جنگ رسانه‌ای، فلسطین و مردم بی‌پناه

جنگ رسانه‌ای، فلسطین و مردم بی‌پناه

قدیر گلکاریان

استاد دانشگاه 

 

غزه بیش از دو هفته است که زیر ظلم بی‌نهایت و غیر قابل درک ناله می‌کند ولی متأسفانه صدای آن‌ها به دلیل حاکمیت دنیای رسانه‌ای که دست قدرت‌های بزرگ است، به جایی نمی‌رسد. به طوری که با بمباران غیر قابل تصور به بیمارستان المعمدانی و یا الاهلی غزه که بیمارستانی مستقل است و با کمک اتحادیه اروپا اداره می‌شود، مورد بمباران بی‌رحمانه رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی قرار گرفت. بیش از هزار نفر در این بیمارستان جان خود را از دست دادند و در کنار سایر کشته شدگان مظلوم اعم از زن و کودک و پیر و جوان، تعداد کشته شدگان فلسطینی به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسیده است. مدارک و شواهد از شاهدان میدانی نشان می‌دهد که بمباران بیمارستان از سوی اسرائیلِ جانی با استفاده از موشک‌های مایک-84 بوده است که نزدیک زمین منفجر شده و تبدیل به چندین بمب می‌شود و میزان خسارت و حوزه تخریبی‌اش گسترده‌تر است ولی گودالی در زمین ایجاد نمی‌کند. آیا حماس مگر چنین بمبی با چنین کارکردی دارد؟

بدیهی است که اسرائیل به دلیل این جنایت مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد که برای نمونه وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا با اشاره به مستندات مدعی شده است که باید روابط دیپلماتیک کشورش با اسرائیل قطع و سیاست مداران آن تحریم شوند. به دنبال این، نماینده کشور ایرلند در پارلمان اروپا نیز چنین عصبانیت و خشمی را علیه اسرائیل غاصب مطرح کرده است. جوزف بورِل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تحقیق کارشناسی بی‌طرفانه و مجازات عاملان را خواستار شده است.

اما چون جنایتکار اسرائیل است و سلاح بکار برده شده آمریکایی است، لذا جو بایدن سریع خود را به تل آویو می‌رساند و مدعی می‌شود که "به نظر می‌رسد دلایلی بر وقوع جرم از سوی اسرائیل وجود ندارد." یعنی هنوز به قطعیت نمی‌تواند چیزی را بیان کند و برای اینکه جنگ رسانه‌ای آغاز شود تا اسرائیل را بری از هر اتهامی سازند، چنین پیش درآمدی را در شبکه‌های خبری زمینه سازی می‌کند.

یقیناً تبلیغات سوء و فرافکنی از سوی اسرائیل ادامه خواهد یافت که آغاز هم شده است. به طوری که مدعی هستند خود فلسطینی‌ها این کار را کرده‌اند و صد تأسف که برخی هموطنان هم در فضای مجازی آن را شبیه به ماجرای سینما رکس آبادان می‌سازند.

بی‌تردید در روزهای آینده ایران را متهم خواهند کرد که دانش فنی لازم را به مقاومت فلسطینی نداده و موشک‌های ساخته شده توسط آن‌ها ساقط شده‌اند. یا اینکه سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین بسیار کارآمد بوده و مسیر موشک‌های حماس را منحرف کرده و به بیمارستان اصابت کرده است و ذهن سازی‌هایی شبیه این!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها