علی نظری- سردبیر روزنامه مستقل

هنوز به چمران بدهکار هستیم

مستقل آنلاین/ ۳۱خرداد در دشت دهلاویه و در گرما گرم جنگ ایران و عراق پرونده ۳۹ ساله زندگی بزرگمردی بسته شد.

مشاهده کلیپ جدید ویژه سالگرد شهادت دکتر  مصطفی چمران بار دیگر مرا به تفکری عمیق فرو برد.

جناب آقای مهندس هاشم صباغیان یار و همرزم دوران دانشجویی چمران در این کلیپ دردمندانه از مظلومیت مجاهد بزرگ حماسه دفاع مقدس سخن گفته است.

درباره مصطفی چمران این هنرمند بزرگ مدرسه ایثار و شهادت بسیار شنیده بودم.

نکته‌ای که مهندس صباغیان آنرا بازگو کرد این بود که چمران بعنوان فرمانده جنگ‌های نامنظم حتی در آن روزهای به یادماندنی که در جبهه‌های جنوب و غرب، رزمندگان ما نسبت به مصطفی چمران عشق می‌ورزیدند اما افرادی خاص در دستگاه فرماندهی جنگ، چمران را غریبه‌ای غیر قابل اعتماد می‌دانستند.

هرچند که همان وقت کشور و مردم نیاز به تخصص فرماندهی چمران در سامان دادن به نیروهای جنگنده غیر کلاسیک داشتند اما گروهی چمران را غریبه ای در تیم خودی می پنداشتند!

صباغیان افشاگر این راز است که ۲ نفر همیشه به شکل نامحسوسی چمران را زیر نظر داشته‌اند که مبادا خیانت کند و به دشمن کمک نماید!؟

مرحوم دکتر یزدی که که در مجلس اول به همراه چمران و صباغیان نماینده مردم تهران در خاطراتی که از چمران برایم نقل می‌کرد، چنین گفت: در آخرین سفر چمران به تهران در اردیبهشت ۶۰ در ساختمان مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای به اتفاق جمعی از دوستان همسو مانند مهندس بازرگان، مهندس صباغیان داشتیم.

مرحوم چمران گزارشی از وضعیت جبهه‌های جنگ را ارائه کرد و  در حاشیه این جلسه با آزردگی خاطر عنوان کرد با اینکه فرمانده جنگهای نامنظم هستم اما مقامات عالی استانداری خوزستان به من اعتمادی ندارند و توسط آنهانامحسوس کنترل می‌شوم.

بلی با حسرت باید گفت انسانهای پاکباخته ای چون چمران ها و بازرگان ها نماد شرافت و وطن دوستی بوده اند و  به بزرگانی چون چمران بدهکار هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها