شرافت رسانه‌ای کجاست؟

شرافت رسانه‌ای کجاست؟

مصطفی ایزدی

روزنامه‌نگار و پژوهشگر دینی

شرافت رسانه‌ای شامل صداقت در انتقال پیام، بیطرفی در طرح نظرات سیاسیون، حفظ منزلت مقامات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، وفای به عهد و بالاخره اعتنا به افکار عمومی می‌باشد، که بالجمله در رسانه ملی بسیار کم است.

نمونه‌های فراوان از فقدان شرافت رسانه‌ای وجود دارد، اما اگر مناظره دیشب (۲۹ شهریور ۱۴۰۱) غلامحسین کرباسچی و عبدالله گنجی را در شبکه ۶ دیده باشید، این اعتنا به افکار عمومی و بیطرفی در موضع‌گیری سیاسی و صداقت در انتقال پیام و وفای به عهد در تهیه برنامه مشاهده نمی‌شد.

دو نفر دارند با هم با آرامش نظرات خودشان را در مورد ضرورت برخورد یا عدم برخورد با بدحجابی، با متانت می‌دهند و نظرات یکدیگر را نقد می‌کنند، ناگهان صدای یک دانشگاهی تندرو مخالف کرباسچی وارد صحنه می‌شود تا هم کرباسچی را تخریب کند و هم تعادل گفتگو را به هم بریزد. کرباسچی از ورود این شخص به وسط برنامه تعجب کرد، چون عوامل دعوت کننده کرباسچی برای مناظره، به وی نگفته بودند که فلانی هم در این گفتگو به صورت آنلاین حضور دارد. یعنی رسانه ملی در اینجا بدعهدی کرده تا توازن صحنه مناظره را به نفع دیدگاه‌های افراطی مدیران تلویزیون تغییر دهند. آن شخص تندرو هم یا کرباسچی را به محاکمه مجدد تهدید می‌کرد، یا عملکرد ۳۰ سال پیش او در شهرداری تهران را به رخ وی می‌کشید که هیچ ربطی به موضوع گفتگوی دیشب نداشت. بگذریم از این که یک مجری عجول هم صحنه گردان بود که مرتب به دنبال مچ‌گیری از میهمان مخالف نظر خودش بود. 

آیا این انتطار از صدا و سیما بیجاست که به شرافت رسانه‌ای پای‌بند باشد؟


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها