در خصوص دستمزد ۱۴۰۲

در خصوص دستمزد ۱۴۰۲

احسان دری
روزنامه‌نگار

رسم بر این بوده که هر ساله نیمه دوم اسفندماه جلسه شورای عالی کار برای تصویب دستمزد جدید کارگران برگزار می‌شود و نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت طی چندین جلسه فشرده مزد را تعیین می‌کنند.
اخیرا خبری به نقل از وزیر کار منتشر شد که بزودی اولین جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. وزیر کار ابراز امیدواری کرد که آن چیزی که حق و عدالت باشد به تصویب برسد.
با توجه به نوسانات اخیر بازار خصوصا در بحث نرخ ارز و آثار آن بر اقتصاد و معیشت جامعه که می‌توان گفت اکثریت جامعه ایران جزء طبقه کارگری بوده، بهتر است جلسات تعیین مزد مثل روال سال قبل در اسفندماه برگزار شود منتهی نه در روزهای آخر مانده به عید و بصورت عجله‌ای.
اما در خصوص وضعیت اسفناک معیشت کارگران دیگر همه می‌دانند این قشر طی سالیان طولانی خصوصا در دهه نود شمسی که کشور وارد یک دوره تازه از تحریم و نوسانات اقتصادی شده، چه آسیب‌هایی دیده و روز به روز بر فقر و گرفتاری جامعه کارگری کشور افزوده شده است و این قشر صرفا و تنها با زحمات فراوانی زنده مانده‌اند و زندگی نمی‌کنند.
بارها گفته‌ایم دستمزد کارگران مانند تکه یخی بوده و تورم چون کوره سوزانی، هر زمان که دستمزدی برای کارگران تعیین می‌شود تورم موجود و تلاطم بازار به سرعت تاثیر منفی خود را بر آن می‌گذارد و عملا دستمزد جدید تاثیر مثبتی بر زندگی کارگران نداشته است. دولت وقتی می‌تواند گامی برای بهبود معیشت کارگران بردارد که ابتدا تورم را کنترل و در بازار ثبات پایدار ایجاد کند در غیر اینصورت هر میزان درصدی روی دستمزد برود بی‌خاصیت است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها