جادوگران اسکاتلند عفو می‌شوند

قربانیان فراموش شده اسکاتلند که بخاطر جادو کشته شدند، صدایی برای عدالتخواهی پیدا کردند

حجم ویدیو: 6.87M | مدت زمان ویدیو: 00:02:12

​ 

کلر میچل و زوئی وندیتوزی برای عفو همه کسانی که به دلیل جادوگری در اسکاتلند اعدام شدند، که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن بودند، و برای یادبودی برای کسانی که در تاریخ فراموش شده‌اند مبارزه می‌کنند.

هراس شیطانی در اسکاتلند مدرن اولیه به این معنی بود که هزاران زن در قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ میلادی به جادوگری متهم شدند و بسیاری از آن‌ها اعدام شدند.

اکنون، سه قرن پس از لغو قانون جادوگری، فعالان مبارزان در مسیر عفو و عذرخواهی رسمی برای ۳۸۳۷ نفر - که ۸۴٪ آنها زن بودند و به عنوان جادوگر محاکمه شدند، و دو سوم آن‌ها اعدام و سوزانده شدند، هستند.

پارلمان اسکاتلند احتمالاً به زودی هزاران نفر را که در قرن‌های گذشته به جرم جادوگری متهم و اعدام شده بودند، عفو خواهد کرد. عمده جادوگران جانباخته، زنان بودند.

در همین رابطه خانم‌ دان، از حزب حاکم ملی اسکاتلند درباره هدف این طرح قانونی می‌گوید: «مجرم انگاری نادرست زنان تنها انگاره‌های جنسیت‌زده دوران ما را تقویت می‌کند. فکر می‌کنم تصحیح این اشتباه تأثیری واقعی در به چالش کشیدن رویکرد‌های جنسیت‌زده و مردسالارانه همچنان موجود در جامعه ما دارد.»

از ادعای نفرین کردن کشتی‌های پادشاه، تا تغییر شکل حیوانات و پرندگان، یا رقصیدن با شیطان.

هراس شیطانی در اسکاتلند مدرن اولیه به این معنی بود که هزاران زن در قرن‌های 16 تا 18 میلادی به جادوگری متهم شدند و بسیاری از آن‌ها اعدام شدند.

به گزارش ساندی تایمز، پس از یک کمپین دو ساله توسط گروه جادوگران اسکاتلند، لایحه یکی از اعضای پارلمان اسکاتلند، حمایت دولت نیکولا استورجن را برای پاکسازی اسامی متهمان به دست آورده است.  

این اقدام به دنبال نمونه ای از مجلس نمایندگان ماساچوست در ایالات متحده است که قربانیان محاکمه جادوگران سالم را در سال 2001 بی گناه اعلام کرد.

 تعقیب خستگی ناپذیر اسکاتلند برای جادوگران بین سال های 1563، زمانی که قانون جادوگری به تصویب رسید، و 1736، زمانی که در نهایت لغو شد، منجر به پنج "دستگیری جادوگران اسکاتلندی great Scottish witch-hunts " و مجموعه ای از محاکمه های سراسری شد.

اولین دستگیری جادوگران توسط جیمز ششم اسکاتلند و بعداً جیمز یکم از انگلستان و ایرلند تأیید شد که معتقد بود جادوگران با احضار طوفان برای غرق کردن کشتی‌هایش علیه عروس دانمارکی او توطئه کردند.  

در میان کسانی که در سال 1590 متهم شدند، گیلیس دانکن بود - شخصیت او در سریال تلویزیونی پر بیننده و مهیج Outlander بود و او زیر شکنجه اعتراف کرد که برای خنثی کردن کشتی های پادشاه با شیطان ملاقات کرده است.

زنی دیگر، اگنس سامپسون، اعتراف کرده بود که 200 زن شاهد موعظه شیطان در نورث برویک North Berwick در روز هالووین بودند، جایی که نقشه نابودی پادشاه طراحی شده بود.

 

موارد معروف دیگر عبارتند از لیلیاس آدی، اهل توری برن، فایف، که متهم به طلسم برای خماری همسایه بود.  

در حالی که ایزوبل یانگ، که در سال 1629 در قلعه ادینبورگ اعدام شد، گفته شده یک کارگر اصطبل را به جغد تغییر شکل داده و متهم به داشتن یک عهد است.

جادوگری در آن زمان یک جنایت بزرگ بود، معمولاً محکومان را خفه می کردند و سپس روی چوب سوزانده می شدند تا جسدی برای دفن باقی نماند.  بسیاری در زیر شکنجه اعتراف کردند که شامل محرومیت از خواب، له کردن و بیرون آوردن ناخن‌ها و خراش دادن پوست با سوزن‌ها و خنجر بود تا ببینند آیا متهم خونریزی کرده است یا خیر.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها