ویژگی‌های شخصیتی که نماد مقاومت شد؛

  درس زندگی از سردار

 

مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، پروین گنجی/

شهید سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، از چهره‌های نام‌آشنای جبهه و جنگ ایران در سالیان اخیر نقش پررنگی در دفاع از مردم بیگناه سوریه در مقابل گروهک تروریستی داعش داشت.

این دلاور مرد در عراق آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی کرد، در فلسطین ۳ جنگ ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه را اداره کرد. در سوریه با آمریکایی‌ها جنگید و گروه‌های تکفیری را شکست داد. در جنگ ۳۳ روزه لبنان کاری کرد که نظامیان اسرائیلی منزوی شدند. سردار سلیمانی نه تنها یک نظامی، بلکه یک سیاستمدار چیره‌دست و در فضای سیاسی منطقه هم تأثیرگذار بود.

پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، این گزاره تقویت شده بود که سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران با نوعی شکست همراه بوده است. از گوشه و کنار نیز انتقادات متحدان سنتی آمریکا در منطقه به گوش می‌رسید که واشنگتن یارای مواجهه سخت را با ایران ندارد. به نظر می‌رسد ترامپ با اقدام ترور سردار سلیمانی و هم رزمانش به دنبال نمایش ابهت ازدست رفته واشنگتن پس از سقوط پهپاد بوده است. این چنین شد که با رفتار ددمنشانه دشمن، سردار سلیمانی تنها قله فتح نشده خود که شهادت بود را نیز فتح نمود.

علاوه بر رشادت‌های دوران جنگ تحمیلی، توفیقات ایشان در شکست و حذف عرصه حکومتی داعش درغرب آسیا، موقعیت فراجناحی و گفتار همدلانه او با عموم گرایش‌های اجتماعی، از دیگر دلایل محبوبیت گسترده وی بود.

به همین جهت با خبر شهادت وی غالب ایرانیان صرف‌نظر از قومیت، جنسیت، مذهب و دیگر تفاوت‌ها؛ احساس می‌کنند که غرور ملی آن‌ها خدشه‌دار شده است. ایرانیان از دیرباز برای قهرمانان ایثارگرشان احترام فوق‌العاده‌ای قائل بوده‌اند و خون آن‌ها همواره جوششی در میان‌شان داشته که به احیای هویت ملی و مذهبی جامعه ایران و تقویت نیروی ملی برای حرکت به جلو، منجر شده است.

همه جریانات داخلی آمریکا اتفاق نظر داشتند که باید ایران را شکست بدهند اما در بین مسئولان آمریکایی، جان بولتون که فرد صریح تری است، عبارتی را گفت که حرف دل همه آن‌ها بود.

او گفت: "امیدوارم ترور ژنرال سلیمانی، سرآغاز تغییر در نظام ایران باشد"، یعنی آن‌ها پس از ترور سردار سلیمانی به سرنگونی جمهوری اسلامی می‌اندیشند که معلوم می‌شود هنوز هم در توهم به سر می‌برند.

این در حالی است که ظرفیت‌های جمهوری اسلامی نه در یک منطقه، نه در یک فرد و نه در یک حوزه متمرکز نیست. این اقدام آمریکا که در کشوری دیگر مقام ارشد کشور ثالثی را ترور کند، نشان از بی‌درایتی و ضعف دیپلماسی است.

سردار سلیمانی شبیه عقیده‌اش زندگی کرد و مردم تعارضی بین گفته‌ها و عملکرد او ندیدند. او گفته بود امیدوار است تا پایان عمرش یک سرباز باقی بماند و الان هم وصیت نمود برروی قبرش بنویسند سرباز قاسم سلیمانی. او گفته من سرباز ولایت و نظام جمهوری اسلامی و مردم شجاعی هستم که برای آن‌ها بیش از جان خودم ارزش قائلم.

 ویژگی‌های شخصیتی مانند صداقت، سلامت و نترس بودن حاج قاسم سلیمانی او را به نماد بین‌المللی مقاومت و چهره مبارزه با تروریسم تبدیل کرد. شهادت فرمانده سپاه قدس ایران علاوه بر مشکلاتی که برای آمریکا و متحدانش ایجاد خواهد کرد، باعث همدلی و اتحاد مردم ایران و ملت آزاده در منطقه و رونق بیشتر مقاومت خواهد بود.

این فضا باعث می‌شود که آمریکا منطقه را بسیار ملتهب علیه خود ببیند و به همین دلیل به انحراف ماجرا روی آورد. متهم جلوه دادن کشورهایی که ایران با آن‌ها درخصوص مبارزه با تروریسم همکاری دارد مانند عراق، سوریه و لبنان یکی از خطراتی است که باید با اطلاع رسانی به موقع برای مردم شفاف سازی شود تا نقشه دشمن نقش برآب شود.

سردار با مردمی بودن، فراجناحی بودن، مقدس شمردن مسئولیت به مسئولین نشان داد چگونه می‌شود برای مردم محبوب بود و محبوب ماند. بدون شک از برکات این شهادت مظلومانه اتحاد و همبستگی است که از احساس مسئولیت ناشی خواهد شد و امنیت بهترین پیامد آن، همان چیزی که از اهداف حاج قاسم سلیمانی بود. امید که همگان رهرو شایسته‌اش باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها