«نقد حال» سیاستمداران

«نقد حال» سیاستمداران

شهسوار صادقی

روزنامه‌نگار 

 

در شماره پیش از مرگ دلخراش ژینا (مهسا) امینی به عنوان تروما یا ضربه سنگین بر وجدان جمعی و افکار عمومی ایران یاد کردم و اینک مایلم به عکس‌العمل سیاستمداران در قبال این حادثه غم‌انگیز اشاره کنم. تا اینجا کار اکثر سیاستمداران شناخته شده، در راس آنان از سیدمحمد خاتمی، سید حسن خمینی، علی مطهری، عبدالله نوری، اسحاق جهانگیری، حجتی کرمانی، عباس عبدی، احمد زیدآبادی و ... در تقبیح این رویداد سخن گفته آمد و با خانواده ژینا اظهار همدلی و همدردی کرده‌اند و اما در این سیدحسین مرعشی دبیرکل کارگزاران سازندگی با انتشار یادداشتی در کانال شخصی، مسئولیت نظام اسلامی، دولت و قوه قضاییه و نیروی انتظامی را در قبال این رخداد بدرستی تبیین و نکات مهمی را یادآوری کرده است، از جمله در مورد سیاستمداران می‌نویسد:

«آزمون دیگر متوجه سیاستمداران است؛ آیا دلبندی و پایبندی سیاستمداران به نظام جمهوری اسلامی و به اسلام، پایبندی صوری و براساس منافع است یا پایبندی به حق و عدالت است. از نظر ما سیاستمدارانی که از حق دفاع نکنند، سیاستمدارانی که از عدالت حمایت نکنند، هرچند حامی جمهوری اسلامی باشند، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و چه میانه، پایبندی مخدوشی به اسلامی و حق و عدالت دارند.» در مقابل این موضع‌گیری صریح و بدون قید و شرط جناب مرعشی که اصالت را به عدالت داده و نه نظامات سیاسی و اجرایی، موضع‌گیری همراه با اما و اگر عطاالله مهاجرانی سیاستمدار خارج نشین قابل تامل است که به صورت ظریف و رسم مألوف طرف مقابل نامبردگان بالا ایستاده و حین مصاحبه با بنگاه خبر پراکنی بی بی سی گفته است:

"نمی‌توان این حادثه را وسیله‌ای برای تسویه حساب با پلیس که یکی از ارکان حفظ امنیت اجتماعی است قرار داد. خطا و حتی جنایت، به معنی قتل عمد، نمی‌تواند بهانه ملکوک کردن پلیس به شکل کلی شود.» 

جناب مهاجرانی همچنین در مقام مقایسه بر آمده می‌گوید از آغاز سال ٢٠٢٢ تاکنون پلیس آمریکا ٨٢٨ نفر را کشته است. ٢٨ درصد کشته شدگان سیاه است. 

 به نظرم در اینکه باید شأن و منزلت اجتماعی و اقتدار نیروی انتظامی پلیس حفظ شود هیچ مخالفتی نیست اما حفظ این مولفه بیش از هرچیز در دست خود نیرو است بنابراین حق این بود که ایشان خطاب به پلیس می‌گفت: بگونه‌ای عمل کنید که اعتبار شما به عنوان عامل اقتدار ملی آسیب نبیند و اگر خطایی صورت گرفت برای ترمیم وجدان جمعی عذرخواهی کنید. 

و اما مقایسه‌ای که در مورد برخورد پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان می‌کند به گمانم مغلطه از نوع «تو هم چنینی است" زیرا می‌خواهیم خطای خود را با به رخ کشیدن خطای یک کشور دیگر توجیه کنیم و اگر این کار رواست چرا خودمان را با سوئد و سوئیس مقایسه نکنیم که در این موارد با ما و آمریکا فاصله دارند.

 در پایان اشاره‌ای بکنیم به واژه «نقد حال» که بر پیشانی یادداشت نشسته و این نقشی که از قلم جناب مهاجرانی که در ذهن من نقش بسته است؛

ایشان در دهه شصت ستون ثابتی در سمت راست صفحه دوم روزنامه اطلاعات داشت به عنوان «نقد حال» و اگر کسی حوصله داشته باشد می‌تواند بر اساس همان یادداشت‌ها در گذر زمان و سیر تحول فکری ایشان را ترسیم کند که چگونه از ذوب در رئیس جمهور وقت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ذوب در همه ارکان نظام رسیده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها