چرا توقیف؟

چرا توقیف؟

امیررضا اعتمادی 

فعال اقتصادی

 

این روزها و در پی هجوم خبرهای سیاسی و در شرایطی که پوشش اخبار از داخل به خارج کشور حائز اهمیت است ناگهان خبر توقیف یک روزنامه سراسری به گوش رسید. توقیف یک نشریه که باید به عنوان آخرین مرحله تنبیه و مجازات قرار بگیرد متاسفانه در مورد روزنامه جهان صنعت هم گام اول بوده است.

ما بیهوده امیدوار بودیم در وضعیت فعلی کشور توجه بیشتری به رسانه‌ها و مدارا با آن‌ها مبذول شود و با تذکر و جریمه و توقیف موقت، مجازات یک نشریه را محدود به مدیرمسئول و نویسنده نمایند نه کل پرسنل و دستمزدبگیران روزنامه. 

 

همچنین نباید نادیده بگیریم که قوه محترم قضائیه در راستای بخشش بازداشت شدگان و تشویق به آرام کردن فضا، بسیاری از زندانیان را که مطمئنا از طرفداران تیم ملی فوتبال‌مان در جام جهانی هستند، آزاد کردند و به آغوش خانواده‌ها بازگرداندند.

از این سو پیشنهاد می‌کنیم قوه قضائیه جهت تمرکز رسانه‌ای بیشتر بر روی فضای جام جهانی فوتبال و باتوجه به حضور تیم ملی کشورمان، تا موعد دادگاه اجازه فعالیت به روزنامه مردمی جهان صنعت داده شود، تا این روزنامه بتواند مجدداً در جبهه رسانه فعالیت داشته باشد.

 

روزنامه‌های بخش خصوصی همچون جهان صنعت، همیشه زبان گویای بخش‌های اقتصادی فعال بوده‌ و با تحلیل‌های درست اقتصادی نشان داده‌ که همیشه حامی پیشرفت بخش صنعتی و تولیدی کشور می‌باشد. حال که جهان صنعت با انجام وظیفه رسانه‌ای خود و انتشار تحلیل‌ افراد صاحب سخن، و البته اهمال قابل چشم‌پوشی از جانب نویسنده میهمان و نه مدیریت روزنامه، توسط مراجع قضایی توقیف شده بنده به عنوان یک فعال اقتصادی از مراجع قضایی درخواست رفع توقیف این روزنامه را خواستار هستم.

 

در وضعیت فعلی فضای تولید، صنعت و تجارت کشور نیاز جدی به توجه و اصلاح عملکردی دارد، باید بگذاریم رسانه‌هایی که ماهیتشان بررسی عملکرد و ارائه راهکارهای اقتصادی است به کار خود ادامه دهند و صدای تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالین بخش خصوصی باشند.

 

همچنین باید گفت که سیاست‌گذاران اقتصادی دنیا به شدت درحال تغییر و حرکت در مسیر جدیدی هستند، این نکته مهمی است که باید بدانیم زیرساخت‌های اقتصادی جهان از فضای سنتی خود پوست‌اندازی کرده و رو به تحولات تکنولوژیک در حال حرکت است. (هر تصمیم و هر سیاستگذاری اشتباه می‌تواند مارا از مسیر توسعه به عقب بیاندازد).

اکنون اگر نتوانیم با تحلیل‌ها و عملکرد رسانه‌ای درست خود را با تحولات جهان اقتصاد، همسو کنیم مطمئنا از مسیر توسعه عقب می‌مانیم.

از سوی دیگر باید گفت رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی و بستر آگاهی‌بخشی و زمینه‌ساز روشنگری در جامعه هستند، به همین لحاظ ناچار مسئولان قوای مختلف کشور باید به عرصه مطبوعات و رسانه‌ها بعنوان نایب افکار عمومی نگاه کنند.

هیئت محترم نظارت‌ بر مطبوعات شایسته است که در این برهه خاص از اعتراضات، بمنظور حفظ آرامش در جامعه همراهی بیشتری با مطبوعات منتقد و دلسوز در داخل کشور داشته باشد.

از این رو بعنوان‌ کسی که دل در گروی سربلندی این مملکت دارم امیدوارم که بزودی روزنامه جهان صنعت را در جمع روزنامه‌های منتشره کشور ببینیم.

با تاکید بر این جمله یاداشت را به پایان می‌برم؛ مرجعیت رسانه‌های داخلی موجب می‌شود که رسانه معاند در تهیه خوراک تبلیغاتی جامعه کم بیاورد. چنانچه حاکمیت بجای توقیف روزنامه، نویسنده را ملزم به ارائه اسناد و شواهد می‌کرد، حقیقتا تبلیغات مسموم رسانه‌های عامل بیگانه، خنثی می‌شد و به اصطلاح توپ در زمین مدعیان بود. 

بالاخره اینکه باید به این جمع بندی برسیم که نهاد پر قدرت مطبوعات باید در درون کشور جدی گرفته شود تا گامی بلند در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی کشور برداشته شود. منافع ملی ما ایجاب می‌کند که در دوران انفجار اطلاعات، توانمندسازی مطبوعات از سوی نظام را شاهد باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها