استاندارد دوگانه برای «دریا دوگین»

استاندارد دوگانه برای «دریا دوگین»

حبیب رمضانخانی

فعال حوزه رسانه 

 

در پی بمب‌گذاری دو روز گذشته در روسیه که منجر به کشته شدن دختر الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز و مشاور پوتین شد، یک روحانی، جواد جلالی، با توئیتی، اینگونه ایشان را مورد دلداری قرار داده است: «مرد بزرگ غصه نخور، دخترت رو در راه جبهه حق از دست دادی! اِن شالله با شهدا محشور بشه!»

 

 در گذشته نیز برای امثال جرج فلوید این ادبیات و غریب‌نوازی از سوی عزیزان ارزشی انجام و حتی پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام او در بین نمایندگان به سبک خالد اسلامبولی مطرح شد! اینکه فردی چون جرج فلوید با آن سابقه خاک بر سری اخلاقی! و آقای دوگین با تفکر اوراسیاگرایی که از مشوقان اصلی پوتین در حمله به اوکراین است، اینگونه نزد آقایانی که بر ارزش‌های دینی مثل حجاب تاکید دارند، قابل تامل و تعجب است!

 

قابل تامل‌تر اینکه، همین تفکر و همین چهره‌ها همواره سعی کرده‌اند در این چهار دهه، با نگاه سیاه و سفید، بسیاری از افراد را صرفا به خاطر یک اشتباه یا نقد ساختار، طرد کرده و با انواع محدودیت و تهدیدها بنوازند! حال چگونه است که در نگاه به این افراد خارجی، خاکستری دیده و از بسیاری از بی اخلاقی و رفتارهای غیرانسانی و دینی آن‌ها، به صرف داشتن هدف مشترک در تقابل با غرب، گذشته و اینگونه آن‌ها را قدر داده و آرزوی محشور شدن با بزرگان دین و رجوع هنگامه ظهور نوید می‌دهند، تناقضی به پهنای گیتی در خود دارد که بسیاری را به تفکر و تأمل وامی‌دارد!

 

البته این تبعیض صرفا در نگاه به خارجی‌ها نیست و در ابعاد داخلی هم بسیار از این موارد برای تاکید داریم! مثلا؛ سال‌هاست که خیابان و اماکن بی‌شماری به نام دو شخصیت دینی؛ شیخ فضل‌الله نوری و آیت‌الله کاشانی، در کشور نامگذاری شده است. این دو به دلیل مرجعیت فکری ساختار و برخی نهادهای امروزی، و تقابل با تفکر غربی، بسیار مورد توجه و محبوب حاکمیت هستند. جالب اینکه هر دو از طرفداران راستین نظام پادشاهی بودند!

 

مثلا آیت الله کاشانی در مصاحبه با روزنامه کیهان چند روز پس از کودتای ۲۸ مرداد و همزمان در جواب سوال خبرنگار اخبار الیوم مبنی بر اینکه به ‌نظر شما بزرگ‌ترین اشتباه مصدق کدام است، گفت: «پایمال کردن قانون اساسی و و عدم اطاعت از اوامر شاه» او هم‌چنین اشتباه بزرگ مصدق را تلاش برای برقراری جمهوریت شمرد و گفت: «مصدق برای برقراری جمهوریت می‌کوشید. او شاه را مجبور کرد ایران را ترک کند؛ اما شاه با عزت و محبوبیت چند روز بعد برگشت. ملت شاه را دوست دارد. منبع: کیهان، ۲۳ شهریور ۱۳۳۲ مجموعه‌ای از مکتوبات وسخنرانی‌های آیت‌الله کاشانی، ج۳، ص ۱۱۲»

 

یا در مورد شیخ فضل الله نوری، طبق اطلاعات و مدارک تاریخی که برای همه محل استناد است، او با چرخش در مواضع خود، به صف مخالفان مشروطه پیوست و یکی از حامیان اصلی بازگشت استبداد محمدعلی شاه و دوران مصیب بار استبداد صغیر بود و نهایت جانش را به این جرم از دست داد...

 

حال ممکن است توجیه شود این مربوط به گذشته و اقتضای آنزمان بوده! ولی چگونه است که بسیاری از هنرمندان و کارآفرینان و مشاهیر شاغل در رژیم گذشته، صرفا به دلیل ایفای نقش ‌و‌ مسئولیت تا آخر عمر آواره و با ممنوعیت کار و‌ حرفه خود مواجه شده و حتی فرزندان افرادی که در زمان گذشته به فلان گروه وابستگی داشتند همچنان از عضویت و استخدام در نهادهای دولتی و تصاحب مشاغل دم دستی محروم هستند؟

 

می‌توان تناقضات بسیاری را در ساختار حاکمیت برشمرد. دوگانگی‌هایی که برای مردم گاهی گیج کننده و آزاردهنده هستند و نشان از دوگانگی یا استفاده ابزاری دارند! بدون شک اگر این تناقضات در کشورهای دیگر رخ دهد، به دلیل اولویت و محور بودن منافع مردم و کشور در آن‌ها، می‌توان توضیح و توجیه منطقی کرد. مثل سیاست‌های اردوغان در مواجهه با کشورهای دیگر و چرخش‌های مرتب در سیاست خارجی ترکیه! 

 

ولی در کشوری که مبنای آن در مواجهه با بزرگترین اهداف و چالش‌های آن، مخصوصا در تعاملات جهانی، اهداف ایدئولوژیک، محور و اصل بوده و گاهی منافع آنی مردم به پای آن قربانی شده، این تناقض و استانداردهای دوگانه در برخورد و عمل، محل انتقاد و بحث است. مثل مواجهه با غرب و آمریکا که از شعار و هدف استکبارستیزی لحظه‌ای عدول نکرده و به آن پایبند هستیم، ولی از آنسو در حکومتی اسلامی، کشورهای نزدیک و به قول خودمان دوست ایران، همگی از کره شمالی و چین تا روسیه و کوبا، در گذشته یا امروز ، هیچ میانه‌ای با دین و مسلمانانی نداشته و طبق تعریف و معیار آقایان بر مدار کفر و کافری هستند!

 

نتیجه؛ در این ساختار همه چیز به پای ارزش و هدفی به نام «تقابل با غرب» قربانی شده و هر چیزی که در جهت این هدف باشد، حتی در مخالفت با کلیه ارزش‌ها و مبانی دینی، می‌تواند مقبول و در نتیجه به خلق دوگانگی‌ها منجر شود!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها