگان به مردم داده شود.

او گفت وزارت بهداشت سعی می‌کند در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو به مردم ماسک رایگان بدهد اما این وعده هم تاکنون محقق نشده است. وزیر بهداشت در حالی از شفافیت در سیستم اطلاع‌رسانی دولت صحبت کرده که نحوه اطلاع‌رسانی‌اش درباره شیوع ویروس کرونا با انتقادهای بسیاری همراه بوده است. مقام‌های دولتی همچنان به پنهان‌کاری درباره شیوع این ویروس متهم شده‌اند. حتی یک‌نماینده مجلس این وضعیت را به پنهان‌کاری درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی تشبیه کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها