بمناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی بجای "تحدید"، "تهدید" شده است

روابط عمومی بجای "تحدید"، "تهدید" شده است

حسن ولی‌زاده 

مدیر روابط عمومی شرکت تجلی

همانگونه که نیک می‌دانیم "تحدید" یعنی احاطه و محصور کردن مکانی که ورود به آن نیاز به کسب اجازه دارد و هر کسی نمی‌تواند در آن مکان اختصاصی در رفت‌و‌آمدباشد. معنی تهدید هم که بر همگان روشن است.

حال بیائیم این موضوع را به سازمان‌ها ربط بدهیم.

هیچ بنگاه اقتصادی یا سازمانی را نمی‌توانید پیدا کنید که مدیر مالی آن تخصص کامپیوتر داشته باشد. یا بلعکس مدیر واحد فن آوری و اطلاعات با تخصص ادبیات فرانسه به کار گمارده شده باشد. 

چرا که تمامی واحدها از قبل تحدید شده‌اند و برای هریک افراد متخصص در نظر گرفته شده یعنی برای هر مدیریت یک دورنمای کلی ترسیم شده است.

متاسفانه در سطح کلانِ سازمان و در ارتباط با روابط عمومی ما دچار یک نزدیک بینی مدیریتی شدیم و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم این رویه را تغییر بدهیم. تا زمانیکه به روابط عمومی بدین شکل بنگریم باید منتظر مرگ تدریجی آن باشیم. روابط عمومی در دنیای نوین در حال تکوین و تحول شگرف است و بعنوان یک تقویمِ از قبل طراحی شده بحساب نمی‌آید. اگر تغییر در دیدگاه و عملکرد سازمانی ایجاد نشود باید در آینده رخت عزای این حوزه را بر تن کنیم.

مگر می‌شود صرفا به این دلیل که یک فرد مدت زیادی در سازمان بوده و سابقه خوبی در ارتباط با افراد دیگر داشته و یا بدلیل آنکه به یکی دوتا از تکنیک‌ها و ابزار موجود در این مدیریت آشنایی نسبی دارد بعنوان مدیریت یکی از تخصصی‌ترین واحدهای سازمانی قرارداد.

این موضوع مثل آن می‌ماند که فردی که بدلیل نوع فعالیتش کثیرالمسافره بوده را بدلیل تجربه سفرهای زیاد بعنوان خلبان انتخاب کنیم. یا کسی‌که زیاد دچار بیماری شده و تجربه بیماری‌های مختلف را داشته بعنوان مدیر بهداشت و درمان معرفی کنیم.

روابط عمومی نوین اعجاز نمی‌کند ولی به جرأت باید گفت که می‌تواند به بهترین شکل ممکن در برنامه‌ها، سیاست‌ها و استراتژی سازمانی نقش آفرینی کند، بشرط آنکه در متن سازمان باشد نه در حاشیه.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها