صدای خبرنگار!

صدای خبرنگار!

اسفندیار عبداللهی

روزنامه‌نگار

 

سید ابراهیم رئیسی که برنده انتخابات شد، تحریریه ایرنا پر شد از تب و تاب و استرس و نگرانی. اکثر همکاران نگران آینده خود بودند. اینجانب البته با توجه به تجربه و شناختی که از جناح انقلابی داشتم منتظر رویکرد حذفی از جانب مدیران جدید ایرنا بودم.

 

تا اینکه مدیر عامل و معاون خبر جدید هم منصوب شدند و طی چند روز تمام مدیران، مدیران کل، دبیران و سردبیران عوض شدند. من در سرویس سیاسی ایرنا حوزه احزاب بودم، با ارتباط زیادی که در طول سال‌های متمادی با فعالان سیاسی از همه جریان‌ها داشتم، با کمک همکاران سرویس سیاسی در طول ۴ سال تلاش کردیم، حوزه احزاب پُر‌بار و دارای تنوع نگاه و نظر باشد. در دوره حجت‌الاسلام حسن روحانی، حوزه احزاب ایرنا، محل انعکاس دیدگاه‌های فعالان و کارشناسان سیاسی از همه جناح‌ها بود. حوزه احزابی که این دوره هر دو روز شاید یک یا دو خبر از نماز جمعه منتشر کند! یا هر ماه خبری از یک حزب کم اثر منتشر کند.

 

با توجه به نگاه و خاستگاه اصلاح‌طلبانه‌ای که در مقالات و مصاحبه‌های مختلف، در روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در دهه‌های اخیر از اینجانب انعکاس یافته بود، مثل روز برایم روشن بود، اینجانب را نه تنها در سرویس سیاسی تحمل نخواهند کرد که در دور افتاده‌ترین شهر نیز از اینجانب استفاده نخواهند کرد و همین شد. 

 

پس از شش ماه همکاری با تیم دولت جدید در ایرنا، در ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ مدیرکل جدید و جوان و انقلابی اخبار داخلی ایرنا اینجانب را صدا زد و گفت که با توجه صحبت‌ها و مشورت‌هایی که با مدیرعامل و معاون خبر انجام داده است، به این نتیجه رسیدیم که "صلاح نیست" شما در سرویس سیاسی ایرنا حضور داشته باشید. گفت به زودی با شما برای استفاده در سرویس‌های دیگر تماس می‌گیریم.

 

بدون هیچ واکنش یا اعتراضی رفتم تحریریه اخبار داخلی و سیستم را بستم، کشوهای میز را خالی کردم در دو سه نایلون ریختم و خارج شدم. امروز حدود شش ماه از آن تاریخ گذشته و هنوز منتظر هستم که از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بنده تماس بگیرند! این در حالی است که درست در شب عید نوروز (۱۳ روز مانده به تحویل سال) که همه در تدارک خرید و سفر بودند و نیاز شدید مالی به حقوق آنجا داشتم، آقایان دست به چنین کاری زدند. 

 

قرار داد اینجانب مانند چند صد نفر خبرنگار ایرنا، «رابط خبر» بود. قراردادی کاملا یکطرفه و تحمیلی، مانند ترکمنچای! در این قرار داد، خبرنگار با امکانات شخصی به ایرنا محصول خبری می‌فروشد و کارفرما (خریدار) هیچ تعهدی در برابر خبرنگار (فروشنده) ندارد. نمی‌دانم در ۱۴۰۱ تعرفه‌ها چه تغییراتی کرده، اما تا زمانی که من بودم تعرفه پایه در ایرنا به ازای هر خبر، 2هزار تومان بود و بالاترین قالب خبری میزگرد خبری ممتاز بود که حدودا 130 هزار تومان محاسبه می‌شد، قالبی که هرگز برای کسی لحاظ نمی‌شد. اما با این وجود بخشی از هزینه‌ها و خورد و خوراک خانواده را همان مبلغ ناچیز جبران می‌کرد و راضی بودیم. همین مبلغ صدقه‌ای را نیز برادران انقلابی از من دریغ کردند و شب عید عذر اینجانب را خواستند.

 

 نمی‌دانم چند رابط خبر دیگر از ایرنا اخراج شده‌اند ولی مورد من از جهاتی متفاوت بود، چون فکر می‌کنم، مسئولیت ستادی من در انتخابات ریاست جمهوری 1396 در ستاد حسن روحانی و همچنین ریاست روابط عمومی در ستاد مرکزی محسن مهرعلیزاده در انتخابات ریاست جمهوری سال 1401 و یادداشت‌ها و مصاحبه‌های دلسوزانه‌ای که در مطبوعات و رسانه‌های کشور، طی سالیان گذشته داشتم، در این اخراج بی‌تاثیر نبوده است.

 

لازم به تاکید است، اینجانب از ایرنا طلبکار هستم و این سازمان پس از گذشت شش ماه با من تسویه حساب نکرده و سنواتی هم برای اینجانب در نظر نگرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها