"ماموریت" معاونت زنان و خانواده را تصویب کنید

"ماموریت" معاونت زنان و خانواده را تصویب کنید

توران ولی مراد

مدیر شورای همکاری ها و شبکه ایران زنان

 

آقای دولت! مجلس محترم!

با سلام و ارادت! مستحضرید مسائل، موضوعات و مشکلات زنان و خانواده در کشور به حال خود رهاست. از بی‌برنامگی و عدم مدیریت در حوزه زنان و خانواده چرخه معیوبی شکل گرفته است که این مشکلات و مسائل از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کنند ولی مسئله‌ای حل نمی‌شود. 

زنان خودشان برای مشکلات و مسائل خود راه حل پیدا می‌کنند، به چالش کشیده می‌شوند، با مشکلات دست به یقه می‌شوند، زمین می‌خورند، زمین می‌زنند و این‌ها همه آسیب روی آسیب است. در عین حال که زنان بر توانمندی‌های خود می‌افزایند و در افتخارات، افتخار آفرینی‌ها و رشد و تعالی ملت نقش خود را ایفا می‌کنند اما در مصدر امور بی پناهند. جای مصدری ذی نفوذ و فعال جهت اصلاح فرهنگ، اصلاح نگرش، اصلاح قوانین که برنامه‌ریزی شده در جهت حفظ کرامت انسانی آن‌ها در صحنه باشد خالی است.

می‌دانیم قانون اساسی کرامت انسانی و رفع تبعیض‌های ناروا از زنان را خواسته است. از این که رئیس جمهور در راس قوه اجرایی موظف به عملیاتی کردن قانون اساسی است عقلا و منطقا معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده موظف است که به نمایندگی و در معاونت رئیس جمهور این مصدر ذی نفوذ فعال باشد که متاسفانه نبوده است در همه این سه دهه.

کارنامه عمل معاونت‌ها در این دوره‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌هایشان کارهایی بوده است به انتخاب خود و حلقه ارتباطاطشان و به تناسب روز و جریان سیاسی‌شان در شکل و قالب پول‌پاشی و خیریه‌ای. کارهایی در سطح محلی و منطقه‌ای و تشکل‌های خودی و سلیقه‌ای خود. هر چه بوده در شکل زیرساختی و سطح ملی که شأن دستگاه ایجاب می‌کند نبوده است. حداکثر انجام تحقیقات و تهیه و تدوین اسنادی که با پایان یافتن کار هر دولت به اقدام و عمل راه نیافته و اسنادی شده‌اند آرشیوی.

یک نگاه ساده به عملکرد معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم نشان می‌دهد که امکانات این معاونت چگونه صرف می‌شود. جذب اعتبار برای استان‌های مختلف کند و مورد قدردانی استاندارها قرار بگیرد که این تقدیر امری بدیهی است، کدام استاندار از این که اعتبار بیشتر بگیرد ناراضی است؟ جذب اعتباری که در همان قالب کار خیریه‌ای برای زنان است. اگر پارک و ورزشگاه و زایشگاه و تقویت تشکل‌ها و هر جمع دیگری در استان‌ها لازم است وظیفه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مرتبط است که انجام وظیفه کنند، نه معاونت زنان که فقط معاون رئیس جمهور است، نه دستگاه اجرایی.

باقی کارها دیدار و جلسه، زیارت قبور شهدا، ملاقات‌ها با اقشار مختلف مرتبط با موضوعات مختلف می‌باشد با سخن‌های در حد یک خانم جلسه‌ای که از بایدها و آرزوها و امیدهایش بگوید. بودجه سهم زنان کشور که خرج تصویرسازی از این کارها می‌شود برای نشر در اینستا که در ارتباط با جایگاه معاونت ریاست جمهور بازدیدش هیچ است. 

نزدیک به یکسال از این معاونت دولت سیزدهم گذشته در حالی که نه طرحی ملی را مصوب و اجرایی کرده و نه لایحه‌ای را تدوین کرده و به مجلس ارسال کرده است. علاوه این که مواد مصوب قانون ششم برنامه توسعه که طبق قانون معاونت موظف به انجام آن‌ها بوده است عملیاتی نشده و "عدالت جنسیتی" که به سکوت و فراموشی سپرده شده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونتی که هست ولی به دلیل عدم شناخت و عدم انجام ماموریتی که عقلا و منطقا به عهده این معاونت است جایش خالی است. باور و توقع فعالان و صاحب نظران و اندیشمندان حوزه زن و خانواده این تصور است که رئیس جمهور معاونی دارد که این امور را پی گیر است، ولی در عمل این معاونت مشغول به انجام کارهایی در حد یک خیریه است ولی خیریه ای بزرگ با امکانات دولتی.

آقای دولت، مجلس محترم، خاصه خانم‌های مجلس

احتراما؛ تقاضا می‌شود به جهت جلوگیری از گسترش آفت‌ها در حوزه زنان و خانواده و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر که دامن جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی را می‌گیرد هر چه زودتر با تهیه طرح یا لایحه‌ای و تصویب آن، "ماموریت" معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری" را تبیین کنید. تصویب این "ماموریت" ها شاخصی می‌شود جهت بررسی عملکرد این معاونت.

شرح وظایف و ماموریت این معاونت به قرار زیر است:

تهیه برنامه اقدام و عمل بر اساس اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی، برنامه‌های مصوب. بدیهی است لازم است برنامه با توجه به شرایط و خلأها و کمبودها و موضوعات و مشکلات روز باشند

برنامه اقدام و عمل در تعامل با وزراتخانه‌ها به تناسب موضوع و مسئله مورد نظر و ماموریت وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی توسط معاونت امور زنان پی گیری شوند تا به طرح‌های مصوب تبدیل شوند.

پی گیری اجرایی شدن طرح‌ها اعم از دستگاهی یا ملی توسط دستگاه‌های اجرایی. 

تهیه لوایح لازم جهت رفع خلأها و اصلاح قوانین از جمله ماموریت این معاونت است. خاصه در جهت رفع مشکلات موجود جامعه.

تهیه برنامه و پی گیری تهیه طرح‌ها و اجرا و نظارت و پایش اجرای طرح‌ها "ماموریت" معاونت است نه آن چه در این سال ها انجام شده از جمله یکسال گذشته.

مستحضرید؛ قوانینی مرتبط با زنان و خانواده مصوب هستند که وظایف چندین دستگاه را در آن ارتباط تعیین کرده و آن قوانین اجرا نمی‌شوند. دستگاه‌ها وظایف محوله را انجام نداده و نمی‌دهند. "ماموریت" معاونت پی گیری اجرای این مصوبات و ماموریت‌های دستگاه.ها است که انجام وظیفه نکرده و نمی‌کنند.

تصویب "ماموریت" معاونت شاخص روشنی جهت عملکرد و بررسی عملکرد و پاسخگویی معاونت می‌باشد. مصوب کردن "ماموریت این معاونت از وظایف نهادهای بالادستی از جمله هیئت دولت یا مجلس می‌باشد. نظارت بر انجام وظیفه معاونت بر اساس ماموریت‌های تصویب شده وظیفه دیگر مجلس، ریاست محترم جمهور و وظیفه رسانه‌ها و نخبگان و اندیشمندان است.

تقاضا می‌شود این نهادها در انجام وظیفه خود کوتاهی نکنند تا در حوزه زنان و خانواده آسیب‌ها بیشتر نشود و فرصت و امکاناتی که به نام زنان و خانواده است بیشتر از این هرز نرود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها