آقای رئیس جمهور! حوزه دارو بحرانی است، چرا ساکتید؟

آقای رئیس جمهور! حوزه دارو بحرانی است، چرا ساکتید؟

احمد قویدل

فعال مدنی 

از زمان تصویب بودجه در مجلس مسئولین مرتبط حوزه دارو از وقوع بحران جدی در این حوزه خبر می‌دادند. این اخبار انعکاسی از عدم امنیت در یکی از حوزه‌های حساس کشور است که می‌تواند سلامت و جان ایرانیان و به خصوص بیماران خاص و دیر درمان را در صورت وقوع به مخاطره بیاندازد. 

با توجه به انعکاس صریح مشکلات این حوزه از طرف رئیس کمیسیون و بهداشت و درمان مجلس به رئیس جمهور طی ملاقاتی که در سایه تئوری "هماهنگی قوا" به جای "تفکیک قوا" تحقق یافت، دیگر می‌توانیم اطمینان داشته باشیم، رئیس جمهور از این بحران جاری و بحران‌های سخت‌تر در آینده نزدیک مطلع است.

 متاسفانه دکتر شهریاری گزارشی از نتیجه این ملاقات منتشر نکردند و صرفا به انتشار خبر ملاقات اکتفا کردند‌. با توجه به عدم اطلاع از نتیجه ملاقات ایشان با رئیس جمهور به یادآوری جمله‌ای از رئیس کمیسیون بهداشت فارغ از وظایف نظارتی مجلس اکتفا می‌کنیم‌. دکتر شهریاری گفته بودند: "نگید نگفتیم." با اندک اطلاع از وظایف نظارتی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس چنین موضعی، یک موضع انفعالی واز سر استیصال رئیس یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس است. در غیر این صورت باید شاهد فراخوانی وزیر بهداشت به مجلس می‌بودیم. اگر به این موضوع اظهارات صریح رئیس سازمان غذا و دارو در ناکافی بودن بودجه این سازمان و تصریح اینکه این بودجه فقط برای ۴ الی ۵ ماه کافی است، بیفزاییم، این حق را داریم که از بالاترین مقام اجرایی کشور سوال کنیم چرا در رابطه با این موضوع مهم سکوت نموده‌اند و عملا چرا تصمیم دولت را برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن بحران در حوزه دارو را اعلام نمی‌نمایند؟ 

آقای رئیس جمهور!

تردید ندارم که شما به خوبی از گرانی دارو و اقلام تجهیزات پزشکی اطلاع دارید. سهم بهداشت و درمان در سبد خانوار مردم ایران افزایش سرسام‌آوری داشته است. بازنشستگان با حقوق‌های حداقلی که عمدتا از بیماری‌های دوره سالمندی در رنج بوده و به صورت دائمی به داروهای مختلف نیازمند هستند از گرانی این داروها به ستوه آمده‌اند. کارگران نیز با افزایش حداقلی ۲۷ درصدی که هیچ ارتباط منطقی با تورم لجام‌گسیخته ندارد، از هزینه‌های گزاف بهداشت‌ودرمان در رنج هستند. اگر به این شرایط در دسترس نبودن داروها اضافه شود نتیجه‌ای جز درد و رنج بیماری نصیب مردم نخواهد شد. وزیر بهداشت دولت شما به صراحت از کمبود ۲۶ هزار میلیارد تومانی بودجه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به رسانه‌های گروهی خبر داده‌اند. 

آقای رئیس جمهور!

تاخیر حتی یک روز مسئولین تامین دارو در کشور، در تامین ارز مورد نیاز، موجب به خطر افتادن سلامتی مردم است. در حوزه بیماران خاص و دیر درمان این عوارض بسیار جدی است. برای نمونه بیماران هموفیلی ماه‌ها است که رنج و درد را تحمل کنند و متاسفانه هر روز که می‌گذرد، خطر معلولیت‌های بی‌بازگشت این بیماران را تهدید می‌نماید. 

آقای رئیس جمهور یکی از بزرگترین توصیه‌های رهبری به مسئولین اجرایی کشور این بوده است که "بیماران نباید رنجی به جز رنج بیماری داشته باشند" انصافا دولت شما چقدر به این سفارش وفادار بوده است؟ حال که همه چیز را می‌دانید چه اقدامی برای رفع مشکلات مردم در این حوزه انجام داده‌اید. اطلاعات وجود بحران در این حوزه را کارگزاران دولت و نمایندگان مجلس اطلاع‌رسانی نموده‌اند. در شرایطی که منابعِ اطلاع، در بدنه دولت هستند، اقدام عاجل مطالبه برحق مردم است. حق برخورداری مردم از سلامت از اصول مهم قانون اساسی و از جمله وظایف حاکمیتی است. هر روز برای رفع این بحران و اختصاص بودجه کافی به سازمان غذا و دارو دیرتر می‌شود. تامین دارو به خصوص داروهای تخصصی و خاص نیازمند اعلام سفارش به شرکت‌های سازنده و زمان‌بر است! این فاصله‌ها هرچه طولانی‌تر شود، سهم بیماران جز درد و رنج و به مخاطره افتادن جان آن‌ها نیست.

موضوع دیگر قابل توجه شما که نیازمند پیگیری فوری است، کمک به پرداخت مطالبات مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر است. این فرآیند اگر معیوب باشد که هست، قدرت خرید این مراکز را به شدت تهدید و یا اساسا آن‌ها را ناتوان می‌نماید. از یک سو مراکز درمانی و داروخانه‌ها مطالبات معوق چندین ماهه از سازمان‌های بیمه‌گر دارند که این مطالبات در سایه تورم چون به موقع پرداخت نمی‌شود ارزش واقعی خود را برای خریدهای بعدی از دست می‌دهد و از سوی دیگر سازمان‌های بیمه‌گر که متاسفانه اساسا دولتی هستند مطالبات میلیاردی از دولت دارند. مخاطره این فرآیند معیوب کمتر از عدم دسترسی مستمر مردم به دارو تجهیزات پزشکی نیست. در لحظاتی که این سطور نوشته می‌شود اخبار موثقی از مراکز دانشگاهی و بخش خصوصی وجود دارد که علیرغم در دسترس بودن برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی عرضه آن به مردم توسط این مراکز با دشواری‌های جدی مواجه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها